Research-ul De Cuvinte Cheie

Ești la capitolul 3/11.

Ce sunt cuvintele cheie – definiție pe înțelesul tuturor

Cuvintele cheie (Keywords) sunt subiecte și idei care definesc un conținut. În “lumea SEO”, keywords sunt cuvinte și expresii pe care utilizatorii le folosesc în motoarele de căutare, fiind denumite și “interogări de căutare” (search queries). Practic, dacă sintetizezi tot conținutul unei pagini (imagini, videoclipuri, texte), îl vei putea reduce la doar câteva cuvinte și expresii – toate acestea sunt cuvintele cheie principale.

Așadar, dacă deții un business online, mai mult ca sigur îți dorești ca toate cuvintele cheie de pe o pagină să fie în concordanță cu tendințele de căutare ale potențialilor vizitatori, pentru ca aceștia să aibă o șansă mai ridicată de a găsi respectivul conținut printre mii de rezultate.

Tocmai din acest motiv, research-ul (explorarea) de cuvinte cheie ar trebui să fie o prioritate în “calendarul SEO”. Acesta devine foarte important în două contexte diferite:

1. Te ajută să îți cunoști mai ușor nișa de business – Atunci când dai startul unui nou website, poți vedea, cu ajutorul cuvintelor cheie, care sunt subiectele de interes în respectiva nișă.

2. Te ajută să descoperi idei noi pentru conținut – Poți găsi cele mai profitabile oportunități, alături de noile intenții de căutare ale utilizatorilor, care te vor ajuta să planifici în detaliu strategia de conținut.

Tipuri de cuvinte cheie

Există o varietate de moduri în care cuvintele cheie pot fi “categorisite”. De regulă, cel mai uzual mod este împărțirea în funcție de lungimea expresiei de căutare (short-tail și long-tail), dar și poziționarea în contextul businessului, sau în funcție de intenția utilizatorului.

Ce este un short tail?

Un short tail este un cuvânt cheie cu o amplitudine mare de căutare, însă cu un volum foarte ridicat de trafic lunar. Să luăm ca exemplu cuvântul cheie “pantofi”. Acest cuvânt are 18.100 de căutări lunare, doar la nivel de România. Un short tail este format fie dintr-un cuvânt, fie din două cuvinte, dar nu mai mult. Ca regulă, acestea sunt foarte competitive, însemnând că va fi greu pentru un business nou să rankeze rapid folosind respectivele cuvinte cheie.

Ce este un long tail?

Long-tail-urile sunt cuvinte (sau, mai degrabă, expresii) cheie, care targetează un subiect sau o audiență specifică, având în componență mai multe cuvinte. Un exemplu în contextul de mai sus ar fi “pantofi bărbați piele naturală”. Chiar dacă are doar 260 de căutări, acest cuvânt este mai specific, mai puțin competitiv și tinde să aibă un CTR (Click-through-rate) mai ridicat.

Cu cât cuvintele cheie sunt mai specifice, cu atât vei putea să atragi mai ușor un utilizator pe website, deoarece informația pe care o caută acesta este mai clar exprimată. Asta face ca site-ul tău să fie mai relevant, lucru care va impacta pozitiv rank-ul în SERP.

Long-tail vs Short-tail Keywords

Search intent – cum funcționează?

Atunci când dorești să creezi conținut bine optimizat SEO, va trebui să ai în vedere cuvintele cheie în funcție de intenția utilizatorului (search intent). În acest mod, vei putea targeta audiențe diferite, doar prin simpla alegere a cuvintelor potrivite.

Așadar, în funcție de user intent, putem separa cuvintele cheie în patru tipuri: informaționale, navigaționale, comerciale și tranzacționale.

Cuvinte cheie Informaționale

Scopul acestor cuvinte cheie este de a găsi informații despre un produs, un anumit subiect, un business etc. Prin urmare, dacă vrei să răspunzi la întrebările adresate de utilizatori într-un anumit domeniu, va trebui să pui accentul pe cuvinte cheie informaționale. Iată și câteva exemple:

Cuvinte cheie Navigaționale

Aceste cuvinte cheie sunt folosite de către utilizatori pentru a determina poziția unui lucru, afaceri, etc. Căutările navigaționale sunt foarte importante pentru SEO local și includ următoarele exemple:

Cuvinte cheie Comerciale

Cuvintele cheie comerciale se concentrează parțial pe intenția de cumpărare, dar sunt mai degrabă axate pe investigare în vederea cumpărării ulterioare. În acest caz, scopul utilizatorului este să se documenteze asupra unui serviciu, produs sau brand. De aceea, un site bine optimizat din punct de vedere SEO trebuie să descopere avantajele care pot să îl diferențieze de competiție. Exemplele includ:

Cuvinte cheie Tranzacționale

Aceste tipuri de cuvinte cheie sunt folosite îndeosebi în procesul de optimizare pentru magazinele online, targetând utilizatorii care au intenția de a cumpăra un produs sau un serviciu. De aceea, este indicat să folosești cuvinte cheie tranzacționale, care răspund întrebărilor utilizatorilor:

Cum functioneaza Search Intent

Exemple de căutări

Acum, după ce am înțeles ce sunt cuvintele cheie și care sunt cele mai des întâlnite tipuri, va trebui să dăm startul unui research. După cum spuneam, este necesar să identificăm cuvintele cheie potrivite activității pe care o întreprindem, ținând cont atât de intențiile utilizatorului, cât și de nivelul de competiție existent pe piață.

