Optimizare SEO Off-Page

Home Ghid SEO Optimizare SEO Off-Page

SEO Off-Page, denumit uneori si off-site SEO, face referire la actiunile intreprinse in afara website-ului, cu scopul de a imbunatati ranking-ul in paginile cu rezultate Google (SERPs). 

Optimizarea SEO Off-Page implica modificari care ajuta atat motoarele de cautare, cat si utilizatorii, sa aiba o perceptie mai buna asupra relevantei, popularitatii si autoritatii unui website. Acest lucru se intampla atunci cand alte surse “reputabile” de pe internet trimit un backlink catre site-ul tau, promovandu-l si practic “garantand” ca ai un website cu continut de calitate, relevant si necesar utilizatorilor.

Ce este un Backlink?

Un backlink reprezinta un link care vine de pe pagina unui alt website. Practic, daca pagina A trimite un link catre pagina B, atunci putem spune ca pagina B are un backlink de la pagina A. In termeni SEO, backlinkurile ajuta la transferul de autoritate (PageRank) catre o alta pagina, atunci cand vorbim despre un link dofollow, si include doua atribute: un text ancora, care descrie backlink-ul, precum si un target URL. Spre exemplu: Motorul de cautare Google

Backlinkurile se numara printre cei mai importanti factori de ranking in SEO. Exista o corelatie directa intre cantitatea, calitatea si relevanta linkurilor si pozitionarea in paginile cu rezultate.

Cum arata un backlink SEO

 Care este diferenta dintre inbound link si backlink?

In lumea optimizarii SEO, cei doi termeni sunt practic sinonimi. Cu toate acestea, unii specialisti de marketing folosesc termenul de inbound links, dar se refera mai degraba la traficul care provine de pe alta pagina. In schimb, pentru SEO, este mai important transferul de autoritate de la o pagina la alta (link juice)

Google PageRank

PageRank este, de fapt, o ecuatie matematica inventata de Larry Page si Sergey Brin, fondatorii Google. Aceasta ecuatie evalueaza calitatea si cantitatea backlink-urilor care conduc catre o pagina, pentru a determina un scor de la 0 la 10 al respectivei pagini, in termeni de autoritate si influenta. Acesta a fost primul algoritm folosit de Google pentru a ordona paginile in lista cu rezultate

Site-urile precum Facebook, Twitter, YouTube etc, au un pagerank maxim, avand si cel mai mare volum de inbound links, dar si detinand in acelasi timp autoritatea pe respectiva nisa. 

Daca vrei sa afli ce PageRank are site-ul tau, trebuie sa stii ca Google nu mai afiseaza aceasta informatie. Cu toate ca scorul nu mai este afisat public, Google PageRank continua sa se numere printre factorii de ranking tinuti in secret de catre motorul de cautare

Cu toate acestea, poti accesa diverse simulatoare de PageRank, iar formula aproximativa de calcul a PageRank-ului este aceasta:

PageRankul paginii A = (1-d) + d(PageRankul paginii B care trimite link catre A/Numarul total de linkuri de pe aceasta pagina + PageRankul paginii C care trimite link catre A/Numarul total de linkuri de pe aceasta pagina + …..)

d este factorul de amortizare – o valoare destul de relativa, insa despre care se presupune ca ar fi de aproximativ 0.85.

Descriere PageRank

Ce este link juice?

Atunci cand un alt website trimite un link catre pagina ta, Google vede acest lucru ca pe un “vot de incredere”. Google aduna toate aceste “voturi” pentru a trage concluzii despre site-ul tau. 

Acest transfer de PageRank de la o pagina la alta se numeste link juice, sau link equity. Cu cat backlinkul provine de la o pagina de calitate, cu atat link juice-ul va fi mai mare. De asemenea, juice-ul este invers proportional cu numarul de linkuri prezente in pagina care emite o legatura catre site-ul tau. 

Cum functioneaza transferul de autoritate?

Dintre toate beneficiile aduse de link building, autoritatea unui site care iti trimite un link conteaza cel mai mult. Acest lucru se intampla deoarece calitatea unui link este determinata de autoritatea paginii care trimite respectivul link, dar si de autoritatea domeniul pe care se afla pagina. Altfel spus, un link care provine de la un site de stiri, precum ziarulfinanciar.ro, valoreaza mult mai mult decat un link care provine de la un blog putin cunoscut. 

Cu toate acestea, fiecare pagina are o cantitate limitata de link juice pe care il poate transmite mai departe. Atunci cand aceasta pagina trimite linkuri catre alte pagini, autoritatea acesteia se imparte egal la numarul de linkuri trimise. Chiar daca alegi sa nu pasezi autoritate, folosind atributul NoFollow pe unul dintre linkuri, Link Juice-ul tot se imparte la numarul total de linkuri prezente.

