Optimizarea SEO On-page, cunoscută și drept optimizare SEO on-site, face referire la practica de a îmbunătăți paginile unui website astfel încât acestea să rankeze în motoarele de căutare și să aibă parte de cât mai mult trafic organic. Față de SEO Off-page, care face subiectul resurselor externe pe care le primește un website, On-Page, precum îi spune și numele, tratează atât conținutul intern, cât și unele aspecte tehnice ale paginilor din site.
Astfel, pe lângă content, SEO On-Page include și optimizarea URL-urilor, a linkurilor interne, a tag-urilor și a imaginilor. Să le luăm pe rând:
Desigur, unui utilizator îi va fi destul de dificil să tasteze această adresă pentru a ajunge la un website, motiv pentru care au fost inventate numele de domenii. Acestea înlocuiesc adresele de IP cu un limbaj ușor de citit și de memorat. Poți compara numele unui domeniu cu o “poreclă” a unei adrese IP.
URL provine de la Uniform Resource Locator. Practic, URL-urile nu sunt altceva decât adrese ale unei anumite resurse unice de pe internet. Aceste resurse pot fi pagini HTML, documente CSS, imagini etc.
URL-ul încorporează atât numele domeniului, cât și alte informații detaliate, formând astfel o adresă completă, care permite browserelor precum Chrome, Firefox sau Edge să se deplaseze la o pagină indicată.
Structura unei adrese URL este fundamentală deoarece ajută motoarele de căutare să înțeleagă importanța unei pagini, acordându-i în consecință un scor de relevanță în contextul domeniului. De asemenea, structura este importantă și din perspectiva textelor ancoră, care pot conține un cuvânt sau o expresie cheie, astfel că utilizatorii vor avea mai multă încredere să urmeze respectivul link.
Iată și un exemplu de adresă URL care ajută utilizatorul să înțeleagă mai ușor unde conduce linkul:
Precum se observă, această adresă de URL prezintă clar informația pe care utilizatorul se așteaptă să o găsească în respectiva pagină. Această structură ajută nu doar utilizatorul, ci și motoarele de căutare să înțeleagă ierarhia unei pagini în contextul unui site (domeniu).
Iată un exemplu de structură de URL-uri deficitară:
Față de primul exemplu, acest URL nu reflectă nicio informație. Google poate extrage doar câteva date, știind că domeniul este imdb.com, iar că respectivul link duce la un titlu de film. În afara de aceste lucruri, Google nu poate determina exact despre ce este vorba doar din adresa URL-ului. Prin urmare, acest tip de structură aduce o valoare foarte scăzută pentru motoarele de căutare.
Pe scurt, URL-ul unei pagini trebuie să fie ușor de citit și de interpretat. Poate că nu este cel mai important factor de ranking, însă poate ajuta. Un alt beneficiu este că, atunci când cineva face o referire la o pagină de pe site-ul tău folosind un naked link (adică un link natural, de tip https://www.wordstream.com/naked-link), backlinkul va include și cuvântul cheie. Iată și câteva recomandări de optimizare SEO a URL-urilor:
Un link intern reprezintă orice link care trimite de la o pagină din website către o altă pagină din același website. Atât utilizatorii, cât și motoarele de căutare, folosesc linkuri interne pentru a naviga prin conținutul unui website. De asemenea, linkurile interne contribuie atât la determinarea relevanței unei pagini, a relației dintre conținut, cât și la împărțirea valorii unui link (link value sau, cum este adeseori numit în SEO, link juice). Putem împărți linkurile interne în link-uri structurale, care ajută la obținerea unei structuri ierarhice (cum sunt cele între categorii și subcategorii), și în linkuri contextuale, care leagă anumite pagini cu un subiect asemănător (cum ar fi linkul de la o postare pe blog la o pagină de produs).
Motoarele de căutare și alți boți nu pot interpreta imaginile la fel ca utilizatorii, însă acestea sunt cruciale pentru experiența unui utilizator. Este greu să ne imaginăm cum am putea face shopping online într-un site lipsit de poze, sau cum am putea citi un blog despre turism, fără acele imagini cu plaje ispititoare. Din fericire, există alt tag-uri, un text introdus în codul HTML, care poate fi citit și interpretat de către motoarele de căutare.
