Motoarele de Căutare și Rolul Acestora

Ești la capitolul 2/11.

Precum bine știm, Internetul a devenit popular undeva pe la mijlocul anilor ’90. Până în acest punct, conexiunile între diverse medii și persoane erau fie unidirecționale, cum este cazul televizorului, radioului și presei scrise, fie bidirecționale, însă la un nivel foarte scăzut, cum este cazul telefonului sau corespondenței scrise.

Să revenim la internet. Până la apariția motoarelor de căutare, utilizatorii introduceau manual adresele în browser, astfel că nu era exagerat să ai în acea vreme zeci și sute de bookmarks, sau chiar agende fizice în care îți notai diverse URL-uri.

“Și atunci cum găseai un site?” Este o întrebare perfect normală pentru cei familiarizați deja cu motoarele de căutare. Ei bine, răspunsul este foarte simplu: NU îl găseai! Desigur, existau și cazuri în care anumite adrese erau ușor de reținut, precum www.yahoo.com, însă, în cea mai mare parte, se făcea schimb de linkuri între utilizatori, sau existau diverse CD-uri sau dischete care conțineau liste întregi cu adrese ale site-urilor din varii domenii, asta ca să nu mai vorbim de URL-urile în format pur analog, pe care le vedeai la TV sau în ziare și cărți.

Tocmai din acest motiv, mai mulți tineri programatori au început să cocheteze cu ideea dezvoltării unui motor de căutare, iar dintre aceștia s-au remarcat Larry Page și Sergey Brin, doi colegi la Universitatea Stanford din California, care, împreună, au lansat oficial Google în 1998.

Destul de amuzant, totuși, este faptul că termenul SEO a fost inventat cu un an mai devreme de apariția Google, deși, în prezent, este folosit aproape exclusiv pentru a desemna “optimizarea pentru motorul de căutare Google”. Acest lucru se explică prin faptul că, încă înainte de Google, existau un fel de “motoare de căutare”, care însă funcționau ca niște directoare. Pe scurt, puteai să listezi site-ul tău în anumite directoare de pe internet, de unde sperai să fie remarcat de puținii utilizatori de internet ai acelor vremuri.

Ce este un motor de căutare? Definiție și exemple

Un motor de căutare este un instrument online care ajută utilizatorii să descopere informații pe internet. Este mediul perfect în care cererea se întâlnește cu oferta. Cel mai bun exemplu în acest sens este Google, care, în momentul actual, deține peste 92% din numărul total de căutări la nivel mondial.

Google Search vs alte motoare de cautare

Un motor de căutare este un instrument online care ajută utilizatorii să descopere informații pe internet. Este mediul perfect în care cererea se întâlnește cu oferta. Cel mai bun exemplu în acest sens este Google, care, în momentul actual, deține peste 92% din numărul total de căutări la nivel mondial.

Cum funcționează motoarele de căutare?

Motorul de căutare Google

Google Search – cunoscut și drept “Google” – este un motor de căutare care returnează zilnic rezultatele a peste 3,5 miliarde de căutări. Este, de asemenea, și cel mai vizitat website din lume. Cum funcționează însă acesta? Sunt patru pași majori pe care Google îi parcurge pentru a afișa rezultatele unei căutări:

1. Crawling

2. Indexing

3. Sorting

4. Ranking
Cum functioneaza Google

Ce este un crawler Google?

Sau, mai degrabă spus, ce înseamnă crawling? Acesta este un proces continuu, realizat de motoarele de căutare pentru a scana paginile unui website. Pentru a reuși să descopere aceste pagini, Google folosește programe numite crawleri (uneori mai apar și cu denumirea de spiderbots sau Googlebots) care urmăresc hyperlinkuri, descoperind noi pagini sau accesând pagini deja descoperite, a căror informație a fost actualizată.

Cum funcționează procesul de indexare?

Odată ce paginile unui website au fost scanate, informația de pe acestea este indexată. Altfel spus, motorul de căutare încearcă să analizeze și să înțeleagă conținutul paginilor, să le adauge în categorii și să le stocheze apoi în index.

Indexul este, practic, un cuprins, o librărie gigantică în care sunt păstrate informații despre toate paginile scanate. Acesta are un singur scop – să le înțeleagă și să le păstreze la îndemână pentru a fi afișate ca rezultat al unei interogări.

Astfel, atunci când un utilizator folosește Google Search, motorul de căutare “sapează” în index pentru a scoate la iveală cele mai bune rezultate. Această listă de rezultate se numește SERP (Search Engine Results Page).

În mare, acesta este modul în care funcționează un motor de căutare.

Desigur, acesta a fost doar începutul. În scurt timp însă, mai multe persoane au înțeles cum funcționa algoritmul și au profitat de vulnerabilitatea motorului de căutare incipient pentru a transforma Google în propriul lor teren de joacă. Astfel, o mare parte dintre acești “afaceriști” și-au umplut pentru o perioadă buzunarele, până când Google a decis că este timpul să intervină. Asadar, Google a hotărât că nu poate avea încredere într-o metodă atât de simplă de clasare a site-urilor, astfel că, în timp, a adăugat o serie lungă de factori care determină poziția unui website, cunoscuți drept factori de ranking.

Ce este ranking-ul?