Spre exemplu, sa spunem ca pagina care iti trimite backlinkuri are 10 puncte PageRank. Daca aceasta pagina are 4 linkuri prezente, iar trei dintre acestea au atributul NoFollow, atunci linkul DoFollow, care conduce spre pagina ta, va transfera doar o patrime din PageRank-ul total de care dispune.

Pe langa acest lucru, conteaza si relevanta domeniului unui site care iti trimite backlinkuri. Spre exemplu, daca ai un magazin de pantofi, atunci linkul primit de pe un website cu retete nu va avea la fel de multa influenta ca un link primit de pe un site de blogging, sau de la un alt magazin cu imbracaminte.

De asemenea, conteaza si pozitia din continut a linkului care este trimis de pe respectiva pagina. Astfel, un link din footer sau din alte zone ale website-ului nu are atat de mult “juice” ca un link gasit in zona de continut.

Valoarea pozitiei linkurilor in pagina

Care sunt beneficiile aduse de link building?

Realizarea unui profil de backlinkuri sta la baza unei strategii de SEO Off-Page. Motoarele de cautare vad backlinkurile ca pe niste indicatori ca site-ul tau are un continut de calitate, astfel ca un website care detine multe backlinkuri relevante si de calitate va ranka de obicei mai bine decat alte site-uri cu mai putine backlinks, sau cu backlink-uri irelevante. 

Putem clasifica backlinkurile in trei categorii, dupa modul in care au fost construite:

Linkuri naturale

Adica acestea vin in mod natural, de la utilizatori care sunt incantati de continutul site-ului tau, fara a necesite actiuni extra din partea ta.

Linkuri construite manual

 Acestea sunt create prin activitati deliberate de link-building, precum actiunea influencerilor, sau prin a-i ruga pe parteneri/clienti sa dea share la continutul de pe site-ul tau.

Linkuri construite de catre tine

Sunt create prin diverse modalitati, precum adaugarea site-ului in directoare, forumuri, articole de blog sau prin comunicate de presa, cu ancore text optimizate pe cuvinte cheie. Unele asemenea tactici nu sunt vazute cu ochi buni de Google, care tinde sa le claseze in zona de BlackHat SEO.

Indiferent de numarul de linkuri obtinute, este important ca, in eforturile SEO, sa le alegi pe cele care transmit cel mai mult link juice. Exista mai multe semnale care contribuie pozitiv la acest lucru, precum:

  • Popularitatea site-ului de unde provine linkul
  • Cat de asemanator este topicul site-ului de unde provine linkul cu topicul paginii unde trimite linkul.
  • Cat de “proaspat” este linkul
  • Textul ancora folosit in link
  • Cat “de incredere” este site-ul care trimite linkul (aici intra si scorul de spam al acestuia)
  • Numarul de alte linkuri prezente in pagina care trimite backlinkul
  • Autoritatea domeniului si a paginii care trimite respectivul link.

Tipuri de linkuri

Link DoFollow

Linkurile DoFollow: Sunt backlinkuri esentiale pentru activitatea de Optimizare Off-Page SEO, deoarece transfera autoritatea de la pagina de origine la pagina de destinatie.

Link NoFollow

Linkurile Nofollow: Acestea contin un tag care spun motoarelor de cautare ca autoritatea paginii NU se transfera catre pagina de destinatie. Altfel spus, linkurile NoFollow spun motoarelor sa nu ia considerare acest link ca pe un “vot”.

In mod evident, eforturile de backlinking in SEO ar trebui sa se concentreze pe linkuri “dofollow” ori de cate ori este posibil. 

Cu toate acestea, poti folosi si tag-uri NoFollow pentru anumite linkuri de pe site-ul propriu, precum linkuri catre paginile de social media (Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn etc). De asemenea, poti pune rel=”nofollow” si pe linkurile care duc la alte surse externe, precum cei care au construit website-ul, firma de hosting sau alte linkuri catre alte pagini de referinta.

link juice transfer

Profilul de linkuri

Cum determini un link profile?

Profilul de linkuri al unui website face referire la toate linkurile care directioneaza catre respectivul site, precum si la caracteristicile acestora. Astfel, pe langa numarul total de linkuri, un link profile ia in considerare si tipurile de backlinkuri primite, textul ancora al acestor linkuri, dar si maniera in care au fost obtinute linkurile.

Google tine cont de toti acesti factori, pentru a preveni orice mijloace “nenaturale” de a obtine linkuri, precum cumpararea de backlinks, care apar live in acelasi timp, spam-ul si alte mijloace BlackHat.

