Research-ul De Cuvinte Cheie

Home Ghid SEO Research-ul De Cuvinte Cheie

Ce sunt cuvintele cheie – definitie pe intelesul tuturor

Cuvintele cheie (Keywords) sunt subiecte si idei care definesc un continut. In “lumea SEO”, keywords sunt cuvinte si expresii pe care utilizatorii le folosesc in motoarele de cautare, fiind denumite si “interogari de cautare” (search queries). Practic, daca sintetizezi tot continutul unei pagini (imagini, videoclipuri, texte), il vei putea reduce la doar cateva cuvinte si expresii – toate acestea sunt cuvintele cheie principale.

Asadar, daca detii un business online, mai mult ca sigur iti doresti ca toate cuvintele cheie de pe o pagina sa fie in concordanta cu tendintele de cautare ale potentialilor vizitatori, pentru ca acestia sa aiba o sansa mai ridicata de a gasi respectivul continut printre mii de rezultate.

Tocmai din acest motiv, research-ul (explorarea) de cuvinte cheie ar trebui sa fie o prioritate in “calendarul SEO”. Acesta devine foarte important in doua contexte diferite:

  1. Te ajuta sa iti cunosti mai usor nisa de business – atunci cand dai startul unui nou website, poti vedea, cu ajutorul cuvintelor cheie, care sunt subiectele de interes in respectiva nisa.
  2. Te ajuta sa descoperi idei noi pentru continut – poti gasi cele mai profitabile oportunitati, alaturi de noile intentii de cautare ale utilizatorilor, care te vor ajuta sa planifici in detaliu strategia de continut.

Tipuri de cuvinte cheie

Exista o varietate de moduri in care cuvintele cheie pot fi “categorisite”. De regula, cel mai uzual mod este impartirea in functie de lungimea expresiei de cautare (short-tail si long-tail), dar si pozitionarea in contextul businessului, sau in functie de intentia utilizatorului.

Ce este un short tail?

Un short tail este un cuvant cheie cu o amplitudine mare de cautare, insa cu un volum foarte ridicat de trafic lunar. Sa luam ca exemplu cuvantul cheie “pantofi”. Acest cuvant are 18.100 de cautari lunare, doar la nivel de Romania. Un short tail este format fie dintr-un cuvant, fie din doua cuvinte, dar nu mai mult. Ca regula, acestea sunt foarte competitive, insemnand ca va fi greu pentru un business nou sa rankeze rapid folosind respectivele cuvinte cheie.

Ce este un long tail?

Long-tailurile sunt cuvinte (sau, mai degraba, expresii) cheie, care targeteaza un subiect sau o audienta specifica, avand in componenta mai multe cuvinte. Un exemplu in contextul de mai sus ar fi “pantofi barbati piele naturala”. Chiar daca are doar 260 de cautari, acest cuvant este mai specific, mai putin competitiv si tinde sa aiba un CTR (Click-through-rate) mai ridicat.

Cu cat cuvintele cheie sunt mai specifice, cu atat vei putea sa atragi mai usor un utilizator pe website, deoarece informatia pe care o cauta acesta este mai clar exprimata. Asta face ca site-ul tau sa fie mai relevant, lucru care va impacta pozitiv rankul in SERP.

Long-tail vs Short-tail Keywords

Search intent – cum functioneaza?

Atunci cand doresti sa creezi continut bine optimizat SEO, va trebui sa ai in vedere cuvintele cheie in functie de intenta utilizatorului (search intent). In acest mod, vei putea targeta audiente diferite, doar prin simpla alegere a cuvintelor potrivite.

Asadar, in functie de user intent, putem separa cuvintele cheie in patru tipuri: informationale, navigationale, comerciale si tranzactionale.

Cuvinte cheie Informationale

Scopul acestor cuvinte cheie este de a gasi informatii despre un produs, un anumit subiect, un business etc.  Prin urmare, daca vrei sa raspunzi la intrebarile adresate de utilizatori intr-un anumit domeniu, va trebui sa pui accentul de cuvinte cheie informationale. Iata si cateva exemple:

  • Ce sunt cuvintele cheie?
  • Cum utilizezi keyword research pentru SEO?
  • Ce inseamna marketing digital?

Cuvinte cheie Navigationale

Aceste cuvinte cheie sunt folosite de catre utilizatori pentru a determina pozitia unui lucru, afaceri, etc. Cautarile navigationale sunt foarte importante pentru SEO local si includ urmatoarele exemple:

  • Bancomate Timisoara;
  • Servicii SEO Romania;
  • Agentie de marketing online Bucuresti.

