SEO a devenit un instrument esential pentru a conduce traficul catre magazinele online. Avand in vedere concurenta care creste de la an la an, este crucial sa mentii pasul si sa iti pui site-ul intr-o lumina cat mai favorabila, atat pentru motoarele de cautare, cat si pentru utilizatori.
Cu toate acestea, optimizarea unui magazin online este un proces care necesita o atentie deosebita, deoarece implica atat elemente tehnice, cat si o buna bucata de timp investit, totul asezonat cu o doza sanatoasa de creativitate.
Care sunt practicile recomandate pentru a optimiza un magazin online? Asta urmeaza sa aflam in randurile de mai jos.
Ce inseamna SEO pentru magazine online?
Optimizarea SEO pentru un magazin online este un set de practici de marketing cu scopul cresterii autoritatii brand-ului, a traficului organic si a vanzarilor. Redactarea descrierilor de produse, care includ cuvinte cheie relevante, sau obtinerea de backlink-uri de la alte site-uri relevante, pot fi considerate exemple pentru E-commerce SEO.
Importanta E-commerce-ului in Romania
Conform ecommercedb, piata de E-commerce din Romania se situeaza pe locul 47 mondial, imediat dupa Singapore, cu o cifra de vanzari de 6 miliarde de dolari in 2021. Dupa cresterea de 43% din 2021, se preconizeaza o rata de crestere de 15% pentru fiecare an, pana in 2025. In 2021, peste 39% din populatia Romaniei a achizitionat cel putin un articol online.
Din toate categoriile E-commerce, romanii sunt cei mai atrasi de segmentul Fashion, care detine 45% din totalul pietei online autohtone. Urmeaza segmentul alimente si ingrijire personala, cu 19%, electronice si multimedia cu 15%, Hobby si DIY cu 11% si mobilier si accesorii cu 10%.
Avantajele aduse de optimizarea unui magazin online
Exista, desigur, un numar insemnat de beneficii aduse de optimizarea unui magazin online. Printre acestea, poate ca cel mai important este traficul, adica numarul de utilizatori care intra pe website. De la acest pas pana la completarea unei tranzactii exista, insa, o serie de factori de care trebuie sa tinem cont.
Sa incepem!
Alege un domeniu usor de retinut
Daca esti in procesul de construire a unui magazin online, sau vrei sa dai startul unei afaceri pe internet si nu stii de unde sa incepi, numele domeniului poate fi un punct foarte reusit de plecare. Ca regula generala pentru alegerea numelui, less is more, adica simplitatea este un factor determinant in alegerea domeniului. Cu siguranta vrei ca potentialii clienti sa retina cat mai usor numele, pentru a putea reveni pe site sau chiar recomanda magazinul tau online.
Asadar, iata cativa factori care te vor ajuta sa creezi o “prima impresie” placuta si pot influenta decisiv interactiunea cu viitorii utilizatori:
- Lungimea numelui – Cu cat este mai scurt numele, cu atat este mai usor de retinut. Gandeste-te la branduri precum emag, ikea, altex sau glovo. Poti vedea cu usurinta ca acestea au un nume foarte usor de tastat, de retinut si de recomandat mai departe.
- Simplitatea – Incearca pe cat posibil sa nu complici numele domeniului. Un nume greu de retinut sau de tastat poate fi un detriment in strategia ta de optimizare a magazinului online.
- Cuvinte cheie – Chiar daca Google nu recunoaste fatis acest lucru, domeniile care au incorporat un cuvant cheie in nume rankeaza bine in pozitii si sunt usor de retinut. Ca exemplu, ne putem gandi la pantofionline.ro, magazincosmetice.ro sau anvelope.ro.
- Brandul – Numele domeniului trebuie sa includa brandul si viceversa. Chiar daca unui brand ii va lua ceva timp pana va deveni cunoscut, odata ce se intampla acest lucru, vei avea parte de trafic mult mai usor.
- Evita pe cat posibil folosirea de numere sau simboluri in numele domeniului. Poate ca 2cool4school.ro ti se pare o idee buna pe moment, dar va fi greu de recomandat unei alte persoane. De asemenea, nu folosi branduri sau trademarkuri ale altor companii, precum tricouri-nike.ro, deoarece poate duce direct la suspendarea domeniului.
