Ce este Google RankBrain? (tot ce trebuie sa stii despre RankBrain)

  • February 16, 2018
  • Blog
No Comments

Sunteti cu adevarat interesati in SEO? Atunci trebuie sa faceti optimizarea pentru RankBrain! De ce? Google tocmai a anuntat ca RankBrain a devenit al treilea cel mai important semnal de ranking. Iar RankBrain devine ce in ce mai important pe zi ce trece.

Astazi, va spunem tot ce trebuie sa stiti despre algoritmul RankBrain. Sa incepem!

1.Ce este Google RankBrain?

RankBrain este programul de inteligenta artificiala (AI) folosit de Google pentru a tria rezultatele de cautare. Il ajuta pe Google sa interpreteze si sa inteleaga rezultatele de cautare.

De ce este RankBrain diferit?

Prin RankBrain se face trecerea spre era automatizarii. Chiar daca inca lucreaza si inginerii umani la algoritmi, RankBrain isi face singur treaba in background. Mai concis, RankBrain ajusteaza algoritmii de unul singur.

In functie de cuvantul cheie, RankBrain va creste sau va scadea importanta unor factori precum backlink-uri, noutatea continutului, lungimea continutului, autoritatea domeniului etc.

Dupa aceea, RankBrain se va uita la felul in care interactioneaza utilizatorii cu rezultatele de cautare. Daca utilizatorii sunt multumiti de noul algoritm, RankBrain il va pastra, daca nu va reveni la vechiul algoritm.

Tineti minte. RankBrain chiar functioneaza si nu va pleca nicaieri!

 

2.Cum functioneaza RankBrain?

RankBrain are doua roluri importante:

  1. Intelege mai exact ce cauta oamenii. Intelege mai bine sensul cuvintelor cheie
  2. Analizeaza si masoara interactiunea pe care o au utilizatorii cu rezultatele. Determina gradul de satisfactie al utilizatorilor

Sa vorbim putin despre ele.

1.Cum intelege RankBrain orice cuvant cheie pe care il cauti

Inainte de RankBrain, Google scana printre printre paginile online si le alegea pe cele care aveau in continut cuvantul cheie cautat de utilizator.

Dar Google nu intelegea clar ce isi doreste utilizatorul. Tot ce putea face era sa ghiceasca. De exemplu, daca cineva cauta laptop gri de gaming Asus, Google afisa orice pagina in care gasea termenii “laptop”, “gaming”, “gri”, “Asus”.

Insa astazi, RankBrain chiar intelege ce cauti si iti ofera un set de rezultate 100% relevant.

Ce s-a schimbat? Inainte Google incerca sa potriveasca termenii tastati in bara de cautare cu termenii care se gaseau intr-o pagina. Astazi, RankBrain incearca sa inteleaga sensul cuvintelor tale si ce iti doresti tu de fapt.

De exemplu, Google RankBrain a observat ca multi oameni cauta “laptop gri de gaming Asus”.

Si a inteles ca personalele ce cauta “laptop gri de gaming Asus” vor sa vada rezultate despre laptop-uri de gaming. Asa ca in momentul in care cineva cauta “laptop gri de gaming Acer”, RankBrain afiseaza rezultate similare la cuvintele cheie pe care deja le cunoaste (“laptop gri de gaming Asus”).

In concluzie, Google RankBrain merge dincolo de o simpla potrivire a cuvintelor. Transforma termenii folositi de tine in concepte si incearca sa iti ofera paginile ce corespund acelui concept.

2.Cum masoara RankBrain gradul de satisfactie al utilizatorilor

Bine, bine, RankBrain incearca sa inteleaga sensul cuvintelor si poate modifica un algoritm de unul singur.

Insa, intrebarea cea mai importanta este: Odata ce RankBrain afiseaza un set de rezultate, cum stie ca sunt cu adevarat relevante?

Sta, observa si analizeaza

Cu alte cuvinte, Rank Brain incearca sa iti ofere un set de rezultate de cautare ce crede el ca iti va placea. Daca o anumita pagina din rezultatele de cautare capata popularitate in randul utilizatorilor, ranking-ul acelei pagini va creste semnificativ.

Ce se intampla daca nu iti place? RankBrain va renunta sa mai afiseze acea pagina si o va inlocui cu alta propunere. Iar, data viitoare cand cineva va folosi acel cuvant cheie (sau un termen apropiat), va observa cum se descurca noua propunere.

 

La ce se uita mai exact RankBrain?

Sta cu ochii foarte atent pe interactiunea utilizatorilor cu rezultatele de cautare. Mai exact, se uita la:

Organic Click-Through-Rate (raportul dintre numarul de click-uri valide inregistrate de o anumita resurse si numarul de afisari al acesteia)

Dwell time (timpul de rezidenta sau cat timp sta un utilizator pe o pagina)

Bounce rate (se refera la numarul de utilizatori unici si la rata de abandon )

Pogo-sticking (situatia in care un website se bucura de un ranking bun, dar nu satisface nevoia utilizatorului care a cautat un acel cuvant cheie).