Cuvinte cheie Comerciale

Cuvintele cheie comerciale se concentreaza partial pe intentia de cumparare, dar sunt mai degraba axate pe investigare in vederea cumpararii ulterioare. In acest caz, scopul utilizatorului este sa se documenteze asupra unui serviciu, produs sau brand. De aceea, un site bine optimizat dpdv SEO trebuie sa descopere avantajele care pot sa il diferentieze de competitie. Exemplele includ:

  • Agentie SEO profesionista
  • Care sunt cei mai buni pantofi din piele?
  • Hotel Perla Review

 Cuvinte cheie Tranzactionale

Aceste tipuri de cuvinte cheie sunt folosite indeosebi in procesul de optimizare pentru magazinele online, targetand utilizatorii care au intentia de a cumpara un produs sau un serviciu. De aceea, este indicat sa folosesti cuvinte cheie tranzactionale, care raspund intrebarilor utilizatorilor:

  • Cumpara pantofi de piele
  • Inchiriaza costum barbati
  • Rochii de seara pret
Cum functioneaza Search Intent

Exemple de cautari

Acum, dupa ce am inteles ce sunt cuvintele cheie si care sunt cele mai des intalnite tipuri, va trebui sa dam startul un research. Dupa cum spuneam, este necesar sa identificam cuvintele cheie potrivite activitatii pe care o intreprindem, tinand cont atat de intentiile utilizatorului, cat si de nivelul de competitie existent pe piata.

In primul rand, trebuie sa gasim cuvintele cheie principale, cele care vor constitui “pilonul” cautarilor amanuntite. Sa presupunem, doar ca exemplu, ca avem un magazin de incaltaminte pentru barbati. In acest caz, vom incepe de la cuvintele cheie principale, precum “pantofi barbati”, “pantofi piele” sau “sandale barbati”. 

Apoi, putem sa dezvoltam si sa descoperim cuvinte cheie de tip long-tail, eficiente mai ales in exemplul ales mai sus, unde piata este foarte competitiva. Cum stim insa care sunt cele mai performante? Aici intervin Keyword Metrics, adica statisticile cuvintelor cheie.

Keyword metrics: Volum, dificultate, YoY

Indiferent de tool-ul pe care il folosim pentru a face strategia de cuvinte cheie, vom avea parte de o serie de statistici care ne ajuta sa determinam mai usor cuvintele si expresiile potrivite. Dintre aceste statistici (metrici), iata care sunt cele mai des folosite:

Volumul de cautare (Search Volume)

Acest metric ne indica numarul de cautari (de regula, lunare) pentru un anumit cuvant sau expresie cheie, la nivel national, international sau local. Un volum foarte scazut ne indica fie lipsa interesului pe piata, fie alegerea unui cuvant gresit. Pe de alta parte, un volum ridicat indica un interes crescut, insa ne spune si ca termenul poate sa nu fie foarte specific, sau ca dificultatea acestuia este una ridicata.

Dificultatea (Keyword Difficulty)

Este un metric care indica dificultatea de a ranka in topul pozitiilor din SERPs. Fiecare tool are o metoda proprie de a calcula acest scor de dificultate, insa cele mai multe iau in calcul domain authority (DA) al site-urilor competitiei, numarul de link-uri care fac trimitere la paginile de pe primele pozitii din SERPs care rankeaza pe acest cuvant, precum si cat de des se schimba pozitiile din top (volatilitate).

YoY change

Este un indicator al schimbarilor de la an la an (Year on Year) pentru volumul de cautare al unui cuvant cheie pe o luna, comparat cu volumul din aceeasi luna a anului precedent. De aici, putem deduce daca cuvintele sau expresiile cheie au crescut in termeni de competitie si de interes la public sau daca mai sunt de actualitate.

Metrici Cuvinte Cheie

Ce tool-uri/instrumente folosim pentru alegerea cuvintelor cheie potrivite?

Pana in acest punct, cele mai multe cuvinte exemplificate au provenit din cautari efectuate prin diverse programe gratuite. Cu toate acestea, exista instrumente mult mai complexe, care iti vor oferi detalii in privinta metricilor, dar si alte informatii importante. Iata care sunt cele mai des folosite:

Keyword Planner

La fel ca in Keyword Planner, Ahrefs Keywords Explorer Tool iti ofera statistici amanuntite despre volumul de cautare, trend-uri de cautare, dificultate si alti metrici, care te pot ajuta in procesul de optimizare SEO sau atunci cand vrei sa realizezi campanii PPC.

SEMrush

Cei care prefera SEMrush pot extrage informatii folosind Keyword Magic Tool, un instrument care ofera atat volumul de cautare si trendurile pe luna trecuta, cat si o medie a cautarilor lunare. De asemenea, dispune si de alte statistici precum dificultate si costuri de PPC.

Google Autosuggest

Google cautari sugestive

Chiar daca nu este un tool propriu-zis, multe business-uri aflate la inceput pot folosi Google Autosuggest pentru a gasi expresii long-tail sau diverse completari la cuvinte cheie. Pentru acest lucru, tot ce trebuie sa faci este sa inserezi un cuvant in Google Search, iar lista se va extinde, aratand cateva dintre cele mai uzuale expresii de cautare. De asemenea, putem include aici si related searches, un tabel cu cautari asemanatoare, sub lista cu primele 10 rezultate din SERPs.

Suggested Keywords

Google Trends

Acest tool de la Google este gratuit si afiseaza felul in care se schimba termenii de cautare pe o perioada de timp, sezonier, sau in functie de regiunea in care locuiesc. Este un instrument folositor mai ales pentru local SEO si ofera statistici importante in privinta intereselor utilizatorilor.

Suna acum