Alege o platforma optimizata pentru E-commerce
Alegerea unei platforme ideale pentru un anumit tip de business poate cantari foarte mult in procesul de optimizare a magazinului online. In acest capitol, vom trece rapid prin cateva dintre cele mai cunoscute platforme de E-commerce din Romania, subliniind avantajele aduse de fiecare.
PrestaShop – Este o platforma foarte utila, gratuita, potrivita pentru magazinele cu multa marfa, insa pentru anumite functii, precum suportul pentru clienti, va trebui sa platesti separat.
WooCommerce – Este un plugin gratuit, care poate fi usor integrat in site-urile care ruleaza pe WordPress. Se preteaza atat magazinelor online cu putine articole, cat si celor cu un numar mediu de articole. Beneficiaza de multe extensii, dintre care o parte trebuie platite.
Magento/Blugento – Blugento este o creatie romaneasca, bazata pe platforma Magento. Este foarte customizabila, ideala pentru magazine online cu foarte multe marfuri si specificatii. Cu toate acestea, integrarea poate fi usor anevoioasa, astfel ca vei avea nevoie de o persoana priceputa, sau chiar de o echipa pentru a crea un magazin online pe aceasta platforma. Alternativ, poti opta pentru integrarea contra-cost chiar de la echipa dezvoltatoare.
Gomag – Este tot o platforma romaneasca, usor de integrat si de folosit, insa cu limitari in zona de customizare. Pentru a dezvolta un magazin online pe aceasta platforma, va trebui sa achiti un abonament lunar.
Easycart – Este o platforma dezvoltata in Romania, cu un pachet de servicii standard si un abonament relativ scazut ca pret. Insa, pentru a beneficia de functii mai avansate, va trebui sa alegi unul din pachetele potrivite business-ului tau.
Keyword Research pentru Magazinele Online
Ca si in cazul altor website-uri, cel mai bun punct de plecare in cazul optimizarii SEO pentru un magazin online este research-ul de cuvinte cheie. Exista insa cateva lucruri care diferentiaza acest tip de research de altele.
In primul rand, va trebui sa gasesti toate cuvintele cheie care fac referire la domeniul de vanzari in care esti activ. Apoi, va trebui sa le imparti in:
Cuvinte cheie informationale, care vor fi folosite pentru a crea continut pe blog, de tipul “Cum sa alegi o camasa de ocazie”.
Cuvinte cheie tranzactionale, care vor fi targetate in paginile de categorie sau in cele de produs, de tipul “Comanda online camasi albe” sau “camasi albe pentru birou”.
Pentru ambele tipuri de cuvinte cheie, putem folosi atat short-tail keywords, precum “camasi barbati”, cat si long-tail keywords, precum “camasi colorate de vara pentru barbati”, in functie de cat de competitiva este nisa de business.
Poti citi mai multe despre research-ul de cuvinte cheie in capitolul dedicat acestui subiect din ghidul nostru: https://www.clickbrainiacs.ro/ghid-optimizare-seo/research-ul-de-cuvinte-cheie/
Stabileste Arhitectura Site-ului
Odata ce ai determinat care sunt cuvintele cheie pe care doresti sa le targetezi in paginile magazinului online, vei putea da startul constructiei propriu-zise a linkurilor din site, precum si stabilirea relatiilor ierarhice dintre pagini. Acest proces se numeste arhitectura de linkuri si este important atat pentru utilizatori, cat si pentru motoarele de cautare. Altfel spus, o arhitectura de site construita corect va conduce un proces de crawling si indexare mai rapid, dar si la o navigare mai facila a utlizatorilor in site.
Iata si un mic exemplu de arhitectura pentru un magazin online:
Pagina de categorie: magazin.ro/categorie/
Pagina de subcategorie: magazin.ro/categorie/subcategorie/
Product Page: magazin.ro/nume-produs
Optimizeaza Meta Elementele SEO
Prima interactiune organica pe care un utilizator o va avea cu website-ul tau va avea loc in pagina cu rezultatele Google (SERPs). Asadar, daca vrei sa te faci remarcat printre competitori, va trebui sa te asiguri ca ai parte de meta titluri si meta descrieri relevante, care sunt in acelasi timp si atragatoare. Prin urmare, iata cateva practici pentru meta titluri si meta descrieri, precum si cateva exemple de do’s and dont’s de pe piata autohtona.
