Ce sunt update-urile de algoritm?

Home Ghid SEO Ce sunt update-urile de algoritm?

Ce este un Core Update Google?

Zilnic, Google opereaza una sau mai multe schimbari in algoritmi, cu scopul de a imbunatati rezultatele cautarilor. Cele mai multe astfel de schimbari trec fara a fi observate, insa, uneori exista si schimbari mult mai vizibile. Conform surselor Google, “Ne straduim sa confirmam aceste update-uri ori de cate ori credem ca va avea un efect notabil asupra administratorilor de site-uri sau producatorilor de continut. Spre exemplu, cand am lansat Speed Update, am oferit informatii si sfaturi chiar si cu cateva luni inainte”.

Asadar, de cateva ori pe an, Google aduce schimbari majore care influenteaza sistemele si algoritmii. Acestea se numesc Broad Core Updates. De regula, Broad Core Updates vin la pachet cu cateva efecte notabile, astfel ca unele site-uri pot experimenta cresteri sau scaderi in pozitii  atunci cand este rulat un update. Acesta este si unul dintre motivele pentru care Google anunta din timp aceste update-uri majore, pentru ca site-urile care au parte de scaderi temporare in pozitii sa nu incerce sa gaseasca raspunsuri sau solutii la aceste schimbari. De multe ori, site-ul va reveni in pozitii, astfel ca este mai benefic sa nu incercam sa “reparam ceva ce nu este stricat”.

Pentru cei care prefera cifrele, un broad core update aduce schimbari de 5 pana la 10% dintre toate cautarile, pe cand un update minor poate afecta doar de la 0,1 la 1% dintre cautari. Multe dintre aceste update-uri minore trec neobservate, fara a afecta pozitiile. Daca vrei sa fii insa la curent cu toate noile update-uri majore, cea mai buna sursa de informare este chiar blogul Google (fostul Webmasters).

Care au fost cele mai mari schimbari de algoritmi Google?

In primii ani de existenta, Google nu a rulat foarte multe update-uri majore. Incepand insa cu 2003, motorul de cautare a inceput in mod activ sa imbunatateasca rezultatele cautarilor, dar si sa penalizeze tehnicile manipulative de SEO. Astfel, primul update major rulat, Florida, a aparut pe 16 Noiembrie 2003, starnind valuri de proteste. Pe langa penalizarile acordate site-urilor care foloseau tehnici spammy si alte metode BlackHat SEO, Google a penalizat si o serie de site-uri “curate”, chiar inainte de sezonul sarbatorilor de iarna. Dupa acest update, Google a promis ca va incerca sa nu mai ruleze update-uri majore inainte de sarbatori, lucru care a ramas neschimbat timp de 8 ani, pana in 2011.

Cum arata Google in 2022

Panda update

Facem acum fast forward cativa ani, rastimp in care “specialistii SEO” din domeniu nu au stat degeaba, ci au creat tot soiul de tehnici manipulative, precum ferme de continut, care ajunsesera la un moment dat un adevarat model de business. Aceste tehnici au dus, insa, la scaderea calitatii rezultatelor de cautari, astfel ca Google a lansat algoritmul Panda, drept raspuns la spamming si alte asemenea tactici de BlackHat SEO.

Astfel, incepand cu 23 Februarie 2011, toate paginile indexate de catre Google au primit o clasificare in functie de calitate, care a fost modelat dupa o serie de intrebari adresate persoanelor reale. In acest test, utilizatorii au primit o serie de intrebari precum “Ai avea incredere sa introduci datele cardului pe acest site?”, “Ai avea incredere sa le dai copiilor tai medicamente prescrise de acest site?” sau “Consideri ca acest site are reclame in exces?”. Dupa ce testul a luat sfarsit, Google a parcurs rezultatele, reusind sa modeleze o serie de intrebari folosite drept ghid de catre algoritmi. Din acest moment, Google a introdus calitatea continutului unui website ca ranking factor, continuand sa imbunatateasca algoritmii chiar si in prezent.

