SEO Tools

Home Ghid SEO SEO Tools

In acest ultim capitol al ghidului SEO ClickBrainiacs, ne vom uita impreuna la instrumentele esentiale pentru analizarea, interpretarea si monitorizarea datelor. Instrumentele SEO nu doar investigheaza potentialul unor pagini de a creste in pozitii, ci extrag informatii importante despre backlinks, competitie si alti factori de interes.

Analiza SEO a performantelor

Majoritatea tool-urilor SEO difera ca scop sau functie, iar asta se intampla deoarece analizeaza diversi factori SEO. Dintre cele mai importante “zone” de analiza se disting research-ul, continutul, backlinkurile, pozitionarea si traficul. Cu toate ca am analizat in detaliu aceste proceduri in capitolele anterioare, vom sumariza rolul acestora, in relatie cu instrumentele SEO aferente.

SEO Tools

Analiza Keyword-urilor

Acesta este procedeul de a determina cele mai relevante cuvinte cheie in relatie cu website-ul, dar si in relatie cu competitia care foloseste aceleasi keywords. Pentru research, cel mai usor de folosit (si comun) este Google Keyword Planner.

Analiza On-Page&Technic SEO

 Analiza On-Page a unui website face referire la analiza contentului, dar si la meta titluri si descrieri, la headings, la URL-uri sau la optimizarea imaginilor. De asemenea, cele mai multe tool-uri pot extrage si informatii importante cu privire la statusul paginilor, redirectionari, reguli de canonical, paginatie, hreflang si multe altele. Aceste informatii tehnice pot fi corelate cu datele preluate din Google Search Console, pentru a verifica anumite URL-uri care prezinta probleme, cu scopul de a recomanda , spre exemplu, reguli pentru robots.txt sau redirectionari.

Tool-uri folosite: Screaming Frog si Google Search Console.

 Analiza Backlinkuri

Precum am discutat in capitolele precedente, backlink-urile sunt foarte importante pentru a creste in pozitii. Din acest motiv, este crucial sa putem monitoriza backlink-urile website-ului nostru, iar in acelasi timp sa putem “arunca un ochi” la competitie, pentru a crea o strategie eficienta de link building.

Tool-uri folosite: Ahrefs

Analiza Ranking

Masurarea rezultatelor este un alt factor de maxima importanta. Un tool de calitate ne va permite nu doar sa extragem date despre pozitionarea anumitor pagini in SERPs, ci si despre felul in care acestea rankeaza pe cuvintele cheie, rapoarte lunare, saptamanale sau anuale, precum si comparatii intre diverse perioade de timp.

Tool-uri folosite: SERanking

Analiza Trafic

Exista tool-uri SEO care masoara eficient atat fluxul de vizitatori care vin din surse externe pe website-ul nostru, cat si de des revin acestia, de unde vin si cum navigheaza prin site. De asemenea, pot oferi si date referitoare la cuvintele cheie folosite pentru a ajunge pe website.

Tool-uri folosite: Google Analytics

De ce este important sa monitorizezi performantele?

Analiza performantelor ocupa un loc de top in procesul de optimizare SEO. Folosind aceste instrumente, putem sa analizam modul in care website-ul este vazut de catre utilizatori si de catre motoarele de cautare, putem distinge anumite pattern-uri in comportamentul utilizatorilor pe website sau putem identifica rapid oportunitatile (dar si problemele) aparute.

Altfel spus, orice poate fi masurat, poate fi si imbunatatit. Drept urmare, folosirea tool-urilor potrivite pentru analizarea unui website poate raspunde multor intrebari din SEO, precum:

  • Pe ce keywords poti ranka in Google?
  • Care este rata de click-through a site-ului in SERPs?
  • Din ce tari provin vizitatorii site-ului?
  • Pe care dintre canale primesti cel mai mult trafic?
  • Care este comportamentul utilizatorilor pe website?
  • Care sunt cele mai vizitate pagini?

Ce instrumente SEO sunt folosite pentru monitorizare?

Daca in paragraful anterior am sumarizat importanta monitorizarii cu ajutorul tool-urilor SEO, acum este timpul sa detaliem modul in care functioneaza aceste tool-uri. Sa le luam pe rand:

Google Search Console

Cunoscut si drept GSC, Google Search Console este un serviciu gratuit, oferit de Google celor care se ocupa de administrarea unui website, cu scopul de a monitoriza performantele si “sanatatea” site-ului in relatie cu Google Search.

