Adresa URL este termenul tehnic pentru o locație unică pe Internet și permite browserelor să afișeze conținutul dorit de utilizator. Când construiești o adresă, e important să înțelegi modul în care aceasta influențează experiența utilizatorului, dar și motoarele de căutare. De aceea, în acest articol vom explora în detaliu URL-urile și vom discuta despre ce înseamnă, câte tipuri există, importanța unei adrese bine structurate, precum și best practices și greșeli de evitat în formarea sa. Dacă vrei să ai o înțelegere cuprinzătoare a link-urilor și rolului acestora în peisajul online, citește în continuare.
Care sunt componenentele unui URL?
URL-urile sunt formate din mai multe elemente: protocolul, numele de subdomeniu, numele de domeniu, extensia și pagina internă din site.
Iată prin ce se caracterizează fiecare în parte:
Protocolul
Protocolul este o componentă esențială a unui URL. El definește regulile de transmitere a datelor prin internet și specifică cum trebuie să aibă loc comunicarea dintre un browser și un server. Cele mai frecvente protocoale utilizate sunt HTTP și HTTPS. HTTP sau Hypertext Transfer Protocol este metoda tradițională de transmitere a datelor. E folosită implicit pentru cele mai multe site-uri web, însă este cea mai simplă metodă și nu criptează datele transmise.
HTTPS sau Hypertext Transfer Protocol Secure, în schimb, reprezintă versiunea mai sigură. Aceasta criptează datele transmise și este deosebit de importantă pentru site-urile care necesită transmiterea de informații sensibile. Două exemple comune sunt magazinele online și site-urile serviciilor bancare.
Numele de subdomeniu (dacă este cazul)
Subdomeniul este considerat prefixul domeniului principal și este separat de acesta printr-un punct. Îți permite să creezi secțiuni separate într-un domeniu și poate fi folosit pentru a organiza părți diferite ale domeniului, versiuni pentru diferite limbi sau pentru găzduirea mai multor site-uri cu teme diferite pe un singur server.
De asemenea, elementul poate fi folosit și în scopuri de branding. Mai exact, îți permite să asociezi un anumit subdomeniu cu o anumită marcă sau produs.
Numele de domeniu
Numele de domeniu e o componentă vitală a adresei URL. Este numele unic și de identificare al unui site, servește drept adresă a acestuia și este folosit de utilizatori pentru a-l accesa. Alegerea unui nume de domeniu potrivit este importantă deoarece poate afecta vizibilitatea, implicit succesul site-ului, prin îmbunătățirea poziției în motoarele de căutare. Desigur, poate servi și ca o oportunitate de branding și joacă un rol important în stabilirea credibilității.
Extensia sau TLD-ul
O extensie URL, cunoscută și ca TLD (top-level domain), este sufixul care apare la finalul unui nume de domeniu. Ea indică tipul de organizație sau scopul site-ului: .com se folosește pentru site-uri comerciale, .org pentru ONG-uri, .gov pentru agenții guvernamentale etc. Cu toate acestea, unele extensii au fost create special pentru a fi utilizate în anumite țări, cum ar fi .ro pentru România. Ele pot oferi indicații despre locația sau publicul vizat al site-ului, însă indicarea limbii nu este o funcție directă a TLD-ului.
Alegerea extensiei potrivite poate fi de asemenea un factor important în stabilirea prezenței online și poate ajuta utilizatorii să înțeleagă natura și scopul site-ului.
Pagina internă din site
Nu în ultimul rând, adresele URL sunt folosite pentru a naviga și accesa anumite pagini dintr-un site, cum ar fi categorii, subcategorii, pagini de produse și pagini statice. Acestea joacă un rol important în organizarea și funcționalitatea site-ului, afectează experiența utilizatorilor și influențează vizibilitatea în motoarele de căutare.
De exemplu, adresa unei pagini de produs include de obicei informații relevante despre acesta, precum brandul sau numele produsului. E bine ca aceste informații să fie incluse în URL pentru a oferi contextul necesar care ajută motoarele de căutare să înțeleagă despre ce este vorba în pagină. Totodată, sunt de folos utilizatorilor.
Dacă vrei să construiești adrese bune pentru paginile interne, trebuie să te concentrezi pe keyword research. Procesul implică identificarea cuvintelor și expresiilor pe care utilizatorii le pot folosi atunci când caută anumite produse sau informații ce pot fi găsite pe site-ul tău. Prin includerea cuvintelor cheie relevante în URL, paginile vor deveni mai relevante, atât pentru utilizatori, cât și pentru motorul de căutare, Google. Astfel, afacerea ta va avea mai mult succes, iar utilizatorii vor găsi mai rapid informațiile pe care le caută.
Cum funcționează adresele
Adresele URL funcționează ca un mod de a localiza și accesa anumite resurse sau pagini de pe Internet. Când un utilizator introduce adresa în browser, browserul trimite o solicitare către un server pentru resursa specificată. Apoi, serverul o returnează, iar browserul o afișează ca o pagină web.
URL-urile au fost concepute pentru a înlocui numerele pe care computerele le folosesc când comunică cu serverele. E vorba de adresele IP, care sunt mai greu de memorat și tastat de către utilizatori. Te poți gândi la URL ca la o adresă poștală, unde elementele sale reprezintă orașul, codul poștal, strada, blocul și apartamentul.
