Analiza Swot a unei Firme – Definite, Model, Exemplu

Analiza-swot

Una dintre cele mai sigure solutii de a te face remarcat in domeniul in care activezi si de a te detasa de competitie consta in utilizarea unei strategii de succes. Este vorba despre analiza SWOT, un instrument care ilustreaza „scurt si la obiect” punctele forte, punctele slabe, oportunitatile si amenintarile care caracterizeaza o anumita firma. Tocmai de aceea, in continuare, vei afla mai multe despre ce implica analiza respectiva si cum o poti implementa in afacerea ta!

Ce este o analiza SWOT?

Fiind una dintre cele mai folosite metode de analiza din mediul business (si nu numai), SWOT contribuie la proiectarea imaginii de ansamblu a entitatii analizate, utilizand toate elementele constituente in avantajul sau.

Pentru a afla ce inseamna SWOT, trebuie, inainte de orice sa stii ca denumirea sa reprezinta un acronim pentru urmatoarele aspecte: Strengths (puncte tari), Weakness (puncte slabe), Opportunities (oportunitati) si Threats (amenintari). Baza acestei analize este, asadar, oferita de auto-cunoastere si de identificarea oportunitatilor reale si eficiente.

Importanta analizei SWOT

Fara cunoasterea informatiilor oferite de analiza SWOT este imposibil sa atingi potentialul maxim al proiectului la care lucrezi. Importanta analizei SWOT este dovedita si de faptul ca aceasta nu este utilizata doar in mediul business, ci si in multe alte contexte. De aceea, analiza poate fi aplicata unei persoane, unei institutii, unui proiect s.a.m.d.

Succesul instrumentului in lumea afacerilor se datoreaza faptului ca acesta ofera o perspectiva clara asupra pozitionarii pe piata, ceea ce permite luare unor decizii intelepte care pot propulsa o afacerea. Totodata, analiza SWOT contribuie la identificarea avantajelor competitive, minimizarea riscurilor si aprecierea oportunitatilor unice. Astfel, prin intermediul acestui instrument, se poate construi o strategie realista si de succes.

Care sunt beneficiile aduse de o analiza SWOT?

Analiza SWOT este un instrument esential, care iti permite sa utilizezi la maximum punctele forte de care dispui, sa compensezi pentru eventualele lipsuri si sa te axezi pe un plan de succes. Insa exista si alte beneficii asociate cu matricea SWOT – iata doar o parte dintre acestea!

  • Evaluare cuprinzatoare, realizata intr-o forma comprehensiva;
  • Analiza flexibila, care poate fi aplicata in numeroase contexte;
  • Obtinerea unei perspective de ansamblu asupra situatiei actuale, in contextul pietei;
  • Identificarea realista a resurselor si competentelor interne ale unei afaceri;
  • Indicarea oportunitatilor externe, care pot duce la dezvoltarea si extinderea companiei;
  • Planificare strategica;
  • Instrument de comunicare eficient;
  • Capacitate de a facilita procesul decizional etc.

Cea mai simpla metoda de a crea o astfel de analiza este reprezentata de realizarea unei matrice SWOT. Aceasta este ilustrata printr-un patrat alcatuit din alte patru patrate egale, fiecare fiind folosit pentru a nota punctele tari, punctele slabe, respectiv pentru oportunitatile si amenintarile asociate cu entitatea analizata.

La randul sau, utilizarea unui instrument grafic aduce multe avantaje – de exemplu, este o metoda de reprezentare vizuala usor de memorat, care poate fi revizuita ori de cate ori este nevoie.

Care sunt diferentele dintre SWOT si SWOTT?

Analiza SWOTT vine in completarea celei discutate pana acum, adaugand un element extra, mai exact Trends (trenduri sau tendinte actuale). Acesta ia in considerare factorii cheie pentru domeniul in care o companie isi propune sa activeze, identificati in momentul actual – cateva exemple sunt schimbarile demografice, inovatiile tehnologice, preferintele consumatorilor si alte aspecte care pot influenta strategia unei companii.

De retinut si faptul ca eficienta unei analize SWOTT se afla in relatie directa cu rapiditatea cu care este efectuata si aplicata – aspect care se explica prin modificare rapida si neintrerupta a tendinteleor actuale, motiv pentru care o strategie realizata in functie de acestea trebuie sa fie prompta si cuprinzatoare.

Pentru a intelege mai bine teoria, gandeste-te ca firmele care au inteles si adoptat strategii gandite in concordanta cu factorul T (tendinte actuale) sunt, de exemplu, cele care au reactionat la nevoile consumatorilor in timpul crizei provocate de pandemia de COVID-19. Drept urmare, atat restaurantele care au oferit livrari la domiciliu, cat si companiile de curierat care au furnizat serviciile respective sunt doar doua dintre businessurile care au folosit in favoarea lor analiza SWOTT.

