Nu este un secret faptul ca majoritatea persoanelor prefera shoppingul online, optiune care ofera avantaje atat pentru cumparatori, cat si pentru vanzatori. Un magazin online de succes beneficiaza de o optimizare realizata conform anumitor standarde tehnice, unde fiecare pagina de produs (PDP) a fost realizata corespunzator.
Care este importanta optimizarii paginilor de produs pentru magazinele online?
In cadrul unui magazin online, optimizarea paginilor de produs implica imbunatatirea experientei utilizatorului (UX) si cresterea pozitionarii in Google. Pe termen lung, o astfel de actiune se reflecta in cresterea numarului de vizitatori pe pagina, dar si a ratei de conversie.
Research-ul de cuvinte cheie pentru pagina de produs
Optimizarea paginii de produs incepe prin research-ul de cuvinte cheie, care sta la baza oricarei actiuni SEO.
Alegerea cuvintelor tranzactionale
Exista mai multe tipuri de cuvinte cheie, insa cele tranzactionale sunt specifice magazinelor online. Scopul oricarui cuvant cheie este de a sintetiza diferite informatii si sa faciliteze legatura dintre utilizator si gasirea rezultatului dorit.
Scopul unor cuvant cheie tranzactional este de a raspunde direct intrebarilor cumparatorilor. Astfel, ele fac „tranzitia” dintre nevoie/cerere si oferta. Cateva exemple sunt:
- Cumpara pantofi
- Inchiriaza masini
- Microunde pret
Integrarea in categoriile potrivite
Experienta cumparatorilor online este influentata de organizarea site-ului, iar cele mai bune practici in aceasta directie implica incadrarea fiecarui produs in categoria potrivita. In general, se recomanda ca fiecare magazin online sa aiba minimum 3 categorii principale si un numar cat mai mare de subcategorii pentru a oferi un UX bun, dar si pentru a targeta cuvinte cheie in pagina.
In plus, se recomanda ca, in fiecare subcategorie, sa se afle cel putin 5 produse atasate pentru a evita riscul de bounce rate si a le oferi utilizatorilor cat mai multe optiuni.
Cum creezi un URL de produs optimizat
Un URL (link) de produs optimizat trebuie sa fie cat mai simplu si clar, sa fie unic si sa contina informatiile esentiale despre produsele care se gasesc in pagina. De exemplu, un URL optimizat contine numele produsului, brandul, SKU si/sau diferentiatorii unici.
Optimizarea denumirii de produs
Denumirea de produs este clara si nu lasa loc de interpretare. Cu cat titlul este mai exact, cu atat cresc sansele ca un cumparator sa acceseze pagina de produs indicata.
Ce sa faci cand alegi un Titlu de Produs
Alegerea unui Titlu de Produs trebuie sa respecte anumite criterii, precum:
- Brand;
- Caracteristici unice (diferentiatori);
- Includerea cuvintelor cheie relevante;
- Prezentare succinta (~150 de caractere).
- Folosirea unui template de denumire de produse pentru a-ti usura munca.
Iata cateva tipare utilizate adesea in industria fashion!
Tip Produs + Gen + Brand + Model + Caracteristici (culoare, materiale, marime forma)
ex.: Tricou Barbati Bershka cu Guler Albastru, 100% Bumbac, Marimea M
Alt exemplu din zona auto:
Tip Produs + Sezon + Brand + Dimensiuni (Latime, Intalnire, Diametru)
ex.: Anvelope de Iarna Continental Premium Contact 5 205/55R1691V
Ce sa eviti atunci cand alegi un Titlu de Produs
In functie de produsele promovate, recomandarile pot varia. Totusi, iata cateva lucruri pe care este recomandat sa le eviti in general!
- Fara material promotional (pret, promotii, cost livrare si altele);
- Fara cuvinte pe care anumiti utilizatori nu le inteleg (din limbi straine sau de specialitate).