Google Search Console ofera o colectie de metrici care fac referire la performantele de cautare (search performance), dar si a experientei utilizatorilor. De asemenea, prin GSC, Google poate comunica diverse schimbari, cum ar fi probleme de securitate (vulnerabilitati ale website-ului), sau daca site-ul a fost penalizat manual.

Cele mai importante functii ale GSC sunt:

  • Monitorizarea indexarii si crawling-ului
  • Identificarea si repararea erorilor
  • Analiza performantelor de cautare
  • Indexarea paginilor noi sau updatate, pe baza de request.
  • Analiza linkurilor interne si externe

Raportul de performanta (Performance Report)

In partea de stanga-sus a meniului, imediat sub overview (privire de ansamblu), putem accesa raportul de performanta. In zona de sus a acestuia, intalnim patru metrici importanti:

  • Total Clicks
  • Total Impressions
  • Average CTR (click-through rate)
  • Average position
raport de performanta GSC

Clicks

Acest metric ne arata cat de des acceseaza utilizatorii un link din rezultatele de cautare pentru a intra pe site. In mod ideal, ar trebui sa fie un numar ridicat de click-uri, corelat cu un numar ridicat de afisari (impressions). Daca numarul de afisari este foarte mare, dar cel al click-urilor este foarte mic, inseamna ca putem imbunatati modul in care este afisat site-ul in pagina cu rezultate (meta titlu, descriere, continut, schema.org etc)

Impressions

Numarul de afisari (impressions) ne arata cat de des apare website-ul in SERPs. Atunci cand un utilizator face o cautare, iar site-ul este afisat in SERPs, insa utilizatorul nu il acceseaza, se considera ca fiind o afisare. 

Average CTR

Average CTR (media Click-Through-Rate) este un procent, care exprima cat de des intra utilizatorii pe un website atunci cand acesta apare in SERPs. Mai exact, se calculeaza impartind numarul de click-uri la impresii si inmultind cu 100

Average Position

Average Position (Pozitia medie) afiseaza o medie a pozitiei in SERPs, pentru toate cautarile performate. Este bine ca acest procent sa fie cat mai mic (pana in 10, ceea ce inseamna ca site-ul se afla in prima pagina Google), insa si procentele de 20 pana la 30 sunt bune (uneori se intampla ca site-ul sa performeze foarte bine pe paginile de interes, iar alte pagini mai putin importante sa fie afisate in paginile 3-4 de rezultate Google).

Daca dam mai jos, putem observa 6 coloane diferite, care ofera multiple date cu privire la perfomantele de cautare. Acestea sunt:

  1. Queries (interogari) – Afiseaza topul cuvintelor cheie prin care utilizatorii ajung pe website, precum si numarul de clicks si afisari pentru fiecare keyword in parte.
  2. Pages (pagini) – Afiseaza topul paginilor performante, avand atasat si clicks/impressions pentru fiecare.
  3. Countries – Afiseaza tarile din care provin utilizatorii, alaturi de clicks si impressions.
  4. Devices – Arata care sunt dispozitivele de pe care a fost accesat website-ul (desktop, mobil sau tableta).
  5. Search Appearance – Imparte afisarile in functie de rich results-urile (schema.org) din care provin, precum si numarul de clicks si impressions pentru fiecare. De exemplu, daca un utilizator face click direct pe un produs afisat cu schema.org (product results), acest lucru va aparea aici.
  6. Dates – Aceasta coloana organizeaza numarul de afisari si click-uri in functie de ziua in care au fost inregistrate. Datele pot fi sortate ascendent sau descendent.

Pages (fostul Coverage)

Aceasta sectiune este foarte importanta pentru SEO tehnic, aratand mai multi metrici, precum erori de indexare, pagini care lipsesc, pagini cu redirecturi, pagini crawled – dar care nu au fost indexate, sau pagini duplicate.