Penguin update

In 2012, Google a lansat oficial un update al algoritmilor orientati catre webspam (webspam algorithm update), care viza spam-ul de linkuri si alte tactici manipulative de link building. Acest algoritm a fost denumit “Penguin”, fiind un instrument de top in lupta contra paginilor de calitate indoielnica.

Inainte de acest update, volumul de backlinks juca un rol major in determinarea rankului unei pagini. Dupa acest update, insa, Google s-a asigurat ca link-urile naturale, relevante si care provin de pe pagini cu autoritate sunt mai importante decat un volum ridicat de link-uri de pe site-uri spammy, astfel ca respectivele pagini au decazut din pozitii. 

La lansare, update-ul venea cu doua directive specifice: sa elimine schemele de linkuri si sa puna capat keyword stuffing-ului. In timp ce prima tehnica manipulativa face referire la practici de link building precum schimb de linkuri, plata pentru linkuri si altele, eliminarea keyword stuffing-ului (care a fost mai tarziu asociat cu Panda) viza backlinkurile de pe pagini care contineau mult prea multe cuvinte cheie.

La acest update s-au adaugat multe iteratii, precum Penguin 2.0 sau 3.0, care au dezvoltat mai departe algoritmul. In 2016, odata cu lansarea update-ului final, Penguin 4.0, Google a anuntat ca Penguin va face parte din algoritmul de baza Google(core algorithm), astfel incat sa ruleze in timp real, evaluand site-urile si backlinkurile acestora.

Hummingbird este, de fapt, o rescriere a algoritmului Google, care a anticipat cautarile pe mobil, insa, cel mai important, a croit calea catre cautarile conversationale. Fata de cautarile care targetau strict keywords-urile, cautarile conversationale puteau sa returneze rezultate mult mai rafinate. Sa luam un exemplu:

 

Cautare dupa keywords: reparatie bicicleta

Cautare conversationala: Cum pot sa imi repar bicicleta?

In anii recenti, acest tip de cautari conversationale a devenit foarte popular, gratie cresterii in numar a device-urilor care suporta asistenta vocala, precum Siri, Alexa sau Google Assistant. Folosirea acestor cautari va continua sa creasca, pe masura ce utilizatorii se vor baza din ce in ce mai mult pe texte intuitive si cautari vocale. 

Asadar, inca din 2013, Hummingbird a pregatit scena pentru schimbari dramatice in privinta cautarilor. De altfel, specialistii Google, precum Matt Cutts, au spus ca aceasta schimbare de algoritm este cea mai semnificativa de la ultima modificare majora din 2001. Din explicatiile lui Matt putem extrage trei concluzii mari si late cu privire la modul in care functioneaza Hummingbird:

  • Google nu se mai bazeaza doar pe cuvinte cheie exacte atunci cand face o cautare
  • Google poate vedea care cuvinte dintr-o cautare sunt importante si care nu sunt
  • Hummingbird este un pas major in intelegerea mai usoara a cautarilor

Mobile friendly update

In luna Aprilie a anului 2015, Google a dat startul primului update mobile-friendly, care cu siguranta a speriat multi specialisti din lumea SEO, care i-au asociat diverse porecle, precum mobilepocalypse sau mobilegeddon

De fapt, update-ul nu a fost atat de drastic precum se credea, insa a impactat pozitiile site-urilor care nu erau optimizare pentru device-urile mobile. De altfel, Google anuntase deja inca din Februarie ca va rula acest update, si, mai mult, ca va fi considerat un factor de ranking. Asadar, oricine dorea sa cucereasca pozitiile de top, avea timp suficient pentru a se asigura ca paginile site-ului sunt mobile friendly.

Mai mult, in aceeasi zi cu rularea update-ului, Google a explicat in detaliu pe blogul oficial ce inseamna mobile friendly.