În primul rând, trebuie să găsim cuvintele cheie principale, cele care vor constitui “pilonul” căutărilor amănunțite. Să presupunem, doar ca exemplu, că avem un magazin de încălțăminte pentru bărbați. În acest caz, vom începe de la cuvintele cheie principale, precum “pantofi bărbați”, “pantofi piele” sau “sandale bărbați”.

Apoi, putem să dezvoltăm și să descoperim cuvinte cheie de tip long-tail, eficiente mai ales în exemplul ales mai sus, unde piața este foarte competitivă. Cum știm însă care sunt cele mai performante? Aici intervin Keyword Metrics, adică statisticile cuvintelor cheie.

Keyword metrics: Volum, dificultate, YoY

Indiferent de tool-ul pe care îl folosim pentru a face strategia de cuvinte cheie, vom avea parte de o serie de statistici care ne ajută să determinăm mai ușor cuvintele și expresiile potrivite. Dintre aceste statistici (metrici), iată care sunt cele mai des folosite:

Volumul de căutare (Search Volume)

Acest metric ne indică numărul de căutări (de regulă, lunare) pentru un anumit cuvânt sau expresie cheie, la nivel național, internațional sau local. Un volum foarte scăzut ne indică fie lipsa interesului pe piață, fie alegerea unui cuvânt greșit. Pe de altă parte, un volum ridicat indică un interes crescut, însă ne spune și că termenul poate să nu fie foarte specific, sau că dificultatea acestuia este una ridicată.

Dificultatea (Keyword Difficulty)

Este un metric care indică dificultatea de a ranka în topul pozițiilor din SERPs. Fiecare tool are o metodă proprie de a calcula acest scor de dificultate, însă cele mai multe iau în calcul domain authority (DA) al site-urilor competiției, numărul de link-uri care fac trimitere la paginile de pe primele poziții din SERPs care rankează pe acest cuvânt, precum și cât de des se schimbă pozițiile din top (volatilitate).

YoY change

Este un indicator al schimbărilor de la an la an (Year on Year) pentru volumul de căutare al unui cuvânt cheie pe o lună, comparat cu volumul din aceeași lună a anului precedent. De aici, putem deduce dacă cuvintele sau expresiile cheie au crescut în termeni de competiție și de interes la public sau dacă mai sunt de actualitate.

Metrici Cuvinte Cheie

Ce tool-uri/instrumente folosim pentru alegerea cuvintelor cheie potrivite?

Până în acest punct, cele mai multe cuvinte exemplificate au provenit din căutări efectuate prin diverse programe gratuite. Cu toate acestea, există instrumente mult mai complexe, care îți vor oferi detalii în privința metricilor, dar și alte informații importante. Iată care sunt cele mai des folosite:

Keyword Planner

Se numără printre cele mai folosite tool-uri de Keyword Research, fiind un instrument de la Google. Pentru a-l folosi, trebuie să ai un cont de Google Ads, setat pe expert mode. În Keyword Planner ai parte de mulți metrici precum volum de căutări, interesul pe ultimele trei luni (procentual), YoY, dificultate, dar și alte statistici care te pot ajuta în campania de PPC.

Ahrefs

La fel ca în Keyword Planner, Ahrefs Keywords Explorer Tool îți oferă statistici amănunțite despre volumul de căutare, trenduri de căutare, dificultate și alți metrici, care te pot ajuta în procesul de optimizare SEO sau atunci când vrei să realizezi campanii PPC.

SEMrush

Cei care preferă SEMrush pot extrage informații folosind Keyword Magic Tool, un instrument care oferă atât volumul de căutare și trendurile pe luna trecută, cât și o medie a căutărilor lunare. De asemenea, dispune și de alte statistici precum dificultate și costuri de PPC.

Google Autosuggest

Google cautari sugestive

Chiar dacă nu este un tool propriu-zis, multe business-uri aflate la început pot folosi Google Autosuggest pentru a găsi expresii long-tail sau diverse completări la cuvinte cheie. Pentru acest lucru, tot ce trebuie să faci este să inserezi un cuvânt în Google Search, iar lista se va extinde, arătând câteva dintre cele mai uzuale expresii de căutare. De asemenea, putem include aici și related searches, un tabel cu căutări asemănătoare, sub lista cu primele 10 rezultate din SERPs.

Suggested Keywords

Google Trends

Acest tool de la Google este gratuit și afișează felul în care se schimbă termenii de căutare pe o perioadă de timp, sezonier sau în funcție de regiunea în care locuiesc utilizatorii. Este un instrument folositor mai ales pentru local SEO și oferă statistici importante în privința intereselor utilizatorilor.

Nu ai timp să implementezi toate aceste recomandări SEO în business-ul tău?
Specialiștii de la Clickbrainiacs îți vor oferi o strategie completă.
Picture of Bogdan Moraru

Bogdan Moraru

SEO Specialist

Acest ghid a fost creat de:

Bogdan Moraru este specialist SEO și content writer cu peste 10 ani de experiență în spate. A scris conținut pentru clienți importanți, însă norocul a făcut să ajungă la ClickBrainiacs, locul ideal pentru a-și pune condeiul în slujba elaborării și redactării unui Ghid SEO complet. Unii spun că vine la birou doar pentru ciorba de burtă și șnițelele care pândesc în zonă, dar pe lista sa de activități la lucru intră, desigur, analize aprofundate ale clienților pentru atragerea traficului organic, strategii neoficiale pentru a crește vizibilitatea în online, editarea imaginilor pentru advertoriale sau articole de blog, precum și varii opinii despre ce merge sau nu merge bine în țara asta. Pasiunile sale sunt DJ-ingul, filmele obscure și acel parfum specific al paginilor noi de site, pe care de-abia așteaptă să le optimizeze.