Coverage GSC

Pentru fiecare dintre aceste sectiuni, (inclusiv paginile indexate) putem accesa respectivele URL-uri, iar mai mult, putem folosi URL inspection tool pentru a vedea detalii legate de modul in care a fost descoperita pagina, crawl-uita (daca este cazul), indexata (daca este cazul), precum si sectiunea Enhancements and Experience, care afiseaza statusul datelor structurate, precum si alte zone de page experience (precum mobile usability)

Inspect URL Google Search Console

Alte sectiuni ale GSC includ o analiza detaliata page experience (care include Core Web Vitals si Mobile Usability), precum si Links (afiseaza topul paginilor care primesc internal links, backlinks, dar si numarul domeniilor de unde provin backlink-urile), Sitemaps (un tool care permite upload-ul unuia sau mai multor sitemaps) si alte tool-uri.

De asemenea, prin intermediul GSC pot fi uploadate fisiere pentru disavow-ul backlink-urilor suspicioase, pot fi rezolvate diverse penalizari manuale sau pot fi monitorizate eveminente de tin de securitate, precum hacking-ul site-ului.

Google Analytics

Fie ca doresti sa creezi un raport pentru clienti, sau lucrezi la propriul proiect, monitorizarea rezultatelor ar trebui sa fie o prioritate. Primul lucru pe care trebuie sa il iei in calcul este setarea obiectivelor. Care este scopul final? Vrei sa cresti traficul pe un site, sau numarul de conversii? Pentru toate acestea, va fi necesar sa folosesti un tool SEO care monitorizeaza aceste numere, iar acest tool este Google Analytics.

Cum arata noul GA

Pe scurt, Google Analytics este un tool pentru monitorizarea website-urilor, al carui scop este sa colecteze date cu privire la modul in care utilizatorii interactioneaza cu un site. Dupa ce datele au fost colectate, Google Analytics le sorteaza in rapoarte interactive, care pot fi interpretate cu usurinta. In plus, GA se integreaza cu alte platforme de marketing si monitorizare de la acelasi motor de cautare, precum Google Ads, Google Search Console si Google Data Studio.

Inainte de toate, insa, trebui sa stii ca, in momentul de fata, exista doua versiuni de Google Analytics: Universal Analytics si GA4.

Universal Analytics este versiunea curenta a Google Analytics. Cei care si-au creat un cont de GA inainte de Octombrie 2020 folosesc, cel mai probabil, Universal Analytics. Aceasta versiune se va opri din procesarea datelor la 1 Iulie 2023, moment in care se va face trecerea la GA4.

GA4 este cea mai noua versiune de Google Analytics. Aceasta are o interfata putin diferita, iar rapoartele, instrumentele si alte functii sunt imbunatatile.

Cum functioneaza Google Analytics?

Pentru a putea preleva datele dintr-un website, acesta trebuie intai conectat la GA. Acest lucru se face prin plasarea unui tag pe website, sau, in cazul unui site WordPress, prin instalarea unui plugin. De indata ce tag-ul a fost plasat in site, Google Analytics incepe sa colecteze date. Apoi, acestea sunt impartite in doua categorii: metrici si dimensiuni.

Metricii sunt rezultatele care pot fi numarate. Spre exemplu, orice poate fi interpretat ca numar, putem spune ca este un metric. Acestia includ numarul de utilizatori, de vanzari, valoarea conversiilor, timpul mediu petrecut pe site etc.

Google Analytics Audience

Dimensiunea este un mod de a separa metricii pe categorii. Cuvantul cheie aici este “per”, asadar, datele ce pot fi intepretate in acest mod se inscriu in categoria dimensiunilor. Spre exemplu, numarul de utilizatori PER sursa, timpul mediu petrecut pe site PER landing page, sau numarul de conversii PER tipul de dispozitiv.

GA Audience

Google Analytics Aquisition

Raportul de Aquisition (achizitii) face un sumar al traficului in functie de sursa din care provine: organic, direct, PPC, social media etc. Probabil ca cea mai detaliata sectiune este Source/Medium, care imparte traficul pe categorii, iar in acelasi timp pastreaza si date despre comportamentul utilizatorilor sau despre comversii.

Acest tool este foarte folositor, mai ales daca vrei sa directionezi eficient eforturile de marketing. Spre exemplu, daca cel mai mult trafic vine de pe Facebook, insa prioritatea ta este Linkedin, atunci poti face ajustarile necesare pentru a te asigura ca ai parte de vizitatorii pe care ti-i doresti.