Update-ul s-a dovedit a fi unul foarte strict: fie paginile erau optimizate pentru mobil, fie nu. Google a explicat de ce au introdus aceasta schimbare, punand accentul pe faptul ca utilizatorii trebuie sa primeasca cele mai relevante rezultate, atunci cand cauta de pe dispozitive mobile, indiferent ca informatia se regaseste pe pagini web sau in diverse aplicatii. 

Mai mult, Google a specificat exact ce va impacta acest update:

  • Va fi efectata pozitionarea in SERPs pe dispozitive mobile
  • Va afecta rezultatele din search la nivel global, indiferent de limba utilizata
  • Se va aplica paginilor individuale, nu intregului website

Aceasta schimbare nu a fost doar un update de algoritmi, ci este considerata o intreaga miscare culturala. Scopul nu a fost de a impacta modul in care se realizeaza cautarile organice, ci de a oferi un raspuns la comportamentul utilizatorilor, care tindeau din ce in ce mai mult catre device-uri mobile.

Update-ul Mobile Friendly a pavat calea catre viitor, fiind un precusor al Mobile First Indexing, un update aparut in 2019, si dand in acelasi timp tonul pentru o intreaga industrie.  

7 Google Core Updates

. 2011

Panda

A pus accentul pe calitatea contentului, penalizand keyword stuffing-ul si continutul plagiat.

. 2012

Penguin

A penalizat site-urile irelevante, care foloseau spam-ul de linkuri pentru ranking.

. 2013

Hummingbird

A introdus cautarile conversationale, ajutand la cresterea vitezei de afisare, dar si a acuratetei rezultatelor.

. 2015

Mobile-Friendly Update

Denumit si Mobilegeddon, cu acest update Google a introdus optimizarea pentru mobile ca factor de ranking.

. 2015

RankBrain

Integrarea unei componente de machine learning in algoritm, cu scopul de a intelege mai bine intentia de cautare a utilizatorilor.

. 2019

BERT

Un algoritm de deep learning, cu scopul de a imbunatati rezultatele cautarilor in limbi diferite.

. 2020

Core Web Vitals

Face parte din Page Experience Update si include mai multi factori de ranking cu scopul de a imbunatati experienta utilizatorilor.

RankBrain

Machine learning fusese folosit anterior de catre Google, in Google News, insa odata cu RankBrain, lucrurile au capatat o alta proportie. Acest update nu doar ca a impactat pozitiile in SERPs, ci a schimbat modul in care Google percepe o cautare.

RankBrain este un sistem prin care Google intelege mai usor intentia de cautare a unui utilizator. A aparut prima data in primavara anului 2015, insa nu a fost anuntat decat in Octombrie. La data aparitiei, RankBrain s-a concentrat pe cautarile pe care Google nu le mai vazuse inca, adica aproximativ 15% din total. De acolo, a fost expandat, astfel incat sa aiba influenta asupra tuturor cautarilor. 

Acest sistem de machine learning determina, testeaza, monitorizeaza si isi ajusteaza in permanenta algoritmii, astfel incat utilizatorii sa poata obtine cele mai relevante rezultate. Principiul este unul simplu: Cand un utilizator introduce o cautare care nu a mai fost efectuata pana acum, RankBrain incearca sa gaseasca cautari asociate, cu scopul de a returna cele mai bune rezultate. Spre exemplu, va putea sa vada pattern-uri precum [articol][locatie][calificativ] si va putea raspunde intr-un mod asemanator. 

Astfel, va putea crea relatii intre cautari precum

 

[pantofi][Brasov][ieftini]

Si

[sandale][Bucuresti][cele mai noi]

 

Mai mult, va lua in calcul atat aceste variabile, cat si datele pe care le poate obtine despre un utilizator (locatie, dispozitiv, preferinte etc.). 

Aparitia acestui update este deosebit de importanta nu doar prin prisma rezultatelor obtinute, ci prin modul in care functioneaza cautarile la momentul actual. De altfel, Google se numara printre cele mai importante companii care pune accentul pe machine learning, un lucru remarcat inca din 2016.