Acestia sunt indicatori ai experientei de utilizator (semnale UX).

Sa vedem un exemplu de pogo-sticking.

Ai fost la sala si cauti un remediu pentru febra musculara. Cauti pe google “febra musculara”. Normal ca intri pe primul rezultat. Citesti introducerea si este plina de generalitati legate de muschi.

Ai iesit si intri pe al doilea rezultat. Nici aici nu ai gasit ce ti-ai dorit pentru ca ofera sfaturi de genul “stai in pat linistit”. Dai click si te intorci la pagina de rezultate.

Intri pe al treilea rezultat. Gata, ai gasit in sfarsit ce iti doreai! Acum in loc sa dai click inapoi, stai 5-10 minute, citesti contentul despre o terapie care sa calmeze febra musculara.

Aceasta operatiune de a intra si a iesi rapid de pe un rezultat pe altul se numeste pogo-sticking. Iar RankBrain este foarte atent la acest criteriu.

Daca Google observa ca oamenii ies repede dupa ce au dat click pe o pagina si intra pe alt rezultat, mesajul catre Google suna astfel: “Pagina este de o calitate foarte proasta!”

Pe de alta parte, daca Google observa ca actiunea de pogo-sticking se opreste la acelasi rezultat, va creste ranking-ul acelei pagini pentru a fi mai usor de gasit.

3.Research-ul de cuvinte cheie in lumea RankBrain

Ai inteles deja ca gigantul Google este capabil acum sa inteleaga intentia din spatele cuvantului cheie. Asta inseamna ca research-ul traditional pentru cuvintele cheie nu mai este valabil? In nici un caz!

Acestea fiind spuse, va trebui sa faci cateva modificari in procesul tau de research al cuvintelor cheie pentru a fi mai RankBrain-friendly. Iata cum.

Ignorati cuvinte cheie long-tail. S-a terminat cu ele!

Cuvintele cheie long tail sunt moarte! Pe vremuri, functiona metoda in care se creiau sute de pagini diferite, fiecare optimizata pentru un anumit cuvant cheie.

De exemplu, se realiza o pagina pentru “optimizarea website-ului pentru mobil” si una pentru “optimizarea  pentru mobile”. Vechiul Google le-ar fi rankat pe fiecare dintre ele pentru cuvintele lor cheie long-tail.

Astazi, Google intelege ca acesti termeni inseamna acelasi lucru. Asa ca afiseaza aproximativ aceleasi rezultate pentru ambele variante de cuvinte cheie.

 

Realizeaza optimizarea pentru cuvinte cheie medium tail

Pentru a reusi in lumea RankBrain, specialistii recomanda sa optimizezi continutul folosind cuvinte cheie medium tail. Este solutia de mijloc. Au un volum de cautare mai mare decat cuvintele cheie long tail, insa nu sunt cele mai competitive.

Un exemplu de cuvinte cheie medium tail ar fi:

– Retete rapide si ieftine;

– Retete rapide si gustoase;

– Retete rapide sanatoase;

– Retete rapide pentru cina.

Daca va optimizati pagina in jurul unor cuvinte-cheie medium tail si cu un design estetic atractiv, in mod automat RankBrain va ranka pagina voastra pentru acel termen si pentru sutele de cuvinte cheie similare. Pe scurt, specialistii va recomanda sa optimizati pagina doar pentru un singur cuvant cheie si sa fie pentru un cuvant cheie medium tail.

Apoi, lasati-l pe RankBrain sa va rankeze pagina pentru un numar mare de cuvinte cheie apropiate ca sens.

4.Cum sa optimizezi titlurile si meta tagurile pentru CTR

Asa cum ati vazut la punctul 1, CTR-ul organic este un semnal de ranking cheie pentru RankBrain.

Intrebarea este urmatoarea. Cum ii faceti pe oameni sa dea click pentru a intra pe pagina voastra?

Imbracati titlurile tag intr-un pachet de emotii

Nu exista nici un dubiu. Titlurile care au o tenta emotionala obtin cele mai multe click-uri. Este un amanunt pe care copywriterii il cunosc de mult, iar studiile recente au demonstrat acest lucru. Specialistii in domeniu au descoperit ca exista o corelatie intre headline-urile cu o tenta emotionala si share-urile pe social media.

Iata un exemplu de titlu tag optimizat pentru SEO: Cum sa fii mai productiv. Nu e rau, dar lipseste acel ceva care sa ii determine pe utilizatori sa dea un click.