Alt title, cunoscut și sub denumirea de alt tag, alt attribute sau alt description, este un atribut HTML adăugat imaginilor dintr-o pagină web, al cărui scop este să ofere o alternativă text motoarelor de căutare. Când Googlebot sau alți crawleri inspectează o pagină, aceste imagini care au setat corect atributul alt (img alt title) contribuie la modul în care pagina este indexată. Mai mult, optimizarea imaginilor te poate ajuta să rankezi în Google Images, fapt care îți poate aduce trafic relevant și conversii.
Un alt title bine optimizat ar trebui să țină cont de următoarele reguli:
Meta elementele SEO sunt snippet-uri de cod care oferă motoarelor de căutare informații importante despre o anumită pagină web, cum ar fi modul în care aceasta este afișată în rezultatele căutărilor din SERPs, dar și în social media. Meta elementele includ meta title-ul, meta description-ul și meta keywords.
Meta titlurile sunt elemente critice ale strategiei de SEO On-page, deoarece oferă utilizatorilor o descriere sumară a subiectului unei pagini. De obicei, aceasta este prima informație transmisă unui utilizator care vede pentru prima dată site-ul tău în pagina cu rezultate Google, deținând un factor de decizie major în contextul alegerilor utilizatorilor. Prin urmare, este și normal ca un meta title să fie de cea mai bună calitate, atrăgând astfel atenția utilizatorului și răspunzând la search intent-ul acestuia. Iată și cele mai bune metode de a crea un meta titlu de excepție:
Referitor la această ultimă informație, trebuie să știi că, de fapt, limita unui meta title nu este dată de numărul de caractere, ci mai degrabă de numărul de pixeli. Exact, atât meta titlurile cât și meta descrierile se măsoară în pixeli, nu în caractere. Pentru meta title, limita este de 580 de pixeli pentru dispozitive desktop (aproximativ 60 de caractere).
Care sunt cele mai des întâlnite erori în privința meta titlurilor?
Meta descrierea este un sumar al conținutului unei pagini. Acesta apare în rezultatele căutărilor sub meta titlu, oferind o descriere mai amplă a subiectului paginii respective.
Google descrie cel mai bine meta descrierile:
“O meta descriere ar trebui în genere să informeze și să atragă utilizatorii prin prezentarea unui rezumat al subiectului unei pagini. Acestea sunt ca un scurt discurs de business, care pot convinge un utilizator că pagina respectivă este exact ceea ce caută”.
Uimitor, însă, meta descrierile nu sunt un factor direct de ranking. Cei de la Google sunt de părere că „Cu toate că folosim meta descrierile pentru snippet-urile afișate în pagina cu rezultate, nu le luăm în calcul ca fiind factori de ranking.”
Chiar și așa, acest lucru nu înseamnă că meta descrierile nu dețin un rol major în strategia de SEO On-page, ba din contră. Cele mai de succes metode pentru scrierea meta descrierilor includ:
Unii specialiști încă mai sunt de părere că meta keywords tag este locul ideal pentru a enumera toate cuvintele cheie dintr-o pagină. Această practică nu este doar fără sens, ci și potențial periculoasă. Google nu mai vede meta keywords-urile ca factor de ranking încă din 2009, datorită abuzurilor. Prin urmare, cea mai bună metodă este eliminarea cu totul a tag-ului meta keywords din site.
Heading-urile sunt indicatori într-un text, care ajută la ghidarea utilizatorilor prin conținut. Astfel, acestea trebuie să indice subiectul unui paragraf sau a unei secțiuni de text.
Cei mai mulți utilizatori, atunci când intră pe o pagină cu conținut informativ, preferă să scaneze întâi pagina, în loc să se apuce imediat de citit. Heading-urile sunt cruciale în acest sens, deoarece separă conținutul în paragrafe care sunt mult mai ușor de digerat. Pe scurt, heading-urile ajută la obținerea unui text calitativ, ușor de parcurs și de citit.
În cele mai multe editoare online de text, precum cel de WordPress, se poate observa și selecta dintr-o multitudine de headings, de la Heading 1 până la Heading 6. Acestea sunt convertite automat în cod HTML, putând fi găsite după tag-urile <h1> până la <h6>. Să le alegem pe primele două, cele mai importante:
În primul rând, este necesar să știi că poți folosi un singur tag H1 pentru fiecare pagină în parte. De altfel, tagul H1 ar trebui să fie numele/titlul paginii sau articolului. Spre exemplu, într-o pagină de categorie, tag-ul H1 ar trebui să fie numele categoriei. Într-o pagină de produs, H1 ar trebui să conțină numele produsului.
