Motoarele De Cautare Si Rolul Acestora

Home Ghid SEO Motoarele De Cautare Si Rolul Acestora

Precum bine stim, Internetul a devenit popular undeva pe la mijlocul anilor 90. Pana in acest punct, conexiunile intre diverse medii si persoane erau fie unidirectionale, cum este cazul televizorului, a radioului si a presei scrise, fie bidirectionale, insa la un nivel foarte scazut, cum este cazul telefonului sau corespondentei scrise.

Sa revenim la internet. Pana la aparitia motoarelor de cautare, utilizatorii introduceau manual adresele in browser, astfel ca nu era exagerat sa ai in acea vreme zeci si sute de bookmarks, sau chiar agende fizice in care iti notai diverse URL-uri. 

“Si atunci cum gaseai un site?” Este o intrebare perfect normala pentru cei familiarizati deja cu motoarele de cautare. Ei bine, raspunsul este foarte simplu: NU il gaseai! Desigur, existau si cazuri in care anumite adrese erau usor de retinut, precum www.yahoo.com, insa, in cea mai mare parte, se facea schimb de linkuri intre utilizatori, sau existau diverse cd-uri sau dischete care contineau liste intregi cu adrese ale site-urilor din varii domenii, asta ca sa nu mai vorbim de URL-urile in format pur analog, pe care le vedeai la TV sau in ziare si carti.

Tocmai din acest motiv, mai multi tineri programatori au inceput sa cocheteze cu ideea dezvoltarii unui motor de cautare, iar dintre acestia s-au remarcat Larry Page si Sergey Brin, doi colegi la Universitatea Stanford din California, care, impreuna, au lansat oficial Google in 1998.

Destul de amuzant, totusi, este faptul ca termenul SEO a fost inventat cu un an mai devreme de aparitia Google, desi, in prezent, este folosit aproape exclusiv pentru a desemna “optimizarea pentru motorul de cautare Google”. Acest lucru se explica prin faptul ca, inca inainte de Google, existau un fel de “motoare de cautare”, care insa functionau ca niste directoare. Pe scurt, puteai sa listezi site-ul tau in anumite directoare de pe internet, de unde sperai sa fie remarcat de putinii utilizatori de internet ai acelor vremuri. 

Ce este un motor de cautare? Definitie si exemple

Un motor de cautare este un instrument online care ajuta utilizatorii sa descopere informatii pe internet. Este mediul perfect, in care cererea se intalneste cu oferta. Cel mai bun exemplu in acest sens este Google, care, in momentul actual, detine peste 92% din numarul total de cautari la nivel mondial.

Google Search vs alte motoare de cautare

Alte exemple de motoare de cautare includ Bing, Yahoo, Duck Duck Go, Baidu sau Yandex, care functioneaza pe principii similare. Data fiind insa diferenta majora dintre compania-gigant Google si competitie, in acest ghid ne vom referi direct la Google atunci cand vorbim de motoare de cautare pe internet.

Cum functioneaza motoarele de cautare?

Motorul de cautare Google

Google Search – cunoscut si drept “Google” – este un motor de cautare care returneaza zilnic rezultatele a peste 3,5 miliarde de cautari. Este, de asemenea, si cel mai vizitat website din lume. Cum functioneaza insa acesta? Sunt patru pasi majori pe care Google in parcurge pentru a afisa rezultatele unei cautari:

  1. Crawling;
  2. Indexare;
  3. Alegerea rezultatelor;
  4. Afisarea rezultatelor.
Cum functioneaza Google

Ce este un crawler google?

Sau, mai degraba spus, ce inseamna crawling? Acesta este un proces continuu, realizat de motoarele de cautare pentru a scana paginile unui website. Pentru a reusi sa descopere aceste pagini, Google foloseste programe numite crawleri (uneori mai apar si cu denumirea de spiderbots sau Googlebots) care urmaresc hyperlinkuri, descoperind noi pagini sau accesand pagini deja descoperite, a caror informatie a fost actualizata.

Cum functioneaza procesul de indexare?

Odata ce paginile unui website au fost scanate, informatia de pe acestea este indexata. Altfel spus, motorul de cautare incearca sa analizeze si sa inteleaga continutul paginilor, sa le adauge in categorii si sa le stocheze apoi in index.

Index-ul este practic un cuprins, o librarie gigantica in care sunt pastrate informatii despre toate paginile scanate. Acesta are un singur scop – sa le inteleaga si sa le pastreze la indemana pentru a fi afisate ca rezultat ale unei interogari.

Astfel, atunci cand un utilizator foloseste Google Search, motorul de cautare “sapa” in index pentru a scoate la iveala cele mai bune rezultate. Aceasta lista de rezultate se numeste SERP (Search Engines Results Page).

In mare, acesta este modul in care functioneaza un motor de cautare.

Desigur, acesta a fost doar inceputul. In scurt timp insa, mai multe persoane au inteles cum functiona algoritmul si au profitat de vulnerabilitatea motorului de cautare incipient pentru a transforma Google in propriul lor teren de joaca. Astfel, o mare parte dintre acesti “afaceristi” si-au umplut pentru o perioada buzunarele, pana cand Google a decis ca este timpul sa intervina. Asadar, Google a hotarat ca nu poate avea incredere intr-o metoda atat de simpla de clasare a site-urilor, astfel ca, in timp, a adaugat o serie lunga de factori care determina pozitia unui website, cunoscuri drept factori de ranking.

Ce este ranking-ul?