Înainte de a ne avânta în factorii de ranking, să explicăm puțin algoritmul actual Google, cel folosit pentru a afișa rezultatele unei căutări. Pe scurt, “algoritmul” Google este de fapt o serie de algoritmi individuali, sisteme de machine learning și diverse tehnologii, pe care motorul de căutare le folosește pentru a clasa (ranka) website-urile. Astfel, pentru a afișa cele mai bune rezultate, algoritmul ia în calcul o serie de elemente, precum:

Factori de ranking Google

Bineînțeles, motoarele de căutare nu dezvăluie exact care sunt formulele algoritmilor. Cu toate acestea, mulți dintre factorii de ranking Google sunt bine cunoscuți. De altfel, o parte dintre aceștia au fost deja confirmați de Google, însă mulți fac încă subiectul dezbaterilor și teoriilor. Așadar, dintr-o perspectivă practică a situației, este important să acordăm atenție atât factorilor deja cunoscuți, cât și celor teoretici, pentru a obține un scor cât mai bun. În prezent, sunt peste 200 de factori de ranking de care Google ține cont atunci când plasează un site în SERPs, însă în acest ghid vom discuta despre cei mai importanți.

Pe de altă parte, nu orice factor, chiar dacă este corelat cu un ranking mai mare, este folosit de algoritmii Google. În aceeași idee, unii factori de ranking, chiar dacă sunt cunoscuți, au doar un impact minor asupra poziționării în SERP.

Iată care sunt, în prezent, cei mai importanți 10 factori de ranking Google:

1. Conținutul corect targetat – Este crucial să identifici ce caută utilizatorii și să creezi conținut de calitate, adaptat la nevoile acestora. De asemenea, trebuie să identifici corect intenția utilizatorului și să dezvolți un anumit tip de conținut, ușor de parcurs și de înțeles.

2. Calitatea și cantitatea backlink-urilor – Cu cât există mai multe linkuri de la alte site-uri către site-ul tău, cu atât vei căpăta mai multă autoritate “în ochii” motoarelor de căutare. Desigur, pentru acest lucru va trebui să beneficiezi de conținut de cea mai bună calitate, care să fie distribuit.

3. Conținut unic – Ai grijă să nu folosești același conținut (duplicat) pe mai multe pagini din site.

4. Site ușor de scanat – Dacă vrei să rankezi, website-ul tău va trebui să fie ușor de găsit de către motoarele de căutare.

5. E-E-A-T (Experience, Expertise, Authority, Trust) – Adică Experiență, Expertiză, Autoritate și Încredere – sunt 4 semnale la care Google este foarte atent atunci când evaluează un website. Pe foarte scurt, în anumite domenii, precum cel medical sau bancar, trebuie să dezvolți conținut corect, dintr-o sursă reputabilă.

6. Bounce Rate-ul – Este un indicator care precizează cât timp petrece un utilizator pe website. Cu cât petrece mai mult timp, cu atât bounce rate-ul va fi mai scăzut, iar Google va observa acest lucru și va percepe conținutul site-ului ca fiind unul folositor.

7. Click-through rate (CTR) – adică procentul de utilizatori care văd un rezultat în SERP și decid să acceseze pagina respectivă. Poate fi influențat major prin elaborarea de meta titluri și descrieri captivante.

8. Conținutul nou – Unele subiecte au nevoie să fie mereu la zi, însă acest lucru este general valabil și pentru alte tipuri de conținut.

9. Viteza de încărcare – Asigură-te că utilizatorii nu trebuie să aștepte mult pentru ca o pagină să se încarce, caz în care este posibil ca aceștia să părăsească site-ul fără a-l mai vizita.

10. Compatibilitatea cu alte dispozitive – Trebuie ca site-ul să funcționeze și să se afișeze perfect pe orice dispozitiv, indiferent de mărimea ecranului acestuia.

Se poate observa cu ușurință că, din toți factorii de ranking de mai sus, conținutul este poate cel mai important. Vezi aici mai multe detalii despre cum să elaborezi content SEO de calitate.

Pe lângă cei descriși mai sus, există, desigur, și alți factori de ranking, care pot avea un impact pozitiv asupra poziționării în SERPs, precum optimizarea imaginilor, detalierea și volumul conținutului, structura paginii, implementarea unui protocol de securitate HTTPS, folosirea datelor structurate etc.Experience, 

Ce este Domain Authority și cum se măsoară?

Domain Authority (DA) este un scor de ranking dezvoltat de MOZ (o suită de software-uri și instrumente SEO), care prezice cum se va poziționa un website în paginile cu rezultate (SERPs). Acest scor variază de la 1 la 100, un scor mai ridicat indicând o posibilitate mai mare de a fi afișat în paginile cu rezultate.

Domain Authority este calculat prin evaluarea mai multor factori, care includ numărul total de backlink-uri, relevanța conținutului, numărul de domenii care fac trimitere către un website etc. Acest scor este folosit când comparăm două site-uri cu același domeniu de activitate sau pentru a evalua creșterile în poziționări ale unui site de-a lungul timpului. Domain Authority nu este un factor de ranking Google și nu are efect asupra SERPs.

Nu ai timp să implementezi toate aceste recomandări SEO în business-ul tău?
Specialiștii de la Clickbrainiacs îți vor oferi o strategie completă.
Acest ghid a fost creat de:
Picture of Bogdan Moraru

Bogdan Moraru

SEO Specialist

Bogdan Moraru este specialist SEO și content writer cu peste 10 ani de experiență în spate. A scris conținut pentru clienți importanți, însă norocul a făcut să ajungă la ClickBrainiacs, locul ideal pentru a-și pune condeiul în slujba elaborării și redactării unui Ghid SEO complet. Unii spun că vine la birou doar pentru ciorba de burtă și șnițelele care pândesc în zonă, dar pe lista sa de activități la lucru intră, desigur, analize aprofundate ale clienților pentru atragerea traficului organic, strategii neoficiale pentru a crește vizibilitatea în online, editarea imaginilor pentru advertoriale sau articole de blog, precum și varii opinii despre ce merge sau nu merge bine în țara asta. Pasiunile sale sunt DJ-ingul, filmele obscure și acel parfum specific al paginilor noi de site, pe care de-abia așteaptă să le optimizeze.