Alegerea meta-elementelor pentru Pagina de Produs
Sfaturi pentru optimizarea Meta Titles
- Folosirea cuvantului cheie, de preferat, chiar la inceputul Meta titlului;
- Continut atractiv si original, care sa capteze atentia;
- Includerea unor detalii precum brand, site, nume produs;
- Format succint (~60 caractere).
Sfaturi pentru optimizarea Meta Descriptions
- Utilizarea cuvantului cheie;
- Includerea unui Call to Action, precum „Cumpara Acum – Asiguram Livrare 24/48H”
- Descriere scurta si relevanta, care sa atraga utilizatorii.
Sfaturi pentru optimizarea heading-urilor
- Includerea cuvintelor cheie;
- Rolul lor este de a pastra ordinea logica in pagina: H1 (heading 1) prezinta informatiile cele mai relevante;
- Daca nu este cazul, utilizarea tagurilor H2, H3 nu este obligatorie
Atentie! Cand sunt folosite in aceeasi pagina, cele trei meta elemente pastreaza acelasi cuvinte cheie.
Cum sa creezi continutul pentru paginile de produs
Pentru o optimizare corecta, nu trebuie sa fie neglijata partea de continut din pagina de produs, cea cu care interactioneaza direct utilizatorul obisnuit.
Importanta descrierilor clare si concise
Motivul principal pentru care oamenii prefera cumparaturile online se refera la timpul pe care il economisesc. O descriere produs clara, simpla si concisa contribuie la acest aspect. Astfel, cumparatorii stiu ca au gasit ce cautau si nu simt nevoia sa caute mai departe.
Cum sa scrii descrieri de produse care vand
- Notarea caracteristicilor specifice;
- Accentuarea avantajelor si elementelor unice oferite de produsul respectiv;
- Adresarea directa a audientei tinta;
- Utilizarea unui limbaj simplu, clar si natural;
- Includerea cuvintelor cu impact pozitiv (ex: avantajos, util, rentabil etc).
Cele mai bune practici pentru formatarea si afisarea descrierilor
- Structurarea simpla a descrierii poate fi realizata prin bullet points, font-uri speciale s.a;
- Includerea imaginilor cu text explicativ daca este cazul;
- Realizarea unor descrieri optimizate prin utilizarea meta-elementelor;
- Utilizarea unor imagini optimizate.
Optimizarea imaginilor pentru paginile de produs
La fel de important este si impactul vizual. Alegerea unor imagini potrivite pentru paginile de produs creste perceptia de ownership si poate lucra in avantajul tau daca urmezi urmatoarele recomandari.
Importanta calitatii imaginilor
Calitatea imaginilor are un impact direct asupra reactiei potentialilor cumparatori. Daca este inalta calitatea, creste increderea utilizatorilor si posibilitatea ca acestia sa distribuie produsul pe contul personal de social media.
Optimizate corect, imaginile din magazinul online sunt afisate atat in rezultatele din motoarele de cautare, cat si in Google Images. Totodata, viteza de incarcare a site-ului (page speed) creste, aspect esential pentru orice platforma online interesata de vanzari.
Cum sa selectezi si sa editezi imaginile
Pentru a profita la maximum de avantajele amintite anterior, este important sa optimizezi imaginile corespunzator si acestea sa nu afecteze viteza cu care se incarca pagina. Imaginile pot fi preluare din diverse website-uri care ofera imagini fara drepturi de autor.
Cele mai bune practici pentru afisarea imaginilor de produs
Pentru o buna practica SEO, categoria de imagini cu produse trebuie sa fie optimizata dupa cum urmeaza:
- Redimensionate si sa se incarce rapid (~100kb);
- Redenumite utilizand cuvantul cheie in titlu;
- Adaugarea tag-ului ALT;
- Este recomandat ca pozele să fie dispuse pe un background alb;
- Salvate ca JPEG (.jpg) sau, exceptional, ca GIF (.gif) sau PNG (.png).