Cum poti crea un titlu tag cu impact emotional, insa tot SEO-friendly? Vom modifica titlul de mai devreme astfel: Gata cu timpul irosit! 10 ponturi pentru a fi mai productiv!

Titlurile cu o tenta emotionala nu pot fi utilizate in orice situatie. Foloseste-le doar atunci cand este firesc!

 

Adauga paranteze la sfarsitul titlurilor tale

Acum cativa ani, HubSpot si Outbrain au facut un studiu in care au analizat peste 3 milioane de headline-uri. Ce au descoperit? Titlurile cu paranteze au avut cu 33% mai mult succes decat titlurile fara paranteze.

Un exemplu ar fi: SEO pentru eCommerce (ghidul complet pentru anul 2018).

 Foloseste cifre

Datele furnizate de studii in domeniu au conchis! Cifrele imbunatatesc CTR-ul! Care este cea mai buna parte? Poti folosi cifre in titlu, chiar daca continutul tau nu are un format de lista.

Incorporeaza cuvinte cheie care au un impact mare in titlurile tale

Ati ghicit! Daca imbraci titlurile tale cu termeni sau cuvinte cheie de impact, atunci titlurile tale vor iesi in evidenta si vor atrage mai multe click-uri. Exemple ar fi: Cumpara acum, cele mai eficiente metode de…, cea mai buna cale de a…, efecte garantate, demonstrate stiintific etc.

 

Nu uita sa optimizezi meta descrierile pentru CTR

Este adevarat, meta descrierile nu te mai ajuta in mod direct la SEO. Insa, o descriere optimizata te poate ajuta sa cresti semnificativ CTR-ul.

Acestea fiind spuse, cum poti realiza o meta descriere de succes?

  1. Sa contina o latura emotionala

Dupa ce ai creat titlul cu emotie si descrierea trebuie sa fie in acelasi film.

O descriere, ce starneste emoti, ii va convinge pe utilizatori sa dea instant un click. De ce? Descrierea ta vorbeste uman si se adreseaza nevoilor sale.

  1. Spune-le de ce ar trebui sa dea click pe rezultatul tau

Contentul tau este relevant si curprinzator? Bazat pe research? Amuzant? Scrie ideea asta in descrierea ta.

  1. Foloseste cuvinte sau expresii care apar in reclamele platite in Adwords
  2. Include cuvantul cheie pe care l-ai targetat

 

5.Cum sa iti optimizezi contentul pentru castiga lupta impotriva elementelor de Bounce Rate si Dwell time

Ok, ai rezolvat cu CTR-ul. Din ce in ce mai multe persoane dau click pe rezultatul tau si mai mult ca niciodata. Ce urmeaza? Acum trebuie sa ii arati lui Google ca oamenii sunt multumiti dupa ce au click pe rezultatul tau.

Care este cea mai buna metoda de a face acest lucru? Imbunateste timpul de rezidenta (Dwell time).

Google chiar tine cont de dwell time? Raspunsul este DA!

Dwell time se refera la cat timp sta un utilizator pe pagina ta dupa ce te-a gasit in rezultatele de cautare. Cu cat o persoana sta mai mult pe pagina ta, cu atat mai bine. Acest lucru ii transmite lui Google mesajul: Wow! Oamenii sunt chiar incantati de rezultatul asta! Sa-l mai urcam in rezultatele de cautare!”

Normal, daca cineva sta doar 2 seconde pe pagina ta, mesajul pe care il intelege Google este: “Rezultatul asta nu e bun de nimic! Trebuie sa il dam mai jos!”

De aceea, este si normal ca Google sa tine cont de dwell time si sa aranjeze rezultatele in concondanta cu acest factor.

 

Cum sa reduceti bounce rate-ul si sa imbunatatiti dwell time?

1.Continutul tau trebuie sa fie strict la subiect

In momentul in care oamenii intra pe pagina, ei vor sa gaseasca raspunsul rapid! Nu se stie daca vor avea rabdare sa dea scroll in continutul vostru pentru a gasi informatia pe care si-o doresc. In prima propozitie trebuie sa spuneti clar despre ce este vorba in articol. Asa veti atrage instant atentia utilizatorilor!

 

2.Foloseste introduceri scurte

Aici este momentul in care 90% dintre utilizatori se hotaresc daca raman sau pleaca in alta parte.

Cand o persoana cauta ceva pe Google, ei sunt familiarizati cu acel subiect. De aceea, utilizati introducerea pentru a vinde contentul pe care urmeaza sa il citeasca.

 

3.Publicati un continut lung si cuprinzator

Un content mai lung inseamna un dwell time mai mare. Normal ca dureaza mai mult sa citesti un articol de 2000 de cuvinte decat unul de 400 de cuvinte. Dar asta e doar o parte din ecuatie.