Cand este necesara o analiza SWOT?

Analiza SWOT a unei afaceri se dovedeste utila intr-o varietate de situatii si contexte. Iata doar o parte dintre momentele si situatiile in care ar trebui sa alegi o astfel de abordare:

Swot-importanta
  • Planificarea strategica a afacerilor;
  • Evaluarea pozitiei si a directiei unui business;
  • Identificarea factorilor externi, care pot influenta traiectoria proiectului;
  • Dezvoltarea strategiilor de marketing;
  • Luarea deciziilor legate de extindere sau diversificare;
  • Evaluarea competitiei si identificarea avantajelor competitive;
  • Evaluarea riscurilor;
  • Adaptarea la schimbarile de mediu.

Lista nu se incheie aici, aspect care indica faptul ca analiza SWOT a unei firme este un instrument valoros pentru gestionarea si dezvoltarea unui business.

Ce contine o analiza SWOT?

Analiza SWOT ia considerare factorii  interni (puncte tari si slabe ale unei firme) pentru a calcula resursele de care aceasta dispune. Totodata, analiza cerceteaza factorii externi (oportunitatile si amenintarile) pentru a genera idei si a implementa strategii eficiente. Mai multe despre toate acestea in continuare!

Puncte Tari (S – Strengths)

Aspectele incadrate in categoria de Strengths  sunt cele care ii ofera firmei tale un atu incontestabil. Exemple de puncte tari din analiza SWOT pot fi:

  • Istoria si/sau reputatia brandului;
  • Competenta si/sau experienta membrilor echipei;
  • Amplasarea firmei (daca este vorba de o locatie fizica);
  • Oferta inovatoare de servicii sau produse;
  • Cererea ridicata de pe piata;
  • Resurse financiare etc.

Odata identificate, punctele tari trebuie exploatate la maximum. Cu alte cuvinte, valorificarea acestora consta in planificarea strategiei de actiune pornind de la punctele forte.

Puncte Slabe (W – Weakness)

Elementele de vulnerabilitate care pot influenta succesul firmei sunt trecute la categoria de Weakness. Iata doar cateva exemple de puncte slabe:

  • Lipsa resurselor sau limitarea acestora;
  • Lipsa de experienta;
  • Pozitie financiara instabila;
  • Utilizarea unor practici nesustenabile;
  • Proceduri cronofage – birocratice s.a.

Se doreste minimizarea sau eliminarea slabiciunilor. Totusi, trebuie retinut ca o abordare realista va incerca sa creeze strategii de marketing care sa compenseze anumite lipsuri, ceea ce va conduce la accentuarea punctelor forte.

Oportunitatile (O – Opportunities)

Lista de oportunitati din analiza SWOT se refera la ocaziile favorabile venite din mediul extern, cum ar fi de la competitie, de pe piata, de la resurse tehnologie, din industrie sau fonduri. Cateva exemple concrete de oportunitati sunt:

  • Inovatii tehnologice;
  • Identificarea unui sector de piata profitabil;
  • Industrie in curs de dezvoltare;
  • Reglementari cu impact pozitiv asupra afacerii;
  • Sprijin guvernamental;
  • Atragere de fonduri etc.

Profita de oportunitatile identificate si asigura-te ca vei crea o strategie care sa ia in considerare toti factorii favorabili pe care ii ai la dispozitie.

Amenintarile  (Threats)

 Amenintarile reprezinta diferite provocari cu care se va confrunta o afacere. Chiar daca acestea sunt inevitabile, ele trebuie anticipate si, pe cat posibil, reduse. Descopera, mai jos, cateva dintre cele mai comune riscuri pentru un proiect de business!

  • Fluctuatia de personal;
  • Lipsa de flexibilitate;
  • Furnizori unici pentru anumite produse esentiale;
  • Incertitudinea economica;
  • Angajati nepregatiti s.a.

Desi nu pot fi controlate, amenintarile pot fi gestionate inteligent astfel incat efectele neplacute sa fie reduse si, eventual, evitate.

Exemplu de analiza SWOT pentru o firma

Pentru a intelege mai bine cum functioneaza partea teoretica expusa anterior, iata un exemplu care pune in practica toate aceste informatii. Modelul de analiza SWOT expus in continuare se aplica in cazul unei idei de afaceri care implica o firma ce ofera servicii de design interior si consultanta in amenajarea spatiilor mici.

swot-design-interior

Puncte tari (Strengths):

  • Echipa experimentata si talentata;
  • Expertiza in optimizarea utilizarii spatiului intr-un mod functional si estetic;
  • Portofoliu diversificat si de succes cu proiecte anterioare;
  • Abordare personalizata si atentie la nevoile si preferintele clientilor;
  • Colaborari solide cu furnizori de incredere pentru materiale si mobilier de calitate.

