Ghid de optimizare SEO

Citeste acest ghid si te vei convinge ca SEO nu e rocket science! 🚀

Home Ghid SEO

Cum functioneaza indexarea? Ce este o interogare? Ce inseamna local pack? Daca ti-ai pus cel putin o data aceste intrebari, inseamna ca ai o relatie macar tangentiala cu optimizarea SEO. Vrei sa afli mai multe despre acest domeniu? Ai ajuns exact unde trebuia!

 

Iti prezentam ghidul nostru SEO, care reuseste (spunem noi) sa bifeze majoritatea aspectelor ce tin de optimizarea pentru motoare de cautare. Mai mult, este absolut gratuit si abunda de informatii verificate pe bune, dar atinge in acelasi timp si aspecte mai putin discutate de catre specialistii SEO.

 

Pe parcursul celor 10 capitole poti afla detalii despre cum functioneaza motoarele de cautare, cum interpreteaza datele si returneaza rezultatele, cum se optimizeaza un website sau cum sa iti alegi tool-urile potrivite pentru analiza si monitorizare. Mai mult, ti-am pregatit si un mic test la final, care sa te ajute sa-ti verifici cunostintele acumulate pe parcursul ghidului.

Daca inca nu te-am convins, iata o lista de argumente pro si contra care te pot ajuta sa iei in considerare citirea, macar printre randuri, a acestui ghid.

Citeste acest Ghid SEO daca:
  • Pornesti la drum cu o afacere online, fie ca este site de tip lead generation, fie ca este magazin online;
  • Iti place sa creezi continut, dar care sa fie si vizionat;
  • Investesti in Google Ads sau Facebook Ads, dar ai costuri in crestere, fara rezultate notabile;
  • Colaborezi cu o agentie SEO si vrei sa intelegi mai multe despre activitatea acesteia;
  • Esti deja specialist SEO, insa consideri ca mai ai lucruri de descoperit;
  • Esti dispus sa investesti intr-o strategie de promovare pe termen lung, care nu aduce rezultate peste noapte;
  • Iti place sa acumulezi cunostinte noi.
Nu citi acest Ghid SEO daca:
  • Nu te intereseaza promovarea online si nu crezi ca are impact asupra afacerii tale (cum ai ajuns, totusi, aici?);
  • Esti ferm convins ca optimizarea SEO tine de domeniul trecutului (desi este foarte posibil sa te convingem ca nu este asa);
  • Vrei sa obtii rezultate peste noapte cu un minim de efort;
  • Crezi ca SEO este o actiune care se face o singura data, adica 1, 2 luni si apoi site-ul tau va fi super optimizat, iar traficul natural si comenzile vor curge. SEO Necesita timp!
  • Ti-ai pierdut ochelarii de vedere (promitem sa revenim si cu materiale video);
  • Esti Larry Page si stii mai bine decat noi cum functioneaza Google.

Mai esti aici cu noi? Perfect! Hai sa parcurgem rapid cateva notiuni introductive despre SEO, sa ne asiguram ca suntem pe aceeasi pagina. Apoi, poti aprofunda toate aceste cunostinte in cele 10 capitole mari si late pe care ti le-am pregatit si pe care le poti accesa mai jos:

