Funcția principală a motorului de căutare Google este să genereze cele mai relevante rezultate atunci când un utilizator introduce orice fel de informație în câmpul de search. Drept urmare, este și normal ca Google să prioritizeze conținutul de cea mai bună calitate, oferind informații care ajută utilizatorul, îl educă sau îl distrează (în funcție de tipul de căutare, desigur).
De altfel, chiar și ghidul SEO oficial de la Google afirmă că optimizarea SEO a conținutului va influența un website mai mult decât orice alt factor de ranking: „Utilizatorii pot recunoaște cu ușurință conținutul de calitate, motiv pentru care vor dori să îl împartă și cu alți utilizatori.”
În traducere liberă, acest lucru înseamnă că, dacă poți scrie conținut de cea mai bună calitate, vei beneficia atât de trafic organic, cât și de backlink-uri, deoarece utilizatorii te vor cita ca pe o sursă de încredere.
Cu toate acestea, multe persoane din marketing cred că SEO și conținutul sunt două lucruri diferite, însă acest lucru este cât se poate de fals. Cei doi termeni sunt practic inseparabili, creând o sinergie de invidiat în domeniul marketingului digital.
Iată și câteva exemple de content SEO, alături de ce ar trebui să sumarizeze acestea:
Strategia de conținut trebuie întotdeauna să aibă la bază o bună definiție a nișei de activitate, dar și a nevoilor utilizatorilor.
Deja am discutat despre acest aspect în capitolul anterior, la research-ul de cuvinte cheie, astfel că acum ne vom concentra atenția pe identificarea topicurilor.
Uneori, se întâmplă ca un cuvânt cheie să fie în același timp și un topic, însă acest lucru nu este mereu valabil. Să zicem, spre exemplu, că vrei să creezi un articol de blog pentru un magazin de pantofi pentru bărbați, care să aibă ca subiect criteriile de alegere a pantofilor potriviți. Vei găsi mai multe keyword-uri în acest sens, cum ar fi:
Chiar dacă aceste cuvinte cheie diferă, ele fac referire la același subiect (sau topic), și anume alegerea unei perechi potrivite de pantofi pentru bărbați.
Desigur, nu are niciun sens să creăm câte un articol separat pentru fiecare cuvânt cheie în parte, astfel că le vom grupa într-un singur topic, creând astfel conținutul potrivit pentru a ranka potențial pe cel puțin unul dintre keywords.
De altfel, putem verifica un topic foarte simplu: la o analiză rapidă a cuvintelor cheie, în SERPs vor fi afișate aceleași rezultate pentru fiecare dintre acestea.
După ce identificăm topicul, este timpul să ne întoarcem la cuvintele cheie pentru a-l selecta pe cel mai potrivit, acesta reprezentând cuvântul cheie principal (focus keyword sau target keyword).
Din punct de vedere al strategiei de content SEO, lucrurile stau relativ simplu: Un topic ar trebui să reprezinte o singură pagină și un singur cuvânt cheie principal.
Pentru alegerea cuvântului cheie potrivit, vom folosi metodele descrise în capitolul anterior, analizând cu atenție atât volumul de căutare, cât și dificultatea și relevanța keyword-ului.
Una dintre cele mai bune metode de a organiza și gestiona topicurile este crearea de așa-numite pagini cu conținut general. Practic, acest lucru face referire la o colecție de pagini care pot relaționa cu un anumit topic. Aceste pagini sunt interconectate, cu scopul de a furniza informații detaliate utilizatorului, în cazul în care acesta le necesită.
Putem astfel identifica două elemente ce contribuie la planificarea topicurilor:
Această strategie aduce mai multe beneficii:
1. Utilizatorii rămân pe site – Cititorii nu trebuie să plece de pe site-ul tău pentru a găsi informații suplimentare despre un subiect.
2. Structurare completă a conținutului – Poți structura conținutul astfel încât să acopere toate cuvintele cheie importante din nișa ta de activitate.
3. Creșterea autorității site-ului – Vei ajuta la creșterea autorității site-ului pe anumite topicuri prin interconectarea paginilor cu subiecte asemănătoare.
Nu uita să targetezi și diversele tipuri de intenții ale utilizatorului, detaliate în capitolul precedent (informațional, navigațional, tranzacțional și comercial).
După ce ai definit topicurile și cuvintele cheie principale, te poți folosi de acestea pentru a optimiza conținutul unei pagini. Există mai multe elemente unde poți folosi cuvintele cheie principale. Iată câteva dintre acestea:
Vom vorbi în detaliu despre aceste elemente în capitolul următor > SEO On-Page
Prin urmare, va trebui să te concentrezi atât pe elaborarea de conținut cât mai natural, care să respecte intențiile utilizatorului, cât și pe optimizarea elementelor astfel încât să includă cuvintele cheie principale. Adaugă la acestea și crearea de conținut original, nemaîntâlnit pe alte site-uri, și subliniază fiecare avantaj pe care îl deții față de competiție.