- Meta titlul – Alaturi de relevanta in contextul interogarii efectuate de un utilizator, meta titlurile sunt si un factor puternic de ranking. Asigura-te ca meta titlurile pentru paginile de categorie si product page-uri contin cuvintele cheie targetate, precum si brandul magazinului. Aditional, poti folosi si emoji-uri pentru a atrage mai usor atentia utilizatorilor. Iata si un scurt exemplu:
Comanda online 👕 Camasi de vara pentru barbati | Magazin.ro
- Meta descrierea – Chiar daca meta descrierile nu sunt un factor direct de ranking, acestea influenteaza rata de click din SERPs. Asigura-te ca descrierea este relavanta in contextul produsului sau a categoriei, contine cel putin o data cuvantul cheie principal si cel secundar, ca nu depaseste marimea recomandata de Google si ca are inserat si un Call-to-Action, precum “livrare gratuita”, “Reduceri de pret”, “Ultimele din stoc” etc. De exemplu:
Alege camasi de vara pentru barbati cu imprimeuri, perfecte pentru vacanta. ✅Comanda online – asiguram livrare rapida din stoc. Plata online sau la livrare.
- Headings – Heading-urile sunt meta elemente prezente in paginile site-ului, al caror rol este de a structura si ierarhiza continutul prezent intr-o pagina. In privinta magazinelor online, o buna practica este, pentru paginile de categorii, sa te asiguri ca exista un singur H1 pe numele categoriei, H2-uri pe subcategorii (daca exista), pe denumirea marfurilor din categorie sau pe alte cuvinte cheie targetate in pagina. De asemenea, incearca sa eviti H1 multiple, sau headings irelevante (pe cuvinte precum “comanda acum”).
Redacteaza Continut Optimizat pentru Magazinele Online
Continutul, indiferent daca este vorba de content pentru categorii, descrieri de produse sau postari pe blog, este un factor foarte puternic de ranking si un instrument deosebit de valoros.
Desigur, cand facem referire la continut, nu vorbim doar de text, ci si de imagini, video-uri sau alte resurse de care dispui pentru a oferi informatii cat mai relevante utilizatorilor.
Iata si o serie de best practices atunci cand vine vorba de content pentru E-commerce:
- Asigura-te ca fiecare pagina are un topic unic, iar acel subiect este tratat corespunzator, cu informatii relevante si interesante pentru vizitatori.
- Opteaza pentru imagini de foarte buna calitate, chiar si galerii de imagini pentru marfuri, cu diverse unghiuri, sa ai implementata o functie de zoom pentru ca utilizatorii sa poata studia detaliile articolelor, iar fundalul (backgroundul) nu aduce impedimente in citirea textelor sau vizulalizarea imaginilor.
- In cazul product pages, descrierile trebuie sa vina in completarea imaginilor, nu invers.
- Nu uita de optimizarea imaginilor, care trebuie sa contina atat o denumire, cat si un tag alt cu informatii relevante despre ce se regaseste in poza.
- In nisele de business unde competitia este una ridicata, o mare parte din marfa ta se vor regasi si in alte magazine. Tocmai din acest motiv, este important sa aduci un plus de informatii si valoare pentru utilizatorii care iti calca “pragul”.
- Nu uita de specificatiile articolelor, atat cele obisnuite (marime, culoare, disponibilitate) cat si cele tehnice (material, dimensiuni specifice cum ar fi cele pentru gat sau talie, cum se recomanda spalarea, alte detalii importante). Recomandarea noastra este sa folosesti icon-uri pentru specificatii, daca magazinul este axat pe o singura nisa.
- Incearca sa creezi o poveste pentru fiecare articol in parte. Foloseste pentru acest lucru schema “Ce”, “Cum” si “De ce”. Iata si un mic exemplu:
Ce este acest produs?
Cum functioneaza?
De ce ar trebui sa il cumperi?