Integrarea review-urilor si testimonialelor
Alta componenta esentiala se refera la partea de review produse si la testimonialele clientilor.
Importanta parerii utilizatorilor
Aproximativ 93% dintre utilizatori apeleaza la sectiunea de recenzii pentru a afla mai multe despre produsele care ii intereseaza, fiind influentati de aceasta. Spre deosebire de descrieri, care sunt obiective, review-urile relateaza experienta subiectiva a altor clienti, fiind considerate „mai de incredere”.
Cum poti colecta si afisa review-uri si testimoniale
Inainte de orice, este important ca pagina de produs sa includa o sectiune de comentarii/review produse. Atunci cand un utilizator doreste sa lase o recenzie, nu trebuie sa fie nevoit sa introduca prea multe date despre el sau sa aiba un cont in site.
Magazinele de succes (ex: Etsy, Amazon, eMag etc.) le permit utilizatorilor sa adauge imagini cu produsul achizitionat. Nu uita sa raspunzi chiar si review-urilor negative, aspect care va creste nivelul de credibilitate al magazinului tau.
Cele mai bune practici pentru folosirea review-urilor pentru influentarea deciziei cumparatorilor
Pentru a profita de impactul pe care review-urile il au asupra cumparatorilor online, este indicat sa afisezi numarul de review-uri, media notelor obtinute de produs, precum si distributia acestora. Din moment ce ele contribuie la indexarea site-ului in motoarele de cautare, se vor plasa cat mai sus in pagina.
Imbunatatirea functionalitatii paginilor din perspectiva UX
La inceputul articolului, mentionam importanta UX (experienta utilizatorilor) pentru cresterea ratei de conversie. Acum a venit momentul sa afli mai multe despre acest aspect, extrem de relevant pentru orice magazin online!
Importanta navigatiei usoare in site
Navigarea facila pe site influenteaza traficul si pozitiile din motoarele principale de cautare, fiind esentiala pentru UX si, implicit, pentru rata de conversie. Dintre functiile pe care le poti implementa, nu trebuie sa neglijezi utilizarea unor breadcrumbs.
Datorita acestora, cumparatorul stie in orice moment la cate pagini „distanta” se afla de homepage. Relevanta atat din punct de vedere SEO, cat si UX, functia le permite utilizatorilor sa se intoarca la pagina sau la categoria principala oricand doresc. Astfel, scade nivelul de bounce rate (renuntarea la site) si creste rata de conversie. Aceste aspecte pot fi verificate utilizand Funnel Google Analytics ori alte filtre.
Pagini de produs mobile-friendly
Majoritatea traficului online este realizat de pe telefonul mobil, iar adaptarea paginii poate aduce cu pana la 55% mai multi vizitatori. Pagina mobile friendly are urmatoarele caracteristici:
- adaptive design;
- design responsive;
- mobile first;
- prioritizeaza UX;
- viteza de incarcare a paginii este optimizata;
- navigarea este intuitiva etc.
Implementarea functiilor precum zoom, compara produs sau add to cart
Alte functii esentiale pentru pagina de produs sunt cea de zoom si cea de comparare a produselor. Datorita lor, utilizatorul are parte de o experienta autentica, asemanatoare celei pe care ar avea-o intr-un magazin fizic. Nu uita nici de „Add to Wishlist”, o functie esentiala pentru cei care nu isi doresc sa cumpere pe loc.
Alte functii ce pot fi implementate
Pentru buna functionare a platformei, precum si pentru o experienta cat mai placuta, se folosesc multe alte functii. Pentru utilizator, acestea sunt filtrele care il ajuta sa navigheze pe site si sa gaseasca rapid si simplu ce cauta.
Doar cateva exemple sunt:
- pretul
- caracteristicile
- disponibilitatea
- transportul
- garantia
- marca si/sau modelul produsului
- codul de produs (SKU)
- comentariile
- oferta speciala
- livrarea gratuita
- reducerile
- posibilitatea de precomanda
- afisarea produselor similare
- oferte bundle etc.