BERT update

BERT este un algoritm aparut in 2019, care ajuta motorul de cautare Google sa inteleaga mai bine interogarile. Initial, BERT a fost rulat pentru 72 de limbi, afectand peste 10% din rezultatele in limba engleza pe teritoriul Statelor Unite.

BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) este de fapt un algoritm de deep learning, al carui scop este sa creeze si sa invete limbajul natural. Astfel, poate discerne atat cuvinte, cat si contextul dintre acestea, cu toate nuantele implicate.

Prin urmare, BERT analizeaza interogarile, nu paginile site-urilor. Cu toate acestea, SEO On-Page capata o mai mare importanta, punandu-se accentul pe continutul scris cat mai natural. De altfel, un articol de pe blogul Google precizeaza mai multe detalii despre acest update:

“Update-ul BERT are ca scop imbunatatirea rezultatelor de cautare la nivel global. Una dintre cele mai importante caracteristici al acestui sistem este ca poate invata un lucru dintr-o limba, apoi il poate aplica in alte limbi. Astfel, putem obtine rezultate relevante, indiferent de limba in care se face cautarea respectiva”.

In plus, BERT afecteaza si Snippet-urile in alte limbi, acolo unde acestea sunt disponibile.

Core web vitals

In luna Mai 2020, Google a introdus un nou concept, denumit Core Web Vitals, care masoara si evalueaza viteza de incarcare a unui website, modul in care acesta raspunde la input-ul utilizatorului, precum si stabilitatea vizuala a elementelor din site. Acest set de metrici sunt cunoscuti si drept LCP (largest contentful paint – care masoara performantele de incarcare a elementelor de pe site), FID (First Input Delay, adica timpul petrecut de la prima interactiune cu site-ul pana la aparitia unui rezultat) si CLS (Cumlative Layout Shift – care masoara stabilitatea vizuala a elementelor de pe ecran)

Acest update face parte din Page Experience, care include si alti factori de ranking, precum viteza de incarcare a site-ului, mobile-friendliness, protocolul de securitate (HTTPS) si lipsa reclamelor intrusive.

Core Web Vitals vs Page Experience

Ce update-uri Google urmeaza sa fie implementate?

Mum Update

Introducerea update-ului MUM a reprezentat o noua etapa in evolutia cautarilor in Google, dupa aparitia Hummingbird, RankBrain si BERT. Chiar daca aceste trei inovatii anterioare foloseau machine learning care se baza pe mai multe modele de comportament, pentru diverse sarcini, scopul MUM este sa foloseasca un singur model pentru toate sarcinile legate de indexare, parcurgerea iinformatiilor si afisarea rezultatelor concludente.

Aceasta aliniere a modelelor de machine learning aduce multe beneficii performantelor de cautare, insa, inainte de a detalia, trebuie sa intelegem despre cum functioneaza update-ul.

MUM este un acronim pentru Multitask Unified Model (unificarea modelelor prin multitasking), fiind o tehnologie pentru Google Search, introdusa pentru prima oara in luna Mai a anului 2021. In toamna aceluiasi an, a fost anuntat update-ul, iar tehnologia a fost explicata in detaliu. MUM are capacitatea de a lucra cu inteligenta artificiala pentru a depasi barierele lingvistice, intelegand limbajul natural, astfel fiind capabil sa proceseze si sa raspunda la interogari complexe.

Desigur, MUM este plurilingvistic, insa, poate si mai important, poate procesa informatia din diverse formate media pentru a raspunde interogarilor. Asadar, pe langa continutul text, MUM poate intelege si imagini, video-uri sau fisiere audio. 

MUM a fost prezentat prima data ca o versiune de 1000 de ori mai puternica decat BERT. Chiar daca ambele folosesc tehnologii bazate pe procesarea limbajului natural, MUM este capabil sa combine mai multe tehnologii pe care le foloseste in acelasi timp, cu scopul de a returna rezultate si mai relevante, bazate pe semantica si pe context. 