1. Introducere in SEO
In aceasta pagina, mai jos, incepem sa discutam despre notiunile de baza din SEO, despre componentele optimizarii, diferenta dintre SEO si PPC, precum si un mic FAQ. Iti recomandam sa le parcurgi inainte de a sari la urmatorul capitol, cel cu motoarele de cautare!
2. Motoarele De Cautare
Apasa pedala/ cat poti de tare/ afla ce-nseamna/ un motor de cautare. N-am gasit alta rima, desi poate FIzz ar fi mandru. Lasand gluma la o parte, in acest capitol poti citi despre crawling, indexare, SERPs, Domain authority si ranking. Intra in viteza aici!
3. Keyword Research-ul
Cum functioneaza search intent-ul, ce inseamna keyword metrics si cum definim un long-tail? Toti acesti termeni graviteaza in jurul research-ului de cuvinte cheie, fara de care nu am putea nici macar concepe o strategie de optimizare SEO. Citeste despre keywords aici!
4. SEO content
Ce este un topic, cum elaborezi o strategie de continut si ce tactici SEO sa eviti pentru a nu fi penalizat. Despre toate acestea, si mult mai multe, poti citi in capitolul urmator!
5. Optimizare SEO On-Page
Daca ai ajuns pana aici, felicitari! Din acest punct incepem sa tratam cateva informatii mai in detaliu, sa incercam sa definim mai multi termeni avansati, precum structura URL-urilor, internal linking-ul, optimizarea meta elementelor, a imaginilor si a headings-urilor, incercand sa atingem si cateva elemente de UI, precum meniul sau breadcrumbs. Afla mai multe aici!
6. SEO Tehnic
Nu te speria de acest termen, deoarece optimizarea tehnica a unui website nu presupune lucrul la strung, dar nici fizica cuantica. Cu toate acestea, te ajuta sa ai putine cunostinte despre programare, insa nu-ti face griji, iti vom explica totul in detaliu, astfel incat pana la finalul capitolului sa intelegi perfect aceasta latura a optimizarii!
7. Optimizare SEO Off-Page
Cui nu ii place sa se mandreasca cu un site aspectuos si bine pus la punct? Daca acest lucru iti aduce si un backlink, cu atat mai bine! In acest capitol poti afla despre cum functioneaza transferul de autoritate, ce este PageRank, cum determini un profil de linkuri si ce tactici abordeaza competitia pe partea de optimizare SEO Off Page!
8. SEO Local
Optimizarea locala este un domeniu care capata din ce in ce mai mult interes in lumea SEO. Ce este NAP, cum faci optimizarea pentru Google Maps sau cum administrezi un cont de Google My Business? Afla detalii in acest capitol!
9. Update-urile de Algoritm
Acest capitol abunda de istorie, chiar daca este de data relativ recenta. In acelasi timp, modificarile de algoritmi si core update-urile din ultimii ani ne permit sa aflam mai multe detalii cu privire la directia in care se indreapta Google. Citeste in detaliu aici!  
10. SEO Tools
Last, but not least, in acest capitol tratam informatiile despre analiza SEO, monitorizarea performantelor si raportarea acestora, precum si cele mai folositoare instrumente care ne ajuta in procesul de optimizare SEO. Vezi despre ce este vorba aici!
11. Test SEO Online
Drept recompensa ca ai reusit sa parcurgi intreg ghidul de optimizare, iti oferim sansa de a-ti testa cunostintele cu ajutorul unui mic test SEO. Nu-ti face griji, te poti intoarce oricand sa citesti mai multe in capitolele anterioare! Iti uram mult succes!

Inainte de a da startul lecturii, sa trecem putin in revista cateva cunostinte de ordin general, ca sa ne familiarizam cu termenii si sa putem intelege mai usor conjunctura care a dat nastere acestui domeniu.

Notiuni De Baza In Optimizarea SEO

Ce este SEO?

Se poate raspunde in zeci de feluri la aceasta simpla intrebare. Ceea ce stim cu siguranta este ca SEO nu pare a fi nici stiinta exacta, dar nici arta abstracta. Cu toate acestea, putem spune ca se afla undeva la granita dintre arta si stiinta, dintre inginerie si creativitate, iar acest lucru se datoreaza unei intregi serii de factori. Sa ne intoarcem insa la intrebarea care face subiectul acestui articol: Ce este SEO? 

 

Definitia “oficiala” ar fi ca SEO reprezinta un grup de procese al caror scop este sa imbunatateasca pozitiile in motoarele de cautare si sa creasca traficul organic. Altfel spus, un site care beneficiaza de optimizare SEO are ca obiectiv cresterea vizibilitatii pentru a fi gasit mai usor de catre diversi utilizatori care cauta produse sau servicii. Cu cat un website are o vizibilitate mai buna in motoarele de cautare, cu atat cresc sansele ca acesta sa obtina o cifra de vanzari mai ridicata. 

Ce inseamna SEO?