Pune la punct Optimizarea SEO Tehnica
Componenta de SEO tehnic este cruciala pentru un shop online, mai ales daca vrei sa eviti erori de indexare, de afisare in SERPs sau canibalizari intre pagini cu continut asemanator. Iata si o serie de recomandari tehnice in domeniul E-commerce:
Recomandari de Optimizari Tehnice la Magazinele Online
Despre structura URL-urilor si arhitectura site-ului am vorbit deja, insa, pentru toate aceste linkuri, pentru a fi indexate si crawl-uite corect, este nevoie de un sitemap. Acesta asigura un proces facil de crawling, astfel incat motorul de cautare sa stabileasca cu usurinta relatiile de ierarhie dintre categorii, subcategorii, produse si alte pagini din site. In plus, poti adauga sitemap-ul in Google Search Console, astfel incat linkurile sa fie indexate rapid.
Atunci cand un utilizator introduce o adresa gresita, sau una dintre paginile din site nu mai exista, se recomanda afisarea unei pagini custom 404, care sa inlocuiasca mesajul clasic de eroare “Pagina nu a putut fi gasita”. O pagina custom 404 trebuie sa contina atat un link catre homepage, cat si o bara de search, o lista de link-uri catre alte categorii sau subcategorii din site, precum si un mesaj personalizat si prietenos cu utilizatorii.
Tag-ul canonical este un element de baza in SEO pentru E-commerce, deoarece permite utilizarea mai multor “artificii” de optimizare. Spre exemplu, in cazul unei articol cu mai multe variatii (o camasa de barbati in culori diferite, marimi diferite etc), toate paginile rezultate din aceste combinatii de filtre vor contine atributul canonical care va indica spre pagina originala a produsului. Astfel, se poate evita crearea de pagini duplicate.
Datele structurate, sau marcajul Schema.org, sunt fragmente de cod care permit motoarelor de cautare sa inteleaga (si sa afiseze) mai bine continutul unei pagini. Prin implementarea datelor structurate intr-un product page, Google va prelua si afisa in SERPs detalii precum pretul, disponibilitatea sau rating-ul de la review-uri. Aceste date structurate pot fi implementate si la nivel de categorie, pentru afisarea unui carusel de imagini de produse in SERPs, afisarea de sitelinks, rich snippets etc.
Nu uita nici de regulile de paginatie, pentru categoriile care contin multe articole, dar nici de atributul hreflang, folosit indeosebi in business-urile care activeaza in mai multe tari si targeteaza vorbitori de limbi diferite.
Optimizeaza Site-ul pentru Core Web Vitals
Core Web Vitals reprezinta o colectie de metrici care activeaza in cadrul Page Experience, care este un set de semnale de ranking. Printre aceste semnale se regasesc:
Securitatea – Certificatul SSL este o dovada a securitatii website-ului, insemnand ca orice informatii pe care le introduce un utilizator vor fi encriptate si securizate. Acest aspect este foarte important, mai ales daca tinem cont de faptul ca utilizatorii folosesc detaliilor lor bancare pentru achizitionarea de marfuri sau servicii. In plus, Google favorizeaza site-urile care detin un certificat SSL in detrimentul celor fara.
Compatibilitatea cu diverse dispozitive – In prezent, majoritatea utilizatorilor folosesc dispozitive mobile pentru sesiunile de shopping online, astfel ca este absolut necesar ca site-ul tau sa fie optimizat in acest sens, avand un design mobile-responsive, cu elemente care se incarca rapid si complet.
VIteza de incarcare – Pe langa timpul de raspuns al serverului pe care este incarcat site-ul, se adauga si timpul de incarcare a imaginilor si a fragmentelor de cod. Din acest motiv, optimizarea acestor doua elemente poate fi cruciala pentru cresterea vitezei de incarcare a unei product page. De asemenea, va trebui sa optimizam ambele versiuni ale site-ului, adica atat cea desktop, cat si cea mobile.