Un alt motiv pentru care RankBrain tine cont de dwell time este ca un text mai lung ofera un raspuns mai cuprinzator la intrebarea utilizatorului.

 

4.Sparge contentul in paragrafe

Poate fi obostior sa citesti 2000 de cuvinte. De aceea, pentru ca informatia sa para mai aerista foloseste subhead-uri. Altfel, utilizatorii vor citi mai usor articolul si vor sta mai mult timp pe pagina voastra.

Adauga un subheader la fiecare 200 de cuvinte. Cand situatie permite acest lucru, imbraca subheaderele cu emotie.

6.Strategii de optimizare pentru RankBrain

Creste gradul de awareness. Imbunateste CTR-ul

Am vorbit deja cifre, emotii si cuvintele cu un impact mare si efectele lor asupra CTR-ului organic.

Mai trebuie sa vorbim despre un factor important – brand awarness sau gradul de awarness al brandului Este o reactie logica. Daca cineva va cunoaste brandul, atunci cu siguranta va intra pe linkul vostru. Cei de la WordStream au descoperit ca brand awarness iti poate creste CTR-ul cu pana la 342%!

Stii ce inseamna asta? Oamenii trebuie sa va cunoasca deja brandul inainte sa caute ceva pe Google!

Cum puteti creste gradul de awarness al brandului?

  1. Incearca Facebook Ads

Chiar daca oamenii nu vor da click si nu vor cumpara ceva, reclamele pe Facebook va pot aduce in fata multor utilizatori. Iar data viitoare, cand ochii lor va zaresc in rezultatele de cautare, vor fi mai inclinati sa dea pe linkul vostru.

 

  1. Concepe un newsletter atractiv si captivant

Nimic nu sporeste mai mult gradul de awarness al brandului decat un continut relevant livrat in inbox-ul oamenilor

Trimite constant informatii utile, relevante si valoroase clintilor tai. Astfel ei vor capata din ce in ce mai mult incredere in brandul tau.

Increderea este factorul esential ce va determina utilizatorii sa va aleaga din marea de rezultate din pagina de cautare.

 

    3. Realizeaza un content blitz

Ce este un content blitz? Content blitz inseamna sa publici o cantitate mare de continut intr-o perioada scurta de timp. Va avea un efect mult mai puternic decat un continut publicat sporadic in decursul unui an.

 

Transforma slabiciunile in performanta

Ai o pagina pe site care nu performeaza asa cum ti-ai imaginat?

Avem vesti bune. Daca te intorci la acea pagina si faci o optimizare pentru RankBrain, vei observa ca ii va creste semnificativ ranking-ul. De exemplu, adauga o cifra, un cuvant de impact si paranteze la titlu tag.

Ideea este ca RankBrain observa schimbarile, observa ca v-a crescut CTR-ul si va urca pozita site-ul tau in rezultatele de cautare.

 

Utilizeaza cuvinte cheie LSI pentru a umple golurile din continut

Cuintele cheie LSI sunt cuvintele si frazele ce au legatura cu subiectul principal din articol.

De ce sunt importante cuvintele cheie LSI? Cuvintele cheie LSI ii ofera lui RankBrain contextul necesar pentru a intelege complet continutul de pe pagina ta.

De exemplu, daca scrii un ghid despre link building, cuvintele cheie LSI sunt:

– Autoritate domeniu

– Backlink

– Anchor text

Daca integrezi aceste cuvinte in continutul tau, RankBrain va capata incredere ca pagina ta vorbeste despre link building. Ceea ce inseamna ca vei ranka mai bine la cuvintele cheie ce au legatura cu subiectul acesta.

Cum gasiti cuvinte cheie LSI? Foloseste Watson Natural Language Understanding Tool. Aceasta unealta analizeaza continutul pe care l-ai oferit si va gaseste concepte, entitati si categorii. Asemenea lui RankBrain, Watson intelege singur despre ce este vorba in continutul au si iti ofera termenii de care ai nevoie.

Iar odata ce imprastii acele cuvinte cheie LSI in articolul tau , ii vei confirma lui RankBrain ca ai un content curprinzator si relevant despre subiectul expus.

 

Este randul tau acum! Care este primul pont pe care il vei implementa pentru a te imprieteni cu RankBrain? Te vei concentra pe CTR? Sau iti vei imbunatati contentul pentru dwell time?

Spune-ne ce ai ales si cum s-au schimbat lucrurile!

 

 

 

About us and this blog

We are a digital marketing company with a focus on helping our customers achieve great results across several key areas.

Request a free quote

We offer professional SEO services that help websites increase their organic search score drastically in order to compete for the highest rankings even when it comes to highly competitive keywords.

Subscribe to our newsletter!

More from our blog

See all posts

Leave a Comment