SEO este un acronim pentru “Search Engine Optimization”, in traducere libera din engleza “Optimizare pentru motoare de cautare”. In vocabularul local, se foloseste (mai degraba incorect) sintagma “optimizare SEO”, probabil pentru a nu se confunda cu alti termeni din profilul de business, precum CEO.

De ce este SEO una dintre cele mai eficiente metode de promovare a unui site pe Google?

Pentru ca altfel n-am scrie un ghid complet despre SEO :). Lasand gluma la o parte, SEO vine cu multe avantaje la pachet, precum aducerea de lead-uri noi, atragerea traficului de calitate, imbunatatirea imaginii brand-ului pe termen lung, sprijinirea campaniilor din domenii adiacente (precum PR), fiind astfel o strategie esentiala de marketing, raportata la o industrie aflata in continua crestere. Putem chiar spune ca, avand in vedere multiplele metode de optimizare a site-urilor, SEO este printre cele mai prolifice, stiut fiind faptul ca are un ROI (Return on Investment) foarte ridicat.

SEO vs PPC

Atat SEO, cat si PPC, fac parte din aceeasi mare familie numita SEM (Search Engine Marketing). Asemanarile se opresc insa aici, deoarece PPC (Pay-Per-Click) reprezinta o reclama pentru care platesti, care este afisata in topul rezultatelor de cautare. Asta inseamna ca, de fiecare data cand un utilizator apasa pe reclama afisata, va trebui sa platesti o anumita suma catre Google. 

rezultate ppc vs rezultate organice

Cu toate acestea, SEO si PPC nu se exclud reciproc, ci pot functiona foarte bine si impreuna. Astfel, utilizatorii pot opta atat pentru ad-urile afisate in topul paginii (PPC), cat si pentru rezultatele organice, fiind prezentati cu mai multe oportunitati de vizitare a site-ului. In plus, informatiile obtinute dintr-o campanie PPC, precum:

  • cuvintele si expresiile care au convertit;
  • rata de conversie;
  • bounce rate-ul.

Toate acestea pot fi folosite pentru optimizarea site-ului. De asemenea, un site foarte bine optimizat va avea un impact pozitiv asupra rezultatelor campaniilor Google Ads, rezultand in scaderea costurilor si optimizarea ratelor de conversie.

Sa luam un mic exemplu: 

Un client isi doreste sa faca o campanie google ads pe “spa bucuresti”. Dupa research, campania desfasurata reveleaza mai multe cuvinte cheie de tip long tail, care targeteaza aceeasi zona de interes. Prin urmare, clientul isi doreste acum sa investeasca si intr-unul (sau mai multe) landing page-uri optimizate,  pe care va ranka organic folosind long tail-urile nou descoperite. Pe scurt, folosirea atat a PPC, cat si a optimizarii SEO poate conduce la noi oportunitati de crestere!

Oportunitati SEO

Ce este o “campanie SEO”?

Termenul de “campanie SEO” este unul folosit de asa-numiti “specialisti” care promit rezultate incredibile, in cel mai scurt timp. Adevarul este ca nu exista “campanii”, deoarece optimizarea SEO este un proces continuu, care trebuie ajustat constant pentru a obtine rezultate veritabile. Exista insa campanii de link building, despre care vom discuta in detaliu la capitolul Optimizare SEO Off Page

Care sunt componentele de baza ale optimizarii SEO?

Sunt foarte multe elemente pe care Google le are in vedere atunci cand stabileste pozitia (rank-ul) unui website in rezultatele cautarilor. Din fericire, nu trebuie sa cunosti in cel mai mic detaliu ce fac acestia, insa va trebui sa ai grija ca toate componentele cheie ale optimizarii SEO sa fie bine puse la punct. 

Cele 3 componente ale SEO

In mare, exista trei componente de baza:

SEO On-Page

SEO On-Page – O componenta vitala in procesul de optimizare, deoarece ajuta motoarele de cautare sa inteleaga, in functie de continut, care este “subiectul” unui site. Cu cat Google intelege mai bine acest lucru, cu atat creste sansa ca respectivul site sa beneficieze de o pozitionare mai buna, adica sa se bucure de mai mult trafic organic, conversii si, desigur, venituri. In plus, atunci cand este facut ca la carte, SEO On-Page ajuta si la o experienta mai buna a utilizatorilor.