Puncte slabe (Weakness ):

  • Preturi mai ridicate decat competitorii din piata;
  • Limitare in resursele umane si capacitatile de preluare a unui numar mare de proiecte simultan;
  • Conditionarea extinderii activitatii de oportunitati suplimentare de finantare.

Oportunitati (Opportunities):

  • Cresterea cererii pentru solutii de design interior si de amenajare a spatiilor mici;
  • Colaborari cu dezvoltatori imobiliari pentru proiecte rezidentiale si comerciale;
  • Extinderea ofertei pentru a include designul de mobilier personalizat pentru spatii mici;
  • Explorarea pietelor de nisa si dezvoltarea unor servicii specializate pentru categorii specifice de clienti.

Amenintari (Threats):

  • Competitia puternica din partea altor firme din domeniu;
  • Schimbarile in preferintele si tendintele de design ale clientilor;
  • Instabilitatea economica si fluctuatiile pietei imobiliare care pot afecta cererea de servicii.

Aceasta analiza swot este doar un exemplu, gandit pentru un caz specific (mai exact, o companie care ofera servicii de consultanta pentru amenajarea spatiilor mici si de design interior), insa poate servi drept baza pentru dezvoltarea unei strategii de afaceri si a unui plan de actiune pentru mai multe tipuri de businessuri.

In cazul in care mai ai nevoie de inca un exemplu, iata unul celebru in domeniu – este vorba de matricea SWOT, aplicata pe modelul Starbucks. Aici, punctele forte includ: brandul puternic, renumit la nivel mondial, diversitatea produselor, reteaua extinsa de cafenele si clientii loiali.

Pe de alta parte, punctele slabe includ: costurile ridicate si dependenta de anumite piete geografice, precum si criticile privind impactul asupra mediului si conditiile de munca. Totusi, Starbucks a luat masuri pentru a aborda aceste aspecte si a demonstrat angajamentul fata de responsabilitatea sociala si sustenabilitate.

Oportunitatile pentru Starbucks includ: expansiunea in pietele emergente, dezvoltarea de noi produse si servicii, diversificarea ofertei si extinderea in segmente de piata neexplorate. In plus, tendintele de sanatate si wellness, cresterea cererii pentru produsele premium si a popularitatii coffee shop-urilor reprezinta oportunitati de consolidare a pozitiei pe piata.

Exista si amenintari pe care Starbucks trebuie sa le ia in considerare, cum ar fi: concurenta acerba din industria cafelei, schimbarile in preferintele consumatorilor si fluctuatiile preturilor la materiile prime. In plus, incertitudinea economica si reglementarile guvernamentale pot influenta activitatea companiei.

Exemple de strategii ce rezulta din analiza SWOT a unei firme

Pe baza unui model de analiza SWOT, pot fi dezvoltate strategii eficiente care sa capitalizeze avantajele si sa gestioneze provocarile. In continuare, vei gasi cateva exemple practice de strategii derivate din identificarea aspectelor SWOT dintr-o afacere.

Dupa cum vei descoperi, acestea pot fi extrem de complexe, motiv pentru care este indicat sa apelezi la o agentie de marketing, care garanteaza implementarea lor corecta si eficienta. Asadar, iata despre ce este vorba!

Strategia de crestere a pietei

In contextul analizei SWOT, strategia de crestere a pietei implica identificarea si dezvoltarea oportunitatilor care duc la extinderea cotei de piata a unei companii. Abordarea respectiva implica concentrarea eforturilor in directia cresterii vanzarilor si a veniturilor prin atragerea unui numar mai mare de clienti.

Alte actiuni sunt diversificarea ofertei de produse/servicii, extinderea in noi segmente de piata sau explorarea pietelor geografice noi. O astfel de strategie le este utila firmelor care au identificat ca punct forte detinerea unei pozitii puternice pe piata, pe care o vor consolida sau o vor extinde. De asemenea, de aceasta abordare poate profita orice firma care isi doreste sa obtina o crestere sustenabila si competitiva.

Strategia de diversificare a produselor

Dupa cum sugereaza denumirea sa, strategia de diversificare a produselor presupune extinderea gamei de produse sau servicii pe care o companie le ofera in segmente noi sau existente de piata. Actiuni concrete implica adaugarea de noi oferte care pot fi complementare sau diferite fata de cele existente, cu scopul de a atrage noi clienti si de a creste veniturile.

Companiile care adopta aceasta strategie sunt cele doresc sa diminueze anumite amenintari prin diversificarea activitatilor lor si reducerea dependentei de un singur produs sau segment de piata. De asemenea, este o optiune potrivita pentru cei care doresc sa profite de oportunitati de crestere in noi domenii sau sa ofere solutii complete si variate clientilor existenti.