Greseli de evitat la optimizarile tehnice
Cu toate ca rar poti intalni un magazin online fara erori tehnice, este indicat sa incercam, pe cat posibil, sa le evitam pe cele mai grave, care pot afecta semnificativ magazinul online. Printre cele mai des intalnite erori se regasesc:
Pagini duplicate – In cazul paginilor asemanatoare de produs, acest lucru se rezolva simplu si rapid prin implementarea unui tag canonical, care sa indice motoarelor de cautare care dintre pagini este cea principala. De asemenea, sunt si situatii in care exista atat pagini nesecurizate, precum http://magazin.ro, cat si pagini securizate, precum https://magazin.ro. Pentru acestea, se recomanda folosirea functiei de redirect de la pagina duplicata catre cea pe care dorim sa o pastram.
In alte cazuri insa, pot exista canibalizari intre pagini de categorii cu continut asemanator, precum “Camasi barbati” si “Camasi de vara barbati”. Prin urmare, pentru acest exemplu, va trebui rescris continutul unei dintre pagini, astfel incat aceasta sa rankeze pe cautari diferite.
Soft 404 – Atunci cand articolele nu mai sunt pe stoc, iar pagina ta reflecta acest lucru, este posibil ca Google sa interpreteze acest lucru drept un “soft 404”, scotand-o din index. Astfel, poti pierde trafic relevant si pozitii greu castigate pe un anumit cuvand cheie. Pe de alta parte, nici utilizatorii care intra si gasesc o pagina cu produse Out of Stock nu vor fi multumiti. In aceste circumstante, cel mai bine este sa implementezi un sistem care recomanda automat articole asemanatoare din aceeasi categorie atunci cand respectivul produs nu mai este pe stoc.
Erori de indexare – Dintre erorile tehnice care pot aparea in cadrul unui magazin online, acestea sunt poate cele mai grave, insa, in acelasi timp, sunt relativ usor de depistat cu tool-urile potrivite. Printre aceste erori se regasesc atat cele in care anumite pagini nu sunt corect indexate, dar mai ales pagini indexabile, care insa nu aduc valoare site-ului. Facem referire aici la pagini care provin din modulul de search, la variatii ale paginilor de marfuri provenite din zona de sortare (cele din zona de filtrare le rezolvam cu ajutorul tag-ului canonical) sau la alte pagini din site precum wishlist-ul sau paginile de login sau admin. Pentru toate acestea se recomanda folosirea functiei disallow prin intermediul fisierului robots.txt.
Optimizeaza Product Page-ul
Despre optimizarea paginilor de produs am putea scrie un intreg articol, lucru pe care, de altfel, l-am si facut: https://www.clickbrainiacs.ro/cum-se-optimizeaza-pagina-de-produs-a-unui-magazin-online/
Cu toate acestea, daca nu dispui de timpul necesar, iti vom prezenta pe scurt cateva dintre cele mai bune practici de urmat in cazul optimizarii acestor pagini:
Top Recomandari pentru Product Pages
- Atribuie fiecarei product page un cuvant cheie diferit, ca sa sublinieze intentia de cautare a utilizatorului. Tu, spre exemplu, ce fraza introduci in campul de search pentru a obtine rezultatele de care ai nevoie?
- In aceeasi idee, construieste URL-uri relevante pentru utilizatori, de tipul magazin.ro/camasa-barbati-alba-office-marimea-m/
- Adauga meta titluri si meta descrieri atragatoare si relevante. In cazul magazinelor cu sute de articole, insa, poti recurge si la un sablon, de tipul tip produs+brand+culoare/marime | Magazin.ro
- Foloseste numele produsului ca Heading 1, precum si caracteristici sau specificatii aparte ca H2-uri
- Include atribute relevante ale respectivului articol (brand, model, SKU, culoare, marime)
- Adauga o descriere unica a produsului, in care poti sublinia beneficiile produsului, experienta personala, detalii care il separa de altele asemanatoare etc. Tot aici este si locul unde poti include cateva cuvinte cheie in pagina, insa nu exagera cu acestea
- Implementeaza un modul care sa afiseze articole asemanatoare. In cazul paginii unei camasi de barbati, alte articole pot insuma cravate, sacouri, curele, esarfe, etc.
- Nu uita de breadcrumbs. Utilizatorii se pot orienta mult mai usor si parcurge mai multe pagini folosind doar elementele navigationale
- Fa-ti de cap cu datele structurate: ai la dispozitie zeci de tipuri de servicii, date structurate pentru review-uri, rating, disponibilitate sau pret! Acestea te vor ajuta sa capeti si mai multa vizibilitate in SERPs. Din exemplul de mai jos, tu pe care ai da click?