SEO Tehnic

SEO Tehnic este un proces prin care se asigura ca un website intruneste cerintele tehnice ale motoarelor de cautare moderne. Exista o multitudine de elemente tehnice, precum indexarea, crawling, setarea atributelor, setarea fisierelor specifice site-ului (sitemap-ul si robots.txt) si altele, care vor fi discutate in detaliu mai jos. Pana atunci, trebuie sa retii un singur lucru: Poti sa ai cel mai bun continut pe site, insa daca partea tehnica este data peste cap, atunci nu vei ranka.

SEO Off-Page

SEO Off-Page reprezinta o serie de actiuni intreprinse in afara site-ului, pentru a creste autoritatea, relevanta si increderea utilizatorilor in website. Pe scurt, pentru ca site-ul tau sa fie un star, trebuie ca alte site-uri sa vorbeasca despre tine. Optimizarea SEO Off-Page include link-building, dar si content marketing, social media, review-uri etc.

SEO Local

Desi am mentionat doar trei componente, trebuie sa aducem o mentiune speciala si optimizarii SEO locale, care are o alta abordare, axandu-se pe cautari de proximitate, implementarea Google My Business si alte aspecte unice.

Continutul

Dupa unele persoane, acesta ar fi cel mai important factor cand vine vorba de procesul de optimizare a unui site, si este posibil sa aiba dreptate. Ce trebuie sa retii este ca Google nu apreciaza continutul realizat specific pentru motoarele de cautare, ci pe cel care este orientat 100% catre utilizatori. De altfel, ai citit mai sus ce se intampla atunci cand nu exista control asupra continutului, iar cei care au trait acele vremuri inca isi amintesc de site-uri in care aparea efectiv un cuvant de cateva mii de ori, fara sa aiba insa alt continut relevant.

Despre toate aceste componente, insa, vom vorbi mai pe larg in capitolele ce urmeaza

Tehnici SEO si termeni uzuali

Majoritatea persoanelor care activeaza in ramura de marketing online a auzit, fara doar si poate, de optimizare SEO. Cu toate acestea, este posibil ca multi sa se fi confruntat cu tehnici si termeni specifici acestui domeniu, precum Audit, White Hat sau Black Hat SEO. Iata, pe scurt, cum definim acesti termeni:

Audit SEO

Auditul SEO este un proces de analiza a unui website, impreuna cu masurarea prezentei si relevantei acestuia atat pe internet, cat si in nisa specifica a business-ului. Este ca un control periodic la doctor, fiind o procedura standard si un prim pas in elaborarea unui plan de actiune cu rezultate cuantificabile.

 

Scopul unui audit SEO este de a identifica toate problemele majore care pot afecta traficul organic, dar si de a releva noi oportunitati de crestere pe anumite nise sau trenduri. Un audit SEO cuprinde:

  • Probleme de natura tehnica;
  • Probleme cu structura site-ului;
  • Probleme la nivel de SEO On-Page;
  • Probleme din afara site-ului, care pot dauna acestuia;
  • Probleme ce tin de user experience;
  • Analiza competitiei si raportarea la aceasta.

Precum se vede, auditul SEO este un proces de mentenanta, care trebuie realizat periodic, dupa schimbari majore in website, sau atunci cand iei decizia sa implementezi o strategie de optimizare seo.

Ce este Black Hat SEO?

Black Hat SEO reprezinta o colectie de practici “neortodoxe” al caror scop este de a propulsa rapid un site in primele pozitii. Cu toate acestea, de cele mai multe ori, motoarele de cautare vor descoperi acest lucru mai devreme sau mai tarziu (in ultimul timp, din ce in ce mai rapid), penalizand site-ul, uneori cu consecinte dezastruoase.