  • Sa obtina o intelegere amanuntita a cunostintelor globale
  • Sa fie antrenat in aproximativ 75 de limbi, concomitent, pentru a le intelege mai usor. Variantele anterioare puteau sa foloseasca un singur model pentru fiecare limba in parte.
  • Sa poata intelege si extrage informatii aditionale, care provin atat din text, cat si din imagini, video si audio

Google foloseste MUM pentru a extinde bazele de date semantice, precum Knowledge Graph, cu scopul de a obtine o baza de cunostinte completa. In plus, Google foloseste MUM pentru a imbunatati interogarile la nivel international, aducand instantele de cautare si indicii la acelasi nivel de calitate, asigurand astfel ca fiecare utilizator, indiferent de tara si de limba folosita, are parte de o experienta pozitiva.

Google Update 2022 pentru content

Ultimul core update de la Google a fost rulat in Septembrie 2022 si a durat in jur de doua saptamani pana la implementarea completa. Denumit si Helpful Content Update, acest update este un semnal sitewide, care targeteaza website-urile ce au o cantitate ridicata de continut nesatisfacator, care vizeaza mai degraba motoarele de cautare. 

Acest update nu are ca scop penalizarea respectivelor site-uri, ci mai degraba “premierea” site-urilor care dispun de continut care ajuta utilizatorii sa obtina o experienta pozitiva. De atlfel, acest lucru este precizat chiar si pe blogul Google.

Pe de alta parte, cei care pun accentul pe crearea de continut de buna calitate, utilizand si cele mai bune tehnici SEO care aduc plus valoare, vor avea parte de o pozitionare mai buna. Astfel, daca poti raspunde cu DA acestor intrebari de mai jos, atunci esti pe drumul cel bun in crearea de continut orientat catre utilizatori:

  • Ai parte de o audienta existenta sau ipotetica, care va interpreta continutul de pe site-ul tau ca fiind unul de valoare?
  • Continutul tau poate demonstra ca ai expertiza necesara pentru folosirea unui produs/serviciu? (spre exemplu, faptul ca tu insuti ai folosit respectivul produs/serviciu, sau ca ai vizitat un loc turistic)
  • Site-ul tau are un scop sau o directie principala?
  • Dupa ce au parcurs continutul, utilizatorii pot parasi site-ul, stiind ca au obtinut destule informatii pentru indeplinirea unui scop?

De asemenea, Google ofera sfaturi si celor care creeaza continut doar cu scopul de a creste in pozitii. Developerii Google enunta ca punerea pe prim plan a utilizatorilor nu exclude folosirea bunelor practici SEO, insa atunci cand cocontentul este creat cu scopul principal de a creste in ranking, acest lucru este corelat cu continut care nu este pe placul utilizatorilor. Cum eviti un astfel de continut nesatisfacator? Pe scurt, daca raspunzi cu DA la intrebarile de mai jos, atunci este timpul sa reevaluezi contentul de pe site:

  • Continutul este creat cu scopul de a atrage doar utilizatorii care folosesc un motor de cautare?
  • Creezi mult continut pe subiecte diverse, in speranta ca o parte din acesta va ranka in rezultate?
  • Folosesti automatizari pentru a produce continut pe mai multe subiecte?
  • Pui accentul pe sumarizarea altui continut, fara a aduce plus valoare acestuia?
  • Creezi continut doar pentru ca exista un anumit trend si nu ai face acest lucru in mod obisnuit?
  • Dupa ce au parcurs continutul, utilizatorii vor sa mai solicite si alte opinii, cautand un alt site?
  • Creezi continut care atinge un numar de cuvinte, doar pentru ca ai citit ca Google prefera acest lucru (sa stii ca nu are legatura cu ranking-ul)
  • Te-ai decis sa creezi continut pentru un anumit topic de nisa, chiar daca nu ai expertiza reala in acel domeniu?
  • Continutul tau promite sa raspunda unei intrebari, fara a raspunde de fapt acesteia (precum sugerarea unei date de lansare pentru un anumit film, serial, produs etc, mai ales cand datele nu sunt confirmate).
Suna acum