Tag-urile H2 sunt cel puțin la fel de importante ca cele H1 și ajută la organizarea conținutului într-un mod care ajută utilizatorii să găsească ceea ce doresc. Acestea aduc multiple avantaje:
Uite și un mic exemplu de structură de heading, folosită pentru un articol de blog despre pantofi de bărbați:
Una dintre caracteristicile de bază ale usability-ului (utilizabilității) unui website este ușurința de navigație. Nu contează cât de flashy sunt imaginile, cât de creativ este conținutul și cât de bine arată o pagină dintr-un site, dacă utilizatorul nu înțelege cum a ajuns acolo sau care este rolul paginii în contextul site-ului, este posibil ca acesta să părăsească pagina. Așadar, indiferent de motivele pentru care un user a intrat pe un webpage, este rolul nostru să îl ghidăm corespunzător, oferindu-i toate elementele de care are nevoie pentru o experiență armonioasă.
User Interface (UI) sau „interfața cu utilizatorul” este acel punct în care o persoană interacționează cu un computer, cu un website sau cu o aplicație. Scopul acestei interfețe este să ofere utilizatorilor o experiență ușoară și intuitivă, astfel încât acesta să depună un efort minim pentru a ajunge la informațiile de care are nevoie.
De vreme ce motoarele de căutare au inclus atât UI, cât și UX (user experience) în algoritmii de ranking, este crucial să ne asigurăm că atât design-ul, cât și traseul utilizatorului, contribuie la o experiență de top a celor prezenți pe site. De exemplu, există mulți factori, precum timpul petrecut pe o pagină sau bounce rate-ul, care joacă un rol major în poziționarea unei pagini. Toți acești factori depind major de modul în care un utilizator interacționează cu respectiva pagină.
În elementele de UI/UX se regăsesc variabile precum optimizarea pentru dispozitive mobile (responsive design), elemente de cod bine organizate și ușurința de navigație în site. Despre primele două vorbim în detaliu la capitolul SEO Tehnic.
O interfață atrăgătoare, care anticipează nevoile și traseul utilizatorilor, va beneficia întotdeauna de pe urma unui meniu bine organizat. Acest lucru înseamnă că atât meniul, cât și conținutul, vor fi aranjate într-un mod care să fie cât mai la îndemâna utilizatorilor. Prin urmare, meniul poate fi realizat prin folosirea unei structuri logice, dar și prin internal linking care să conducă utilizatorul exact unde dorește să ajungă. Spre exemplu, în contextul unui magazin online, o pagină de produs ar trebui să conțină atât zone de navigație care să conducă la produse asemănătoare (vezi și alte produse din gamă), cât și spre categorii care pot surescita interesul utilizatorilor (alți utilizatori au mai cumpărat și…).
Breadcrumbs-urile sunt elemente de navigație care apar într-un website și care ajută la îmbunătățirea user experience-ului și a crawling-ului. Practic, aceste elemente sunt de fapt link-uri interne, care ajută utilizatorii să identifice traseul parcurs pe website până la acea pagină, precum și distanța față de homepage. Mai mult, acestea ajută și motoarele de căutare să înțeleagă mai ușor structura site-ului. Un exemplu de breadcrumbs arată în felul următor:
Breadcrumbs-urile sunt afișate în partea de sus a paginilor, imediat sub meniu, de regulă în stânga.
SEO Specialist
Bogdan Moraru este specialist SEO și content writer cu peste 10 ani de experiență în spate. A scris conținut pentru clienți importanți, însă norocul a făcut să ajungă la ClickBrainiacs, locul ideal pentru a-și pune condeiul în slujba elaborării și redactării unui Ghid SEO complet. Unii spun că vine la birou doar pentru ciorba de burtă și șnițelele care pândesc în zonă, dar pe lista sa de activități la lucru intră, desigur, analize aprofundate ale clienților pentru atragerea traficului organic, strategii neoficiale pentru a crește vizibilitatea în online, editarea imaginilor pentru advertoriale sau articole de blog, precum și varii opinii despre ce merge sau nu merge bine în țara asta. Pasiunile sale sunt DJ-ingul, filmele obscure și acel parfum specific al paginilor noi de site, pe care de-abia așteaptă să le optimizeze.
2024 ClickBrainiacs.ro. Toate Drepturile sunt Rezervate.