Inainte de a ne avanta in factorii de ranking, sa explicam putin algoritmul actual Google, cel folosit pentru a afisa rezultatele unei cautari. Pe scurt, “algoritmul” Google este de fapt o serie de algoritmi individuali, sisteme de machine learning si diverse tehnologii, pe care motorul de cautare le foloseste pentru a clasa (ranka) website-urile. Astfel, pentru a afisa cele mai bune rezultate, algoritmul ia in calcul o serie de elemente, precum:

  • Semnificatia interogarii – Motorul de cautare are nevoie sa stie exact la ce se refera utilizatorul;
  • Relevanta paginii – Pagina trebuie sa fie relevanta in contextul interogarii;
  • Calitatea continutului – Motorul de cautare incearca sa aleaga cele mai bune rezultate in functie de calitatea continutului;
  • Usability – Paginile trebuie sa poata fi folosite corect (sa fie accesibile, sa poata fi citite, sa fie functionabile si sigure etc);
  • Geo-Localizarea – Google tine cont si de pozitionarea utlizatorului in spatiu, in special pentru cautarile de pe plan local;
  • User behaviour (comportamentul utilizatorului) – Nu in ultimul rand, sunt luate in calcul si setarile utilizatorului, istoricul de cautare, interesele si afinitatile acestuia.

Factori de ranking Google

Bineinteles, motoarele de cautare nu dezvaluie exact care sunt formulele algoritmilor. Cu toate acestea, multi dintre factorii de ranking Google sunt bine cunoscuti. De altfel, o parte dintre acestia au fost deja confirmati de Google, insa multi fac inca subiectul dezbaterilor si teoriilor. Asadar, dintr-o perspectiva practica a situatiei, este important sa acordam atentie atat factorilor deja cunoscuti, cat si celor teoretici, pentru a obtine un scor cat mai bun. In prezent, sunt peste 200 de factori de ranking de care Google tine cont atunci cand plaseaza un site in SERPs, insa in acest ghid vom discuta despre cei mai importanti.

Pe de alta parte, insa, nu orice factor, chiar daca este corelat cu un ranking mai mare, este folosit de algoritmii Google. In aceeasi idee, unii factori de ranking, chiar daca sunt cunoscuti, au doar un impact minor asupra pozitionarii in SERP.

Iata care sunt, in prezent, cei mai importanti 10 factori de ranking Google:

  1. Continutul corect targetat – Este crucial sa identifici ce cauta utilizatorii si sa creezi continut de calitate, adaptat la nevoile acestora. De asemenea, trebuie sa identifici corect intentia utilizatorului si sa dezvolti un anumit tip de continut, usor de parcurs si de inteles.
  2. Calitatea si cantitatea backlinkurilor – Cu cat exista mai multe linkuri de la alte site-uri catre site-ul tau, cu atat vei capata mai multa autoritate “in ochii” motoarelor de cautare; Desigur, pentru acest lucru va trebui sa beneficiezi de content de cea mai buna calitate, care sa fie distribuit.
  3. Continut unic – Ai grija sa nu folosesti acelasi continut (duplicat) pe mai multe pagini din site; 
  4. Site usor de scanat – Daca vrei sa rankezi, website-ul tau va trebui sa fie usor de gasit de catre motoarele de cautare;
  5. E-A-T (Expertise, Authority, Trust) – Adica Expertiza, Autoritate si Incredere – sunt 3 semnale la care Google este foarte atent atunci cand evalueaza un website. Pe foarte scurt, in anumite domenii, precum cel medical sau bancar, trebuie sa dezvolti continut corect, dintr-o sursa reputabila.
  6. Bounce Rate-ul – Este un indicator care precizeaza cat timp petrece un utlizator pe website. Cu cat petrece mai mult timp, cu atat bounce rate-ul va fi mai scazut, iar Google va observa acest lucru si va percepe continutul site-ului ca fiind unul folositor.
  7. Click-through rate (CTR) – adica procentul de utilizatori care vad un rezultat in SERP si decid sa acceseze pagina respectiva. Poate fi influentat major prin elaborarea de meta titluri si descrieri captivante.
  8. Continutul nou – Unele subiecte au nevoie sa fie mereu la zi, insa acest lucru este general valabil si pentru alte tipuri de continut.
  9. Viteza de incarcare – Asigura-te ca utilizatorii nu trebuie sa astepte mult pentru ca o pagina sa se incarce, caz in care este posibil ca acestia sa paraseasca site-ul fara a-l mai vizita.
  10. Compatibilitatea cu alte dispozitive – Trebuie ca site-ul sa functioneze si sa se afiseze perfect pe orice dispozitiv, indiferent de marimea ecranului acestuia.

Se poate observa cu usurinta ca, din toti factorii de ranking de mai sus, continutul este poate cel mai important. Vezi aici mai multe detalii despre cum sa elaborezi content SEO de calitate

Pe langa cei descrisi mai sus exista, desigur, si alti factori de ranking, care pot avea un impact pozitiv asupra pozitionarii in SERPs, precum optimizarea imaginilor, detalierea si volumul continutului, structura paginii, implementarea unui protocol de securitate HTTPS, folosirea datelor structurate etc.

Ce este Domain Authority si cum se masoara?

Domain Authority (DA) este un scor de ranking dezvoltat de MOZ (o suita de software-uri si instrumente SEO), care prezice cum se va pozitiona un website in paginile cu rezultate (SERPs). Acest scor variaza de la 1 la 100, un scor mai ridicat indicand o posibilitate mai mare de a fi afisat in paginile cu rezultate. 

Domain Authority este calculat prin evaluarea mai multor factori, care includ numarul total de backlink-uri, relevanta continutului, numarul de domenii care fac trimitere catre un website etc. Acest scor este folosit cand comparam doua site-uri cu acelasi domeniu de activitate, sau pentru a evalua cresterile in pozitionari a unui site de-a lungul timpului. Domain Authority nu este un factor de ranking Google si nu are efect asupra SERPs.

Suna acum