Aquisition GA

Exista mult mai multe rapoarte de explorat in Google Analytics. Spre exemplu, poate la un moment dat iti vei dori sa creezi dashboard-uri customizabile, sa imparti audienta pe diverse segmente, sa poti face tracking la diverse event-uri sau sa implementezi diversi metrici custom. 

Chiar si la un nivel fundamental, cel mai important lucru pe care trebuie sa il retii despre GA este ca poti interpreta datele colectate pentru a le transforma in actiuni cuantificabile. Setarea obiectivelor, deciziile referitoare la ce dorim sa masuram, precum si informarea corecta sunt factori de baza in folosirea Google Analytics.

Rank Tracker

Alegerea unui tool eficient pentru rank tracking este mai mult decat necesara pentru monitorizarea rezultatelor. Noi am optat pentru SERanking, un tool SEO online care bifeaza toate casutele in materie de rank tracking, si chiar mai mult! Aceasta platforma ofera acces atat la pozitionarea pe cuvintele cheie care ne intereseaza, cat si la monitorizarea backlinkurilor, analiza in raport cu competitia, integrare cu Google Search Console si Google Analytics, precum si crearea de rapoarte cu infografice(foarte aspectuoase, de altfel), ajutand la o vizualizare clara a fluctuatiilor.

Pentru a folosi acest tool, primul lucru pe care trebuie sa il faci este sa te conectezi la Google Search Console si, eventual, la Google Analytics. Dupa acest pas, datele care provin de la cele doua instrumente Google pot fi interpretate si vizualizate direct in consola SERanking.

Apoi, urmeaza sa adaugi primul tau proiect. Este recomandat sa grupezi cuvintele cheie introduse pe categorii (foldere), astfel incat sa ai o viziune mai clara asupra ariilor de interes. Atunci cand au fost inregistrate keywords-urile, rank tracker-ul va incepe sa ruleze, determinand pozitiile initiale in SERPs ale cuvintelor cheie. Atunci cand cumperi pachetul minim, Rank Trackerul va rula automat in fiecare saptamana, in ziua pe care o alegi, pentru a determina pozitiile cuvintelor cheie.

Exemplu de rank tracker

Analiza competitiei este un alt instrument folositor, integrat in SERanking. Poti include manual competitorii, sau poti folosi un tool de autosugestie, in functie de numarul comun de cuvinte cheie pe care rankati. Dupa ce ai adaugat competitorii, poti obtine diverse informatii despre modul in care te pozitionezi in raport cu acestia, precum si fluctuatiile lunare ale pozitiilor in SERPs. 

Daca monitorizezi un website pentru un client, atunci cu siguranta te va incanta tool-ul de raportare, care este usor de folosit si foarte aspectuos, de asemenea. Poti genera rapoarte customizate sau poti chiar programa tool-ul sa iti trimita un raport saptamanal sau lunar, in functie de preferinte.

Nu uita, insa, de un amanunt important in privinta rank tracking-ului. Anumite keywords pot ranka diferit atunci cand cautarea este efectuata in diverse zone geografice, mai ales cand este vorba de o firma sau o companie locala. De asemenea, cuvinte cheie precum “mecanic auto”, “instalator”, “electrician” etc. au mai degraba un search intent pe plan local, astfel ca aceste rezultate pot diferi in functie de regiunea din care ai efectuat cautarea.

Pentru moment, cei de la SERanking lucreaza la un tool pentru Local Marketing, care, se pare, va fi integrat in consola principala. Pana atunci, insa, va trebui sa apelam la un alt Local Rank Tracker, capabil sa extraga rezultate diferite in functie de piata pe care o targetam.

Local Rank Tracker

Pentru Local SEO, va trebui sa interpretezi putin altfel pozitionarea din cautarile organice care contine diverse informatii geografice, precum orase, judete, sectoare etc. De asemenea, va trebui sa interpretezi si rezultatele provenite din Google Maps, unde algoritmul difera fata de cel obisnuit. Din moment ce tehnicile de optimizare pentru local SEO, despre care am vorbit anterior, prioritizeaza alte cuvinte cheie, acestea vor trebui monitorizate folosind un tool de local rank tracking.

In acest sens, iti recomandam fie Local Rank Tracker Tool, integrat in Rank Tracker-ul SEO Power Suite, fie Surfer Local, un tool separat care are si o versiune gratuita. Ambele tool-uri vin cu avantaje asemanatoare, precum pozitionare pentru local keywords (Atat Google Map rankings cat si Local Pack rankings), audit pentru Google Business Profile, monitorizarea vizibilitatii business-ului, statistici, review management, monitorizarea competitiei rapoarte etc.