Greseli de evitat
In aceeasi maniera in care optimizarea unei product page aduce multiple avantaje, se pot strecura anumite greseli sau erori care dau peste cap intreaga ta strategie SEO. Iata-le pe cele mai comune:
- Folosirea descrierilor de produs identice ca pe site-ul producatorului – Cu cat adaugi mai multa informatii unice, cu atat mai bine. In plus, nu doresti sa ai parte de continut duplicat.
- Imagini de calitate slaba – De cele mai multe ori, utilizatorii care doresc sa achizitioneze un produs au nevoie sa vada imagini clare ale articolului, de preferat din mai multe unghiuri. Nu uita de functia de Zoom, de tag-urile Alt pentru imagini si de viteza de incarcare, atat pe desktop, cat si pe mobile.
- URL-uri neoptimizate – Prezenta numelui produsului in URL, alaturi de alte caracteristici, poate fi un beneficiu pentru utilizator, care se poate orienta mai usor. Tu ai da click pe un URL de tipul magazin.ro/produs?668h4t56?
- Nu sterge paginile cu articole care nu mai sunt pe stoc – De cele mai multe ori, un utilizator care este intampinat de o eroare in locul produsului la care se asteapta va iesi de pe site si nu se va mai intoarce.
- Nu adauga link-uri dofollow catre alte site-uri in product page – cum ar fi link-uri catre site-ul producatorului, catre magazine afiliate sau social media. Daca insisti sa pui un link totusi, asigura-te ca acesta este nofollow.
- Erori de optimizare pentru mobile – Chiar daca platformele noi de E-commerce sunt in cea mai mare parte optimizate, nu strica sa testezi fiecare pagina in parte, mai ales cele de account/register sau checkout.
Ofera un User Experience Bun
UX-ul pentru site-urile de E-commerce este unul dintre cele mai importante aspecte de care trebuie sa tii cont. Pe scurt, un UX bun determina un traseu placut al utilizatorului, de la prima pagina pana la checkout. Iata si cateva dintre cele mai des intalnite practici de optimizare UX:
- Implementeaza un modul de search la nivelul intregului site (site-wide). Astfel, utilizatorii pot naviga usor prin site. Bonus daca functia de search este predictibila si incepe sa afiseze produsele pe masura ce tastezi
- Pune in valoare ofertele si promotiile – Asigura-te ca sunt vizibile atat in homepage, cat si in restul paginilor din site. Poti face chiar o categorie separata pentru acestea
- Introdu infinite scrolling – suntem in 2023, nimeni nu mai vrea sa se plimbe de la pagina la alta, cand poate da scroll pentru a vedea toate articolele intr-o singura pagina
- Asigura-te ca functiile de wishlist si add to cart sunt vizibile si functionale. Utilizatorii au nevoie de feedback atunci cand adauga un produs in cos, asa ca introdu o animatie cu cart-ul sau orice alta metoda de a asigura vizitatorii ca produsul lor a fost adaugat in cos
- Implementeaza un sistem de filtre usor de inteles si de folosit de catre utilizatori. Acestea trebuie sa fie vizibile si usor de accesat in paginile de categorii.
- Opteaza pentru o metoda de checkout cat mai simpla. Foarte multe cosuri cu produse sunt abandonate fix pentru ca utilizatorul este obligat sa isi faca un cont, sa il verifice prin e-mail, numar de telefon etc. Iti spunem sincer: Nimeni nu are nevoie de inca un cont si parola la un alt magazin online. Daca doresti, insa, poti implementa o modalitate de social sign-up, prin email/facebook etc.
- Accepta mai multe metode de plata – ramburs prin curier sau plata direct cu cardul pe site sunt doua dintre metodele preferate de romani
- Optimizeaza pagina de checkout – este absolut necesar sa oferi toate informatiile in pagina cu cosul de cumparaturi, precum detalii ale articolelor, cantitatea, costurile defalcate si totale, metoda de livrare si de plata etc.