Anchor text

Anchor text (sau textul ancora) este portiunea vizibila dintr-un text, pe care se poate da click pentru a ajunge la alta pagina. Se pare ca Google ia in calcul anchor text-ul ca fiind un factor de ranking

Sa spunem, asadar, ca primesti un backlink de pe un alt website, cu textul ancora “Incaltaminte Barbati”. Google vede acel text ancora si se gandeste ca site-ul catre care face trimitere trebuie sa aiba legatura cu incaltamintea pentru barbati. 

Acest lucru a fost destul de abuzat in trecut, motiv pentru care astazi, aceasta tactica de a construi multe linkuri cu acelasi text ancora este vazut ca spammy de catre Google.

Broken links

Un broken backlink este un link (de regula mai vechi) care conduce catre o pagina din website care nu (mai) exista. Acest lucru se poate intampla din mai multe motive: fie site-ul a migrat pe alt domeniu, fie pagina a fost stearsa sau mutata in alta parte. 

Prin urmare, pentru a nu pierde link juice-ul provenit de la diverse alte website-uri, este important sa incerci fie sa restaurezi paginile vechi, fie sa folosesti redirectionari 301 catre alte pagini relevante din website.

Cand se foloseste disavow?

Uneori, se poate intampla ca site-ul tau sa primeasca backlinkuri de la diverse site-uri de spam, care contin mii si mii de linkuri catre alte domenii. Aceste link-uri nu doar ca nu te ajuta foarte mult, trimitand link juice foarte diluat, insa pot scadea “increderea” pe care Google o acorda site-ului, mai ales dupa ce vede ca primeste sute de linkuri de pe alte website-uri cu o reputatie “discutabila”.

Disavow este un tool care elimina toate aceste “recomandari”, fiind de mare ajutor atunci cand site-ul tau este spamat sau cand anumiti competitori se folosesc de tehnici de BlackHat SEO pentru a lansa un atac asupra site-ului. Astfel, asocierea cu linkurile spammy este intrerupta, astfel incat site-ul tau sa functioneze fara probleme sau penalizari.

Cum functioneaza Disavow

Analiza linkurilor competitiei

Analiza linkurilor competitiei se numara printre primii pasi pe care trebuie sa ii intreprinzi pentru a construi o strategie de link-building viabila. Astfel, dat fiind ca backlinkingul este printre cei mai puternici factori de ranking, vei putea sa evaluezi modul prin care acestia au atins cele mai ridicate pozitii in SERPs.

Atunci cand folosesti un tool pentru a analiza linkurile competitiei, vei putea vedea si cuvintele cheie de interes, pe care doresti sa rankezi la randul tau, precum si referintele care trimit aceste linkuri. Astfel, poti retine ce a functionat pentru competitie, dezvoltand in consecinta o strategie unica, ideala pentru brandul tau.

Mai mult, dupa ce ai analizat cativa competititori, poti vedea atat ce functioneaza, cat si ce nu a functionat. Este mult mai util sa inveti din “greselile” altora, asadar nu uita sa filtrezi aceste informatii.

Cum se face Link Building in 2023?

Exista multe metode de a obtine backlinks in 2023, insa doar o parte dintre acestea sunt vazute cu ochi buni de Google, fiind si eficiente in acelasi timp. Pentru toate acestea, insa, ca regula generala, trebuie mentionat faptul ca vei avea nevoie de continut de cea mai buna calitate, care sa poata fi share-uit de catre utilizatori. Iata si cateva metode mai putin intalnite de a face link building in acest an:

  • Cauta referintele la brandul tau pe alte site-uri si trimite un e-mail administratorului, rugandu-l sa adauge si un link catre site-ul tau pe numele brandului.
  • Cauta pagini care mentioneaza si trimit link-uri catre diversi competitori din nisa ta si incearca sa obtii un link de la acestia.
  • Cauta liste de tipul “top site-uri cu incaltaminte barbati” si contacteaza administratorii cu rugamintea de a lista si site-ul tau.
  • Gaseste linkuri vechi, expirate, in articole de blog din nisa ta de activitate. Creeaza continut unic si roaga administratorii sa schimbe linkul vechi cu website-ul tau.
  • Creeaza infografice sau alte tipuri de continut si permite celor interesati sa dea share pe propriul website, in schimbul unui backlink catre site-ul tau.
  • Elaborarea de content Evergreen – Cu alte cuvinte, continut care este mereu la cautare, indiferent de trenduri

Obtinerea de linkuri este poate cea mai des intalnita activitate din domeniul Off Page, insa exista si alte metode pentru a te face cunoscut in afara website-ului propriu. Aceste metode includ social media marketing, guest blogging, mentionari ale brandului (chiar si fara linking) sau influencer marketing. Chiar daca aceste tactici nu se inscriu neaparat la activitatea de link building, poti beneficia de pe urma lor, atat timp cat se face o referinta la website-ul sau brand-ul pe care il detii.

Suna acum