Alte Tool-uri SEO

SEO Minion

SEO Minion este o extensie pentru Chrome sau Firefox, creat de aceeasi echipa care ne-au adus si Keywords Everywhere, o alta extensie specializata in Keyword research. SEO Minion este o extensie care se integreaza perfect in browser si ajuta specialistii SEO sa vizualizeze rapid paginile unui site, atat a celui propriu, cat si a competitorilor. 

  • Printre functiile care recomanda SEO Minion se regasesc:
  • Analiza On-Page SEO – Extensia identifica rapid meta tag-uri, headings, lipsa imagini cu alt text sau implementarea Open Graph;
  • Verificarea link-urilor – Acest lucru include verificarea redirecturilor, a link-urilor interne si externe, dofollow si nofollow, linkuri 404 etc.
  • SERP Preview Tool – Este un instrument simplu care permite vizualizarea unei pagini in SERPs pentru un anumit Keyword.
  • Simulator de multilocatii – Poti verifica ranking-ul pentru anumite keywords pentru mai multe tari si limbi internationale.
  • Hreflang Checker – Este un tool care detecteaza prezenta tag-ului Hreflang pe o anumita pagina din site.
Cum arata pluginul SEO Minion

Free Backlink Checker

Acest tool de la Ahrefs este de mare ajutor, mai ales in cazul site-urilor care nu beneficiaza de multe backlink-uri. Concret, acest tool online poate extrage un profil de maxim 100 de backlinks pentru orice site, top 5 ancore pe care se face linkbuilding, precum si cele top 5 pagini care sunt targetate de backlinks.

Tool-ul poate fi de mare ajutor in anumite situatii, insa, pentru a vizualiza toate detaliile, precum si numarul complet de link-uri (si download-ul acestora in formatul necesar), este recomandat sa folosesti versiunea full.

Screaming Frog

Screaming Frog se numara printre cele mai folositoare tool-uri, fiind folosit cu precadere pentru analiza On-Page si pentru izolarea diverselor probleme tehnice. La fel ca in cazul Ahrefs, Screaming Frog beneficiaza si de o versiune gratuita, care poate fi downloadata de pe site si poate analiza pana la 500 de pagini, avand insa si alte cateva functii lipsa, precum suportul tehnic, integrare cu GSC, GA si Pagespeed Insights, extractia customizabila a datelor, validarea datelor structurate etc.

Cum arata Screaming Frog

MOZ Pro

MOZ este un nume care nu are nevoie de nicio introducere, fiind prezent in lumea SEO inca de la inceputuri. MOZ Pro se prezinta ca o solutie All-in-One, continand toate tool-urile esentiale de care orice specialist SEO are nevoie: Un tool pentru auditarea site-ului, unul pentru rank tracking, unul pentru analiza backlinkurilor si unul pentru keyword research. Mai mult, acest vine si cu diverse sugestii pentru imbunatatirea anumitor pagini, permite accesul la extensia MOZ Pro Bar pentru Chrome, are instrumente pentru raportare etc.

Yoast

Yoast este un plugin pentru WordPress, care ofera o gama intreaga de instrumente pentru inserarea meta title-urilor si meta descrierilor, pentru raportarea unui cuvant cheie sau fraza cheie la text, pentru afisarea in retelele de social media etc. Majoritatea acestor feature-uri sunt gratuite, insa exista si o versiune Pro, care vine cu sugestii de imbunatatire a continutului, de internal linking, de evitare a erorilor 404, de adaugare automata a datelor structurate etc.

Rank Math

La fel ca si Yoast, Rank Math este un plugin de optimizare SEO pentru WordPress, care te va ajuta sa te asiguri ca ai parte de un continut bine pus la punct. Este usor de instalat si de customizat, iar versiunea gratuita vine chiar si cu 18 schemas presetate, care pot fi integrate in paginile site-ului. Fata de Yoast SEO, versiunea PRO a Rank Math este mai robusta, suportand integrare cu Google Analytics, dispunand de propriul Rank Tracker si avand generatoare avansate de schema.org, integrare cu Google Trends, Local SEO sau suport pentru WooCommerce.

Suna acum