Pe scurt, o strategie de content reprezintă un plan în care sunt folosite mai multe elemente de conținut pentru atingerea unui obiectiv de business. Există mai multe variabile în acest sens, pe care le vom detalia în rândurile de mai jos:
Sunt multe persoane din domeniu care cred că lungimea unui text se numără printre factorii importanți de ranking. De altfel, există și un studiu de la Backlinko care arată că articolele cu aproximativ 2000 de cuvinte se poziționează mai bine în Google.
Chiar dacă este adevărat că un conținut mai lung poate ranka mai bine în căutări, adevărul este că nu numărul de cuvinte este cel care influențează pozițiile. De fapt, este mult mai simplu: articolele mai lungi tratează anumite subiecte în detaliu.
Ai sau nu nevoie de conținut lung? Depinde de competitori. Dacă vrei să te poziționezi în topul căutărilor, vezi cum procedează competiția. Dacă pagina competitorilor, care este pe prima poziție, conține 1500-2000 de cuvinte, atunci este puțin probabil să îi depășești cu un conținut de 400-500 de cuvinte. De asemenea, ține cont că nu contează atât cantitatea de conținut, cât contează calitatea acestuia.
Din acest paragraf putem extrage o concluzie foarte importantă:
În domeniul SEO, corelația nu implică și cauzalitate. Așadar, un conținut mai amplu, chiar dacă este corelat cu o poziție mai ridicată în SERPs, nu înseamnă că acest lucru influențează pozițiile și nici că este un factor de ranking.
Pentru mult timp, s-a crezut că densitatea cuvintelor cheie este un factor de ranking Google. De altfel, unii încă sunt de părere că această componentă SEO este esențială pentru a te poziționa pe prima pagină în SERPs. Dar ce este densitatea cuvintelor cheie?
Pe scurt, acest termen face referire la numărul de cuvinte sau expresii cheie care apar în conținut. Densitatea se calculează procentual, împărțind numărul de cuvinte cheie la numărul total de cuvinte dintr-un text și înmulțind apoi cu 100. Astfel, dacă avem 23 de cuvinte cheie într-un text cu 1000 de cuvinte, densitatea va fi de 2,3%.
Există diverse teorii care tratează acest procent, unii fiind de părere că 2% este ideal, alții că 5% sau chiar 10%. Adevărul este că densitatea cuvintelor cheie NU este un factor de ranking.
Cu toate acestea, față de alte mituri din SEO, densitatea se bazează pe un fapt real, chiar dacă foarte vechi. La începuturile Google, densitatea chiar era un factor de ranking, până când a început să fie abuzată, trecând de cealaltă parte a baricadei, în Black Hat SEO.
În prezent, această practică nu mai este folosită, iar lucrurile sunt destul de clare: este important să folosești cuvinte cheie, însă un anumit procentaj (densitate) nu te va ajuta să-ți atingi obiectivele SEO. Ba mai mult, poți face mai mult rău decât bine dacă utilizezi de prea multe ori un cuvânt cheie. De altfel, există pagini care pot ranka pe un anumit keyword chiar dacă acesta nu apare deloc în text.
Este recomandat să folosești cuvintele cheie și pe textul ancoră al unui link intern. Textul ancoră (anchor text) este partea vizibilă a unui link. Dacă acesta conține și un cuvânt cheie, atunci Google va ști care este subiectul paginii la care conduce linkul.
Acelasi lucru este aplicabil si pentru linkurile externe (inbound links). Cu toate acestea, nu poți influența direct textul ancoră care conduce către site-ul tău. De altfel, acest lucru este văzut de Google ca o tactică SEO de manipulare, putând conduce la penalizări.
Mulți specialiști recomandă folosirea de LSI Keywords. De fapt, ei se referă la găsirea de sinonime și fraze corelate, pe care le poți apoi “împrăștia” în conținut. Adevărul este că aceste LSI keywords sunt un mit, iar termenul nu are nicio legătură cu Latent Semantic Indexing, care este un algoritm. Mai mult, această tehnică pune accentul pe ideea că poți folosi anumite cuvinte într-un mod artificial, fapt care poate constitui un risc pentru integritatea conținutului și poate duce la keyword stuffing.
