Eroarea 404 – Ce este si cum poate fi rezolvata

februarie 17, 2025
6 minute
februarie 17, 2025
6 minute

Cuprins

Ce poate să fie mai frustrant decât să ajungi pe o pagină și când se încarcă să-ți apară un mesaj cu “Page Not Found”. Lucrurile devin chiar și mai nasoale în momentul în care ești antreprenor, ai un website și nu știi ce să faci că să elimini și să previi aceste situații. Articolul de față își propune să tratezi tema Erorilor 404: Ce sunt, din ce cauza apar și mai ales cum le putem rezolva,  fără că site-urile să fie afectate din punct de vedere SEO.

Ce este eroarea 404

Eroarea 404 (Not Found) este un cod de răspuns HTTP care indică faptul că serverul nu a găsit pagina solicitată de utilizator. Aceasta apare atunci când o pagină web a fost ștearsă, mutată fără redirecționare sau dacă URL-ul introdus este incorect. Eroarea poate afecta experiența utilizatorilor dar si ranking-ul organic, motiv pentru care se recomandă implementarea unei pagini 404 personalizate și utilizarea redirecționărilor 301 pentru a evita pierderea traficului organic.

Care sunt cauzele aparitiei erorilor 404

Precum am menționat mai devreme, eroarea 404 Not Found este un cod de status HTTP care indică faptul că serverul nu a putut găsi pagina solicitată de utilizator. Aceasta este una dintre cele mai comune erori întâlnite atunci cand vrem sa accesam un website și poate apărea din diverse motive:

  • Pagina a fost ștearsă sau mutată fără a se actualiza link-urile corespunzătoare.
  • Adresa URL a fost introdusă incorect de către utilizator.
  • Link-uri inexistente (broken links) pe site-ul tău sau pe alte site-uri care fac trimitere către pagină respectivă.
  • Probleme tehnice la nivelul serverului sau al fișierelor de configurare.
  • Domeniul accesat nu mai există de ceva timp sau a expirat
  • S-a modificat structura site-ului și a url-urilor fără a fi efectuate redirectionarile necesare.

Erorile 404 pot afecta negativ experiența utilizatorilor și pot avea impact asupra pozitionarii organice in google, deoarece acestea pot interpreta site-ul ca fiind cu probleme tehnice.

Care este impactul erorilor 404 in SEO?

Erorile 404 pot afecta un business prezent în mediul online din mai multe unghiuri, precum:

  • Scăderea pozițiilor în clasamentul google
  • Creșterea bounce rate-ului
  • Scăderea timpului petrecut pe site
  • Probleme de indexare
  • Pierderea link juice-ului
  • Pierderea autorității
  • Scăderea bugetului de crawling
  • Oferirea unui experiențe slabe a utilizatorilor
  • Scăderea numărului de converșii și lead-uri.

Cum pot fi identificate erorile 404?

Pentru a menține un site funcțional, bine optimizat, și pentru a oferi o experiență optimă utilizatorilor, este esențial să identifici și să corectezi erorile 404. Acestea pot apărea frecvent, mai ales pe site-urile cu mult conținut sau cele actualizate des. Iată câteva instrumente și metode recomandate:

Analizarea rapoartelor din Google Search Console

Google Search Console este practic că o radiografie a site-ului și îți poate arată unde sunt oportunitățile, dar și problemele site-ului tău. Pentru a identifica erorile 404, îți recomand să urmezi următorii pași:

Pasul 1: Intră pe contul de Google Search Console unde poți accesa site-ul respectiv.

Pasul 2: Navighează la secțiunea „Indexing”.

Pasul 3: Aici vei găsi raportul despre paginile indexate, precum și cele neindexate, inclusiv erorile 404.

Pasul 4: Analizează lista de URL-uri care generează erori 404.

erori 404 google search console

Rularea unui audit cu Screaming Frog

Screaming frog este de departe unul dintre cele mai bune instrumente de crawling pe care orice agenție care oferă servicii seo ar trebui să-l folosească. Pentru a identifica erorile, îți recomand să urmezi pașii de mai jos:

Pasul 1: Rulează o scanare a site-ului folosind Screaming Frog

Pasul 2: După finalizare, navighează la tab-ul „Response Codes” și filtrează pentru codul 404. 

Pasul 3: Vei obține o listă cu toate paginile care returnează eroarea 404 și link-urile care le accesează.

erori 404 screaming frog

Rularea unui audit cu Ahrefs

Ahrefs este un alt instrument SEO folosit de specialiștii de TOP din întreagă lume care pe lângă auditarea site–ului tău, îți permite și să analizezi ce acțiuni și strategii folosesc competitorii tăi. În cazul nostru, pentru a identificare erorile, trebuie urmatii pașii:

Pasul 1: Accesează Ahrefs și deschide „Site Audit”.

Pasul 2: Configurează un nou proiect sau selectează site-ul tău dacă este deja adăugat.

Pasul 3: După scanare, dai click pe scorul rezultat, ceea ce iti va deschide un raport cu problemele identificate

Pasul 4: La Top Issues vei identifica erorile de tip 4XX

Pasul 5: Analizează rapoartele pentru a identifica și remedia erorile.

erori 494 ahrefs

Cum putem rezolva rapid erorile 404?