Toate componentele lucrează împreună pentru a oferi o locație completă și specifică pentru un site web. Și, la fel ca în cazul adreselor poștale, e important să ai o adresă URL bine structurată și descriptivă pentru a te asigura că site-ul tău poate fi găsit și accesat cu ușurință.
Iată câteva exemple de adrese URL:
URL-uri optimizate SEO
- https://www.numemagazin.ro/despre-noi
- https://www.numemagazin.ro/pantofi-barbati/sport
- https://www.numemagazin.ro/blog/cum-alegi-pantofi-nunta
URL-uri neoptimizate
- https://www.numeafacere.ro/?p=123
- https://www.numeafacere.ro/categorie?id=2&subcat=5
- https://www.numeafacere.ro/file.php?id=43543
URL-uri Securizate
URL-urile securizate (HTTPS) oferă o conexiune criptată între browserul utilizatorului și serverul site-ului. Acest lucru ajută la protejarea informațiilor sensibile precum: datele de conectare, informații despre cardul utilizat la plată și alte date personale, împotriva interceptării de către terți.
E recomandat să folosești adrese securizate ori de câte ori sunt transmise informații sensibile. Astfel, protejezi confidențialitatea și securitatea utilizatorilor. În plus, cele mai multe browsere afișează acum un avertisment când utilizatorul accesează un URL nesecurizat, aspect care îl convinge pe acesta să închidă rapid pagina. Optând pentru HTTPS, vei oferi o experiență mai sigură și de încredere.
URL-uri Nesecurizate
URL-urile nesecurizate (HTTP) nu oferă o conexiune criptată. Asta înseamnă că orice informație transmisă poate fi interceptată de terți. Astfel, când datele de conectare sau informațiile bancare nu sunt securizate, confidențialitatea și securitatea utilizatorilor pot fi compromise. Asigură-te că certificatul HTTPS este valid și nu a expirat, altfel utilizatorii vor primi un avertisment atunci când încearcă să acceseze pagina ta, prin care sunt informați că acea conexiune nu este sigură.
Importanța URL-urilor SEO Friendly
URL-urile sunt importante pentru SEO deoarece oferă structură și informații relevante despre conținutul unui site. Când vine vorba de optimizarea SEO on-page, este obligatoriu să acorzi atenție acestui aspect. Adresele construite corect ajută motoarele de căutare să înțeleagă mai bine conținutul unei pagini, ceea ce poate îmbunătăți vizibilitatea acesteia în rezultatele căutărilor.
În plus, adresele URL care includ cuvinte cheie potrivite și oferă context despre conținutul paginii ajută motoarele de căutare să determine relevanța unui site pentru anumite căutări. Astfel, clasarea în rezultatele căutării poate fi îmbunătățită.
Mai mult, URL-urile care sunt ușor de citit și de înțeles sunt mai utile pentru utilizatori și pot îmbunătăți experiența acestora.
Best Practices pentru adresele URL
Iată câteva dintre cele mai bune practici pentru alegerea unei adrese potrivite:
- URL-urile vor fi construite fără caractere speciale (@#$%^&*.,’; și altele).
- Nu vor permite multislash la sfârșit (//).
- Se va face o regulă de rescriere pentru categorii/subcategorii astfel încât să fie cu „/” la final, orice URL fără „/” fiind redirectat în cele cu „/”. Ex:
https://www.domeniu.ro/categorie////
– status 200 - Separatorul între cuvintele cheie va fi „-”.
- În cazul magazinelor online, URL-urile de produse pot conține
.html
. - Orice URL inexistent în site va returna 404 (ex:
https://www.domeniu.ro/123456
). - Vor fi incluse cuvintele cheie în path-ul URL-ului.
- URL-urile vor fi incluse într-un sitemap, fie că este magazin online, fie că este lead generation.
Greșeli de evitat în formarea adreselor URL
Iată câteva dintre cele mai comune greșeli în formarea adreselor:
- Folosirea de majuscule în URL-uri, chiar dacă numele categoriilor sau produselor vor conține majuscule.
- Folosirea de diacritice.
- Folosirea abuzivă a cuvintelor cheie (keyword stuffing).
- Adrese URL prea lungi (mai mari de 70 de caractere).
- Folosirea cuvintelor cheie de legătură (și, pentru, la).
- Includerea parametrilor dinamici în adresele URL pe care dorim să le indexăm.
Concluzii
Adresele URL joacă un rol crucial atât în experiența utilizatorilor, cât și în optimizarea pentru motoarele de căutare. Urmând cele mai bune practici prezentate în acest articol, vei reuși să îți îmbunătățești vizibilitatea și relevanța site-ului. Înțelegerea componentelor unei adrese și importanța structurii corecte te poate ajuta să iei decizii informate pentru un impact maxim.
Bibliografie
https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Learn/Common_questions/What_is_a_URL
https://www.cloudflare.com/en-gb/learning/ssl/why-is-http-not-secure/
https://moz.com/learn/seo/url
https://developers.google.com/search/docs/crawling-indexing/url-structure