Optimizarea SEO, la fel ca orice alte tehnici de marketing digital, evoluează într-un ritm rapid. Asta înseamnă că, pentru fiecare inovație în acest domeniu, va exista o metodă ce nu mai este de actualitate, motiv pentru care trebuie evitată. Iată câteva dintre aceste tehnici SEO care nu doar că nu mai funcționează, ci îți pot aduce și penalizări severe de la Google:
Conținutul duplicat reprezintă content care apare pe Internet în mai multe locuri deodată. Putem defini un loc ca o pagină cu o adresă unică (URL), astfel că dacă un conținut apare în mai multe pagini cu URL-uri diferite, atunci vorbim de conținut duplicat.
Chiar dacă nu este pe lista de penalizări Google, conținutul duplicat poate impacta negativ pozițiile în SERPs. Atunci când Google găsește conținut similar în mai multe locuri, îi poate fi greu să decidă care dintre versiuni este mai relevantă în contextul paginii cu rezultate de căutare.
Poți scăpa de paginile cu conținut duplicat prin mai multe metode, precum rescrierea de conținut, redirecturi 301 sau taguri canonical.
Conținutul thin este, în traducere liberă, conținut de slabă calitate, care nu aduce plus valoare utilizatorilor. În această categorie se regăsește conținutul generat automat, conținut afiliat care nu ajută utilizatorii, conținut plagiat de pe alte site-uri sau care conduce către site-uri cu spam etc. Practic, este vorba de conținut care nu este folositor.
Google descrie thin content-ul ca fiind pagini fără conținut sau cu conținut de foarte slabă calitate, care nu aduce valoare experienței utilizatorului (user experience). De asemenea, cei de la Google ne spun și că aceste pagini pot fi penalizate dacă nu aduc utilizatorilor o experiență unică și de valoare.
Dacă cuvintele cheie aduc beneficii, atunci o cantitate mare de keywords aduc mai multe beneficii, nu-i așa? Această logică simplă chiar a funcționat într-o perioadă, acum mai bine de 10 ani, pe când SEO era încă la începuturi. Practic, keyword stuffing era o tehnică folosită de multe site-uri pentru a ranka și chiar aducea rezultate. Printre aceste tactici se numărau folosirea abuzivă a cuvintelor în texte, până la paragrafe întregi care erau practic un cuvânt cheie, separat de virgule. Una dintre tacticile din acea vreme consta în folosirea unui text cu aceeași culoare ca fundalul, astfel încât acesta putea fi citit de către Google, dar nu și de către utilizator. Mai mult, nu doar conținutul din pagină era plin de keywords, ci și meta titlurile, descrierile și alte asemenea elemente.
Impactul acestor tehnici s-a diminuat prima dată în 2003, când Google a lansat primul update major, numit Florida. În 2011, când Google a lansat update-ul Panda, site-urile care foloseau aceste tehnici au fost practic scoase din primele poziții și penalizate, motorul de căutare optând în favoarea conținutului cât mai natural.
Cloaking face referire la o practică “neortodoxă” de a prezenta conținutul într-un mod diferit utilizatorilor și motoarelor de căutare. Este considerată o practică de BlackHat SEO și este penalizată atunci când este întâlnită, în mare parte deoarece prezintă utilizatorilor rezultate complet diferite față de ceea ce se așteptau.
Unele exemple de cloaking includ: prezentarea unei pagini cu text HTML motoarelor de căutare, în timp ce utilizatorii văd o pagină cu poze, sau inserarea de texte și cuvinte cheie într-o pagină doar dacă cel care dorește să o viziteze este un motor de căutare, nu și un utilizator.
Uneori, se poate întâmpla ca un site să fie hacked, iar hackerul să folosească cloaking pentru ca cel care deține site-ul să nu îl poată detecta.
SEO Specialist
Bogdan Moraru este specialist SEO și content writer cu peste 10 ani de experiență în spate. A scris conținut pentru clienți importanți, însă norocul a făcut să ajungă la ClickBrainiacs, locul ideal pentru a-și pune condeiul în slujba elaborării și redactării unui Ghid SEO complet. Unii spun că vine la birou doar pentru ciorba de burtă și șnițelele care pândesc în zonă, dar pe lista sa de activități la lucru intră, desigur, analize aprofundate ale clienților pentru atragerea traficului organic, strategii neoficiale pentru a crește vizibilitatea în online, editarea imaginilor pentru advertoriale sau articole de blog, precum și varii opinii despre ce merge sau nu merge bine în țara asta. Pasiunile sale sunt DJ-ingul, filmele obscure și acel parfum specific al paginilor noi de site, pe care de-abia așteaptă să le optimizeze.
2024 ClickBrainiacs.ro. Toate Drepturile sunt Rezervate.