Artificii SEO pentru paginile de produse
Pentru realizarea corecta a unui product page SEO, exista mai multe functii si filtre ce pot fi implementate. Iata doar cateva exemple!
Alegerea filtrelor potrivite
Din punct de vedere SEO, filtrele joaca un rol esential. Cand nu sunt setate corespunzator, Fara acestea, site-ul este „penalizat” de catre Google, pierzand pozitii si trafic organic. Cele mai importante recomandari din punct de vedere SEO sunt:
- Tag-ul canonical
- Noindex, follow
- Disallow din robots.tx
- Optimizarea paginatiei
In cazul primei recomandari, tag-ul canonical se foloseste pentru a indica motorului de cautare URL-ul principal dintr-o categorie, respectiv subcategorie, precum si faptul ca exista o serie de „variatii” ale paginii respective care nu trebuie indexate.
Pentru a intelege mai bine, iata un exemplu! Un magazin online de haine are o categorie de tricouri baieti, accesibila la link-ul: <www.domeniu.ro/tricouri-baieti>
In urma filtrarilor, in aceasta categorie se vor genera urmatoarele 3 link-uri:
www.domeniu.ro/tricouri-baieti/filtru-culoare-123
www.domeniu.ro/tricouri-baieti/filtru-marime-123
www.domeniu.ro/tricouri-baieti/filtru-pret-100-300
Fiecare dintre cele 3 link-uri generate trebuie sa aiba link canonical catre categoria mama, mai exact, catre <www.domeniu.ro/tricouri-baieti/>
Implementarea schema.org pentru product
Vocabularul de date Schema (schema.org) faciliteaza comunicarea dintre magazinul online, Google si cel care realizeaza cautarea (interogarea). Datorita acestui limbaj, Google interpreteaza corect si rapid informatiile oferite de site, pe care le transmite, intr-o maniera la fel clara, utilizatorilor de Internet.
Site-urile de comert electronic folosesc „schema org product” pentru afisarea detaliilor legate de pret, disponibilitate si alte informatii relevante in SERP-urile Google. Implementata corect, Schema ofera un vocabular de date structurate care conduce la cresteri in ranking-ul organic Google.
Verificarea altor aspecte ce tin de SEO tehnic
Fara indeplinirea unor aspecte ce tin de SEO tehnic, un magazin online nu isi atinge maximum de potential. Implementarea corecta a acestora, realizata de catre persoane cu experienta in domeniu, asigura cresterea traficului online.
Printre elementele indispensabile ale unui site realizat corect, se numara urmatoarele exemple:
- sitemap-ul;
- indexarea;
- securizarea site-ului (protocolul HTTPS);
- Statusul paginilor (status code-urile);
- includerea fiserului robots.txt;
- atributul Hreflang (pentru continutul in mai multe limbi) etc.
Concluzii
Vei observa ca, atunci cand regulile amintite anterior sunt respectate, site-ul creste in pozitii pe Google, castiga trafic organic si, eventual, creste rata de conversie. Fiecare punct din lista de mai sus este extrem de important, iar noi iti stam la dispozitie atat pentru a-ti raspunde la alte intrebari, cat si pentru a te ajuta sa realizezi optimizarea corecta a magazinului tau!
Resurse:
- https://www.ambab.com/blogs-and-resources/blogs/ecommerce-optimization-why-does-your-online-store-need-it
- https://www.baymard.com/blog/respond-to-negative-user-reviews
- https://www.bigcommerce.com/ecommerce-answers/what-are-optimized-product-pages/
- https://www.insiderintelligence.com/content/for-online-shoppers-photos-can-influence-a-purchase
- https://www.searchenginejournal.com/ecommerce-product-page-seo-dos-donts/386068/
- https://www.shopify.com/blog/product-page
- https://yoast.com/breadcrumbs-seo/