Strategia de colaborare

Cand doua sau mai multe companii se aliaza si isi unesc resursele, competentele si experienta, acestea reusesc sa creeze o sinergie care aduce avantaje competitive. Firmele care pot beneficia de strategia de colaborare sunt cele care se confrunta cu provocari sau oportunitati complexe, care nu pot fi abordate eficient de catre o singura entitate.

Colaborarea poate lua diferite forme, precum parteneriate strategice, aliante, joint venture-uri si altele. Aceasta strategie este potrivita pentru companiile din diverse industrii, inclusiv cele cu resurse si competente complementare, care doresc sa isi extinda cunostintele, sa isi reduca costurile, sa acceseze noi piete sau sa inoveze prin colaborare.

Strategia de optimizare a costurilor

Strategia de optimizare a costurilor se refera la identificarea si implementarea metodelor prin care o companie poate reduce si controla eficient cheltuielile si costurile operationale, fara a afecta negativ calitatea si valoarea produselor sau serviciilor oferite.

Abordarea care vizeaza optimizarea costurilor devine necesara intr-o serie de situatii, cum sunt cele de recesiune economica sau de instabilitate financiara, in cazul unei competitii intense in industrie ori daca au loc cresteri masive pentru materiile prime ori pentru alte resurse necesare in procesul de productie.

Drept exemplu, te poti gandi la lanturile de fast-food, care au implementat strategii de reducere a costurilor prin eficientizarea proceselor de productie, standardizarea meniului si utilizarea tehnologiei pentru a automatiza anumite activitati. De asemenea, poti observa ca si companiile de retail din comertul electronic investesc in tehnologie si automatizare pentru eficientizarea proceselor de livrare si stocare a produselor.

Strategia de dezvoltare a relatiilor cu clientii

Planul de dezvoltare a relatiilor cu clientii consta in eforturile unei firme de a-si consolida si extinde legaturile cu clientii existenti, construind relatii durabile. Acest lucru devine posibil prin intelegerea nevoilor si asteptarilor clientilor, oferirea unor servicii personalizate si de calitate superioara, precum si prin mentinerea unei comunicari eficiente si constante cu acestia.

Oricine are nevoie sa investeasca intr-o astfel de strategie, insa aceasta le este extrem de utila companiilor cu modele de afaceri bazate pe abonamente/recurenta sau care ofera produse si servicii cu un grad ridicat de implicare. Conexiunea se stabileste prin intermediul unor canale de promovare specifice si prin utilizarea unor strategii de marketing menite sa aduca mai multa interactiune cu publicul tinta.

De exemplu, Spotify a investit in relatia cu clientii lor oferindu-le playlisturi si recomandari muzicale personalizate in functie de preferintele acestora. Se intelege ca, printr-o astfel de abordare, o afacere are doar de castigat, construind o baza de clienti loiali, primind recomandari si referinte si, nu in ultimul rand, imbunatatind reputatia si imaginea brandului pe piata.

Swot strategie

Strategia de inovatie

Centrata pe dezvoltarea si implementarea de idei, produse si procese noi in cadrul unei companii, strategia de inovatie raspunde unor nevoi variate. Printre acestea din urma, se numara si nevoia de diferentiere pe piata, de satisfacere a cerintelor aflate in continua schimbare ale clientilor, de a ramane relevanti pe piata si multe altele.

Daca in lista de amenintari a analizei SWOT se regaseste competitia acerba ori instabilitatea pietei, este indicat sa adopti aceasta strategie, care va implica adaptarea la orice modificare si explorarea de noi oportunitati. In scurt timp, rezultatele principalilor indicatori de performanta  se vor imbunatati simtitor.

Strategia de sustenabilitate

Adoptand aceasta strategie, companiile se angajeaza sa-si desfasoare activitatea intr-un mod responsabil fata de mediu si societate. Aceasta poate implica implementarea practicilor de productie durabila, utilizarea de materiale reciclabile, reducerea emisiilor de carbon sau implicarea in proiecte comunitare.

Vei observa multe ca multe companii din industria cosmetica folosesc aceasta abordare pentru a reduce din impactul negativ asupra mediului. Totusi, strategia de sustenabilitate este utilizata in toate industriile, aducand beneficii de imagine si atragand segmente de clienti preocupati de aspectele sociale si de mediu.

Concluzii

Asadar, analiza SWOT este o unealta puternica si versatila pentru gestionarea strategica a unei companii, fiind un instrument care ofera o perspectiva holistica asupra mediului intern si extern al organizatiei. Datorita unei astfel de abordari, se ajunge la intelegerea profunda a resurselor, capacitatilor si pietei, motiv pentru care se obtine o pozitionare competitiva si crestere sustenabila. Noi te putem ajuta atat cu o analiza SWOT realista, cat si cu alte strategii de care nevoie afacerea ta pentru a se bucura de succes pe termen lung!

Resurse: