SEO Content

Home Ghid SEO SEO Content

Functia principala a motorului de cautare Google este sa genereze cele mai relevante rezultate atunci cand un utilizator introduce orice fel de informatie in campul de search. Drept urmare, este si normal ca Google sa prioritizeze continutul de cea mai buna calitate, la informatiile care ajuta utilizatorul, il educa sau il distreaza (in functie de tipul de cautare, desigur).

De altfel, chiar si ghidul SEO oficial de la Google afirma ca optimizarea SEO a continutului va influenta un website mai mult decat orice alt factor de ranking: “Utilizatorii pot recunoaste cu usurinta continutul de calitate, motiv pentru care vor dori sa il imparta si cu alti utilizatori”.

In traducere libera, acest lucru inseamna ca, daca poti scrie continut de cea mai buna calitate, vei beneficia atat de trafic organic, cat si de backlink-uri, deoarece utilizatorii te vor cita ca pe o sursa de incredere.

Cu toate acestea, multe persoane din marketing cred ca SEO si continutul sunt doua lucruri diferite, insa acest lucru este cat se poate de fals. Cei doi termeni sunt practic inseparabili, creand o sinergie de invidiat in domeniul marketingului digital.

Iata si cateva exemple de content SEO, alaturi de ce ar trebui sa sumarizeze acestea:

  • Pagini de produs – Acestea sunt zonele de maxim interes ale oricarui magazin online. O pagina bine optimizata d.p.d.v. al continutului poate servi atat ca suport pentru SEO, cat si ca landing page pentru PPC.
  • Postari pe blog – Blogul se numara printre cele mai usoare si mai sigure metode de a crea continut SEO intr-un mod regulat si eficient. De asemenea, ca regula generala, blogurile au potentialul de a atrage mult mai usor trafic organic decat paginile de produs, astfel ca pot fi folosite pentru a creste autoritatea unui site. O tactica buna pentru blog consta in formularea de continut cu caracter informativ, care sa corespunda cu search intent-ul utilizatorilor.
  • Advertoriale – de la interviuri si comunicate de presa pana la articole aparute in publicatii online, acestea sunt ideale pentru a-ti cladi si consolida brandul sau categoriile de produse/servicii, atat in mediul online, cat si in afara acestuia. De altfel, advertorialele sunt un factor de baza in link building (despre care discutam in detaliu aici).
  • Articole de tip lista – In mare parte, sunt la fel ca advertorialele, fiind insa organizate dupa o schema logica, de tipul “10 motive sa inveti optimizare SEO” sau “5 metode de a face economie la gaze”. Aceste titluri sunt mult mai atractive, mai ales cand se regasesc si in alte agregatoare de continut, precum social media.
  • Infografice – Sunt imagini care contin diverse informatii, precum grafice, procente si altele. Cu toate acestea, deoarece textul continut in imagine nu poate fi interpretat de motoarele de cautare, va trebui sa avem grija pentru a ne asigura ca optimizam restul textului de pe respectiva pagina. 
  • Continut Video – In general, nu sunt atat de multe pagini cu video-uri, fata de cele care contin texte, insa poti folosi aceasta metoda pentru a creste in pozitii pe cuvintele cu competitie ridicata. In functie de nisa de activitate, acest tip de continut te poate ajuta sa atragi audienta potrivita. Nu uita insa, poti adauga si o transcriere in text a subiectelor discutate in video.
ce include continutul SEO

Identificarea topicurilor

Strategia de continut trebuie intotdeauna sa aiba la baza o buna definitie a nisei de activitate, dar si a nevoilor utilizatorilor.

Deja am discutat despre acest aspect in capitolul anterior, la research-ul de cuvinte cheie, astfel ca acum ne vom stramuta atentia pe identificarea topic-urilor.

Uneori, se intampla ca un cuvant cheie sa fie in acelasi timp si un topic, insa acest lucru nu este mereu valabil. Sa zicem, spre exemplu, ca vrei sa creezi un articol de blog pentru un magazin de pantofi pentru barbati, care sa aiba ca subiect criteriile de alegere a pantofilor potriviti. Vei gasi mai multe keyword-uri in acest sens, cum ar fi:

  • Cum sa alegi o pereche de pantofi pentru barbati
  • Criterii de alegere pantofi barbati
  • Cum alegi pantofii de barbati potriviti

Chiar daca aceste cuvinte cheie difera, ele fac referire la acelasi subiect (sau topic), si anume alegerea unei perechi potrivite de pantofi pentru barbati.

Desigur, nu are nici un sens sa cream cate un articol separat pentru fiecare cuvand cheie in parte, astfel ca le vom grupa intr-un singur topic, creand astfel continutul potrivit pentru a ranka potential pe cel putin unul dintre keywords.

Ce este un topic

De altfel, putem verifica un topic foarte simplu: la o analiza rapida a cuvintelor cheie, in SERPs vor fi afisate aceleasi rezultate pentru fiecare dintre acestea.

Dupa ce identificam topicul, este timpul sa ne intoarcem la cuvintele cheie pentru a-l selecta pe cel mai potrivit, acesta reprezentand cuvantul cheie principal (focus keyword sau target keyword).

Din punct de vedere al strategiei de content SEO, lucrurile stau relativ simplu: Un topic ar trebui sa reprezinte o singura pagina si un singur cuvant cheie principal.

Pentru alegerea cuvantului cheie potrivit, vom folosi metodele descrise in capitolul anterior, analizand cu atentie atat volumul de cautare, cat si dificultatea si relevanta keywordului.

Cum organizezi topicurile?

Una dintre cele mai bune metode de a organiza si gestiona topicurile este crearea de asa-numite pagini cu continut general. Practic, acest lucru face referire la o colectie de pagini care pot relationa cu un anumit topic. Aceste pagini sunt interconectate, cu scopul de a furniza informatii detaliate utilizatorului, in cazul in care acesta le necesita. 

Putem astfel identifica doua elemente ce contribuie la planificarea topicurilor:

  • Continutul de baza – O pagina care ofera informatii pe larg asupra unui subiect general, avand de obicei ca target un cuvant cheie general. De exemplu – pantofi.
  • Continutul adiacent – Acesta reprezinta mai multe pagini care trateaza detalii despre continutul de baza, precum pantofi pentru barbati, pantofi de seara, pantofi office, pantofi de nunta etc.

Aceasta strategie aduce mai multe beneficii:

In primul rand, cititorii nu trebuie sa plece de pe site-ul tau pentru a gasi informatii suplimentare despre un subiect. In al doilea rand, Poti structura continutul astfel incat sa acopere toate cuvintele cheie importante din nisa ta de activititate. Nu in ultimul rand, vei ajuta la cresterea autoritatii site-ului pe anumite topicuri prin interconectarea paginilor cu subiecte asemanatoare.

Nu uita sa targetezi si diversele tipuri de intentii ale utilizatorului, detaliate in capitolul precedent (informational, navigational, tranzactional si comercial)

Elaborarea de continut SEO

Dupa ce ai definit topicurile si cuvintele cheie principale, te poti folosi de acestea pentru a optimiza continutul unei pagini. Exista mai multe elemente unde poti folosi aceste cuvintele cheie principale. Iata cateva dintre acestea:

  • Meta titlul si meta descrierea
  • URL-ul
  • Headings si subheadings
  • Textul propriu-zis de pe pagina (body text)
  • Metadatele imaginilor (alt text)
  • Textele de pe ancorele care fac linking intern

Vom vorbi in detaliu despre aceste elemente in capitolul urmator > SEO On Page

Prin urmare, va trebui sa te concentrezi atat pe elaborarea de continut cat mai natural, care sa respecte intentiile utilizatorului, cat si pe optimizarea elementelor astfel incat sa includa cuvintele cheie principale. Adauga la acestea si crearea de continut original, nemaintalnit pe alte site-uri, si subliniaza fiecare avantaj pe care il detii fata de competitie.

Ce este o strategie de content?

Pe scurt, o strategie de content reprezinta un plan in care sunt folosite mai multe elemente de continut pentru atingerea unui obiectiv de business. Exista mai multe variabile in acest sens, pe care le vom detalia in randurile de mai jos:

Lungimea continutului

Sunt multe persoane din domeniu care cred ca lungimea unui text se numara printre factorii importanti de ranking. De altfel, exista si un studiu de la Backlinko care arata ca articolele cu aproximativ 2000 de cuvinte se pozitioneaza mai bine in Google. 

Media de content in top 10

Chiar daca este adevarat ca un continut mai lung poate ranka mai bine in cautari, adevarul este ca nu numarul de cuvinte este cel care influenteaza pozitiile. De fapt, este mult mai simplu: articolele mai lungi trateaza anumite subiecte in detaliu.
Asadar, ai sau nu nevoie de continut lung? Depinde de competitori. Daca vrei sa te pozitionezi in topul cautarilor, vezi cum procedeaza competitia. Daca pagina competitorilor, care este pe prima pozitie, contine 1500-2000 de cuvinte, atunci este putin probabil sa ii depasesti cu un continut de 400-500 de cuvinte. De asemenea, tine cont ca nu conteaza atat cantitatea de continut, cat conteaza calitatea acestuia.

Din acest paragraf putem extrage o concluzie foarte importanta:

In domeniul SEO, corelatia nu implica si cauzalitate. Asadar, un continut mai amplu, chiar daca este corelat cu o pozitie mai ridicata in SERPs, nu inseamna ca acest lucru influenteaza pozitiile si nici ca este un factor de ranking.

Densitatea cuvintelor cheie

Pentru mult timp, s-a crezut ca densitatea cuvintelor cheie este un factor de ranking Google. De altfel, unii inca sunt de parere ca aceasta componenta SEO este esentiala pentru a te pozitiona pe prima pagina in SERPs. Ce este insa densitatea cuvintelor cheie? 

Pe scurt, acest termen face referire la numarul de cuvinte sau expresii cheie care apar in continut. Densitatea se calculeaza procentual, impartind numarul de cuvinte cheie la numarul total de cuvinte dintr-un text si inmultind apoi cu 100. Astfel, daca avem 23 de cuvinte cheie intr-un text cu 1000 de cuvinte, densitatea va fi de 2,3%.

Exista diverse teorii care trateaza acest procent, unii fiind de parere ca 2% este ideal, altii ca 5% sau chiar 10%. Adevarul este ca densitatea cuvintelor cheie NU este un factor de ranking.

Cu toate acestea, fata de alte mituri din SEO, densitatea se bazeaza pe un fapt real, chiar daca foarte vechi. La inceputurile Google, densitatea chiar era un factor de ranking, pana cand a inceput sa fie abuzata, trecand de cealalta parte a baricadei, in BlackHat SEO.

In prezent, aceasta practica nu mai este folosita, iar lucrurile stau destul de clar: este important sa folosesti cuvinte cheie, insa un anumit procentaj (densitate) nu te va ajuta sa-ti atingi obiectivele SEO. Ba mai mult, poti face mai mult rau decat bine daca utilizezi de prea multe ori un cuvant cheie. De altfel, exista pagini care pot ranka pe un anumit keyword chiar daca acesta nu apare deloc in text. 

Ancore pe cuvinte cheie pentru internal linking

Este recomandat sa folosesti cuvintele cheie si pe textul ancora al unui link intern. Textul ancora (anchor text) este partea vizibila a unui link. Daca acesta contine si un cuvant cheie, atunci Google va sti care este subiectul paginii la care conduce linkul.

Cum arata un text ancora

Acelasi lucru este aplicabil si pentru linkurile externe (inbound links). Cu toate acestea, nu poti influenta direct textul ancora care conduce catre site-ul tau. De altfel, acest lucru este vazut de Google ca o tactica SEO de manipulare, putand conduce la penalizari. 

LSI Keywords

Multi specialisti recomanda folosirea de LSI Keywords. De fapt, ei se refera la gasirea de sinonime si fraze corelate, pe care le poti apoi “imprastia” in continut. Adevarul este ca aceste LSI keywords sunt un mit, iar termenul nu are nici o legatura cu Latent Semantic Indexing, care este un algoritm. Mai mult, aceasta tehnica pune accentul pe ideea ca poti folosi anumite cuvinte intr-un mod artificial, fapt care poate constitui un risc al integritatii continutului si poate duce la keyword stuffing.

Tactici de evitat

Optimizarea SEO, la fel ca orice alte tehnici de marketing digital, evolueaza intr-un ritm rapid. Asta inseamna ca, pentru fiecare inovatie in acest domeniu, va exista o metoda ce nu mai este de actualitate, motiv pentru care trebuie evitata. Iata cateva dintre aceste tehnici SEO care nu doar ca nu mai functioneaza, ci iti pot aduce si penalizari severe de la Google:

Continut duplicat

Continutul duplicat reprezinta content care apare pe Internet in mai multe locuri deodata. Putem defini un loc ca o pagina cu o adresa unica (URL), astfel ca daca un continut apare in mai multe pagini cu URL-uri diferite, atunci vorbim de continut duplicat.

Chiar daca nu este pe lista de penalizari Google, continutul duplicat poate impacta negativ pozitiile in SERPs. Atunci cand Google gaseste continut similar in mai multe locuri, ii poate fi greu sa decida care dintre versiuni este mai relevanta in contextul paginii cu rezultate de cautare.

Poti scapa de paginile cu continut duplicat prin mai multe metode, precum rescrierea de continut, redirect-uri 301 sau tag-uri canonical.

Thin content

Continutul thin este, in traducere libera, continut de slaba calitate, care nu aduce plus valoare utilizatorilor. In aceasta categorie se regaseste continutul generat automat, continut afiliat, care nu ajuta utilizatorii, plagiat de pe alte site-uri sau care conduce catre site-uri cu spam etc. Practic, continut care nu este folositor.

Google descrie thin content-ul ca fiind pagini fara continut, sau cu continut de foarte slaba calitate, care nu aduce valoare la experienta utilizatorului (user experience). De asemenea, cei de la Google ne spun si ca aceste pagini pot fi penalizate daca nu aduc utilizatorilor o experienta unica si de valoare.

Keyword stuffing

Daca cuvintele cheie aduc beneficii, atunci o cantitate mare de keywords aduc mai multe beneficii, nu-i asa? Aceasta logica simpla chiar a functionat intr-o perioada, acum mai bine de 10 ani, pe cand SEO era inca la inceputuri. Practic, keyword stuffing era o tehnica folosita de multe site-uri pentru a ranka, si chiar aducea rezultate. Printre aceste tactici se numarau folosirea abuziva a cuvintelor in texte, pana la paragrafe intregi care erau practic un cuvant cheie, separat de virgule. Una din tacticile din acea vreme consta in folosirea unui text cu aceeasi culoare ca fundalul, astfel incat acesta putea fi citit de catre Google, dar nu si de catre utilizator. Mai mult, nu doar continutul din pagina era plin de keywords, ci si meta titlurile, descrierile si alte asemenea elemente.

Impactul acestor tehnici s-a domolit intai in 2003, cand Google a dat drumul la primul update major, numit Florida. In 2011, cand Google a lansat update-ul Panda, site-urile care foloseau aceste tehnici au fost practic scoase din primele pozitii si penalizate, motorul de cautare optand in favoarea continutului cat mai natural.

Cloaking

Cloaking face referire la o practica “neortodoxa” de a presenta continutul intr-un mod diferit utilizatorilor si motoarelor de cautare. Este considerat o practica de BlackHat SEO si este penalizata atunci cand este intalnita, in mare parte deoarece prezinta utilizatorilor rezultate complet diferite fata de ceea ce se asteptau.

Unele exemple de cloaking includ: prezentarea unei pagini cu text HTML motoarelor de cautare, in timp ce userii vad o pagina cu poze, sau inserarea de texte si cuvinte cheie intr-o pagina doar daca cel care doreste sa o viziteze este un motor de cautare, nu si un utilizator.

Uneori, se poate intampla ca un site sa fie hacked, iar hackerul sa foloseasca cloaking pentru ca cel care detine site-ul sa nu il poata detecta.

Suna acum