Odată ce ai identificat erorile 404 (page nout found), este important să le remediezi pentru a îmbunătăți atât experiența utilizatorilor, cât și performanța SEO a site-ului tău. În cele ce urmează îți voi prezența care sunt cele mai folosite soluții:

Restaurarea paginilor lipsa

Uneori, dacă pagina ștearsă avea trafic semnificativ sau conținut valoros, este mai bine să faci uz de această opțiune. De obicei, ai două modalități prin care poți face acest lucru:

  • Restaurare din backup, dacă ai o copie de rezervă a site-ului.
  • Recreare manuală: Refacerea conținutului paginii, asigurându-se ca vei pune inapoi mare parte din continutul care a existat inainte, iar de preferat ar fi sa faci si o mica actualizare pentru a veni cu informatii noi.

Implementarea redirect-urilor 301

În cele mai multe cazuri, aceasta este metoda preferată pentru a elimina erorile 404 dintr-un website atunci cand se faca procesul de optimizare seo tehnica.. Redirectul 301 este o redirecționare permanentă de la o pagină veche către una nouă. Se poate implementa prin doua moduri:

  • Prin fișierul .htaccess (pentru servere Apache): adaugă linia Redirect 301 /pagina-veche https://www.domeniu.ro/pagina-noua;
  • Prin plugin-uri SEO (dacă folosești un CMS precum WordPress): utilizează plugin-uri precum Yoast SEO sau Redirection pentru a configura redirecționările.

Actualizarea link-urilor interne

Ultimul pas, după redirecționarea sau restaurarea paginilor care au status 404, este să te asiguri că aceste vechi URL-uri nu se mai regăsesc în alte pagini. Așadar, este important să actualizezi link-urile cu adresele URL corecte, pentru a te asigura că transferul de autoritate nu trece printr-un redirect, dar și pentru a optimiza bugetul de crawling (spiderii Google sau ai altor motoare de căutare nu mai sunt forțate să treacă prin redirecturi)

Folosirea unei pagini custom 404

Din păcate, erorile 404 sunt pur și simplu imposibil de evitate mai ales în cadrul website-urilor mari care au conținut dinamic. Cu toate acestea, există metode de a transformă această experiență negativă pentru utilizatori într-una pozitivă prin afișarea către utilizatori a unei pagini custom 404.

Dacă este corect optimizată, o pagina 404 custom nu doar că reține utilizatorii pe site, ci le oferă și posibilitatea de a explora alte zone de categorii sau produse.

O pagină 404 custom bine pusă la punct poate aduce numeroase avantaje precum:

  • Reducerea bounce rate-ului;
  • Evitarea confuziei și nemulțumirii utilizatorilor;
  • Menținerea coerenței brand-ului prin mesaje customizate;
  • Creșterea ratei de conversie prin adaugarea de link-uri către alte pagini din site.

Ce poate conține o pagină custom 404:

  • Un design funny super friendly care să țină utilizatorii pe pagină;
  • Link-uri spre produsele de top;
  • Link-uri spre principalele categorii de servicii/produse;
  • Link-uri spre ultimele articole adăugate pe blog.
pagina custom 404 tripadvisor

Alte erori asemănătoare cu 404:

În anumite cazuri poți intalni si mesaje de eroare similare cu eroarea 404, precum:

  • Soft 404;
  • 400 Bad Request;
  • 401 Unauthorized;
  • 403 Forbidden;
  • 408 Request Timeout.

care trebuie tratate separat pentru a te asigura ca vei avea un site usor de navigat care le oferă o experiență plăcută utilizatorilor și care le oferă un răspuns/soluție la ceea ce ei caută activ.

Cum te pot ajută specialiștii de la ClickBrainiacs

ClickBrainiacs ofera solutii seo complete, iar clientii cu care lucram activ au alocat un specialist cu experienta care realizeaza in fiecare luna un audit pentru a se asigura ca site-ul este optimizat din punct de vedere tehnic, ca nu are probleme de crawling & indexing si ca sunt puse in valoare toate oportunitatile de dezvoltare pe care le identificam in analize.

In cazul in care specialistul identifica erori 404, va analiza tipurile de pagini, cauza, dar si care este cea mai buna solutie care poate aduce un rezultat rapid fara a afecta ranking-ul si pozitionarea site-ului in piata.

Concluzie

Erorile 404 trebuie tratate cu multă atenție, deoarece pot conduce la scaderea ranking-ului, a traficului, vanzarilor si chiar si incasarilor, deci per total pot avea un efect indezirabil asupra unui business prezent in mediul online. Atunci când utilizatorii întâmpină o astfel de pagină, calatoria lor ajunge la un final abrupt, astfel ca de multe ori aleg sa paraseasca site-ul. Asadar, devine imperativ necesar sa ne asigurăm ca potențialii noștri clienți rămân pe site si daca ajung totusi pe o pagina 404, macar aceaasta sa fie customizabila si sa-i redirectioneze catre alte sectiuni din site.

Cuprins

Abonează-te la newsletter
Am citit si sunt de acord cu Termeni si Conditiile website-ului.