Tehnicile de Black Hat SEO includ (dar nu se limiteaza la) cloaking si redirecturi false, texte ascunse, keyword stuffing (spam-ul de cuvinte cheie), manipularea linkurilor care provin din afara site-ului, spam-ul de comentarii etc.

Ce este White Hat SEO?

Pe de alta parte, White Hat SEO se refera la ansamblul de tehnici actuale, corect utilizate, care urmeaza regulile impuse de motoarele de cautare. Strategia aceasta este pe termen lung, insa pozitiile rezultate sunt ca urmare a unei bune optimizari, a continutului de calitate si a relatiilor stranse cu utilizatorii.

White Hat vs Black Hat

Desigur, desi majoritatea specialistilor SEO sunt de acord ca “White Hat” este metoda cea mai buna de actiune, exista multe opinii si dezbateri pe aceasta tema, precum acceptarea diverselor metode de link-building (inclusiv cumpararea de linkuri).

SEO FAQ

Pot sa fac SEO singur?

Nu este usor sa inveti despre optimizarea SEO, dar nu este nici fizica cuantica. Exista multe elemente pe care le poti intelege si aplica imediat, dar si concepte pe care le vei stapani in timp, avand nevoie de mai mult exercitiu. Intrebarea reala este: Esti dispus sa investesti timpul necesar pentru a stapani toate aspectele sau este mai rentabil sa te lasi pe mana specialistilor in optimizare seo?

Ce trebuie sa fac pentru a invata SEO?

Iata cateva lucruri pe care le poti face pentru a invata SEO mai usor:

  • Citeste si inspira-te din surse de incredere (precum acest ghid);
  • Capata experienta punand in practica ceea ce inveti;
  • Nu te sfii sa experimentezi cat mai mult;
  • Inarmeaza-te cu multa, multa rabdare.

Cat timp imi va lua pana invat SEO?

Raspunsul la aceasta intrebare este pe cat de simplu, pe atat de complex: Depinde.

Desigur, vei intelege si deprinde toate notiunile de baza in cateva saptamani, insa pentru a stapani cu adevarat procesul de optimizare SEO va trebui sa ai parte de notiuni practice, care pot dura luni intregi, chiar si ani. In plus, SEO evolueaza constant, astfel ca va trebui sa te adaptezi si sa fii mereu la azi cu ultimele schimbari si noutati.

Am nevoie de instrumente speciale pentru SEO?

Daca esti serios in privinta invatarii si practicarii acestei frumoase “meserii”, atunci vei avea nevoie de cateva instrumente care iti vor oferi o serie de avantaje competitive si te vor ajuta sa economisesti timp pretios. Iata care sunt cele mai des folosite:

  • Google Search Console;
  • Un instrument pentru analizarea traficului pe site (Google Analytics);
  • Un instrument pentru research-ul de cuvinte cheie (Google Keyword Planner, Ubersuggest);
  • Un instrument pentru analiza backlinkurilor (Ahrefs, SEMrush);
  • Un instrument de rank tracking (SE Ranking, Rank Tracker);
  • Un instrument pentru afisarea in detaliu a elementelor On-Page, dar si altor elemente tehnice (Screaming Frog).

In cat timp se vad rezultatele din SEO?

Acest subiect delicat are multe variabile, precum nisa de business, competitia, vechimea website-ului etc. In general, un site nou are nevoie de 6-12 luni pentru a incepe sa acumuleze de la sine trafic din motoarele de cautare. Cu toate acestea, rezultatele din SEO pot aparea si mai repede, in 3-4 luni, desi te poti astepta la fluctuatii mai mari in pozitii la acest nivel.

Daca investesc in PPC, imi va creste traficul organic?

Afirmatia ca daca investesti in PPC te va ajuta sa cresti traficul organic este unul dintre cele mai mari mituri din zona de marketing online. Campaniile active de Google Ads (PPC) NU influenteaza in niciun fel traficul organic pe Google.

Esti gata sa afli mai multe? In urmatorul capitol ti-am pregatit o scurta prezentare despre motoarele de cautare, istoria acestora, dar si modul in care functioneaza algoritmul Google. Sa vedem despre ce este vorba 

Suna acum