- Creste increderea vizitatorilor cu ajutorul insignelor de securitate si suportului pentru clienti. Poti introduce chiar si un chatbot, care va raspunde la intrebarile simple sau va directiona utilizatorul catre o persoana de la serviciul de clienti
Implementeaza o Strategie de Link Building
- Cauta articole de tip lista, de tip “top 10 camasi albe pentru office”. Ofera apoi un sample autorilor de articole, rungandu-i sa iti evalueze produsul si sa afiseze un link catre pagina acestuia din magazin.
- Opteaza pentru video-uri cu cele mai cautate produse – fie informative, instructive sau chiar amuzante, de tipul “5 noduri de cravata in mai putin de 2 minute”. Urca-le pe Youtube, dar asigura-te ca pot fi embedded in site si ca au si un link de atributie.
- Colaboreaza cu influenceri care pot face diverse materiale folosind produsele pe care le comercializezi. Asigura-te ca acestia includ informatii relevante despre produs si beneficiile acestuia.
- Cauta mentiuni ale brandului sau ale produselor/serviciilor specifice magazinului tau si ia legatura cu administratorii respectivului site pentru a crea backlinks.
Vrei sa afli mai multe despre acest subiect? Avem un capitol intreg din ghidul SEO dedicat link building-ului!
SEO Local
Componenta locala a optimizarii SEO presupune ca magazinul tau sa aiba si o locatie fizica, sau ca serviciile pe care le oferi sa se desfasoare intr-un anumit areal/oras/regiune. Iata si cateva directive pe care le poti urma pentru a asigura ca esti pe drumul cel bun:
Optimizarea GMB – Google My Business este cea mai eficienta metoda de a te promova pe plan local. Acest instrument gratuit te va ajuta sa afisezi informatii relevante, precum: adresa, program, numar de telefon, tipul de plata acceptata etc. Mai mult, aici este si locul perfect in care poti primi review-uri, sau poti raspunde la intrebarile utilizatorilor. Poti seta aici si adresa fizica a magazinului pentru a fi gasit in Google Maps, dar si aria de acoperire a serviciilor. Iar in privinta recenziilor, asigura-te ca raspunzi la toate, chiar si la cele negative, deoarece acestea iti vor asigura reputatia in mediul online.
Cuvinte cheie targetate pe plan local – Chiar daca ai un magazin online, care livreaza pe tot teritoriul Romaniei sau chiar la nivel international, daca detii si un magazin fizic atunci este imperativ sa incerci sa rankezi in rezultatele locale. In acest sens, va trebui sa dai startul unei strategii de cuvinte cheie cu focus pe local, ingloband in continut si long-tail keywords precum “camasi albe barbati Bucuresti”, sau “camasi office sectorul 3”.
Directoare de business – Listarea in diverse cataloage locale poate fi un real avantaj, mai ales pentru cresterea identitatii de brand. Asigura-te ca incluzi numele magazinului, adresa si numarul de telefon (si ca sunt aceleasi din contul GMB). In anumite cazuri, poti obtine chiar si un backlink (nofollow sau dofollow) de pe aceste directoare.
Pentru mai multe sfaturi, nu ezita sa accesezi capitolul despre SEO local din ghidul nostru de optimizare SEO!
Optimizeaza Google Merchant Center
GMC este un instrument gratuit si usor de setat si folosit. In mare parte, acesta este folosit de magazinele online pentru a rula reclame de shopping (Shopping Ads), insa poate fi folosit si pentru listarea gratuita a produselor in tab-ul de shopping din SERPs. Poti integra platforma de ecommerce direct cu GMC, astfel incat acesta sa listeze automat marfa din stoc, poti configura diverse informatii si specificatii ale produselor, poti integra Merchant Center cu Google My Business pentru listari locale, sau chiar configura tara in care doresti sa vinzi articolele.
Monitorizeaza rezultatele
In tot procesul de construire, optimizare si management al unui magazin online, un loc deosebit de important este detinut de monitorizarea rezultatelor. Poti face acest lucru folosind atat GSC (Google Search Console) cat si Google Analytics, doua instrumente gratuite puse la indemana noastra de catre motorul de cautare. Astfel, poti determina statistici precum numarul de vizitatori pe luna, procentul de vizitatori care ajung pe site folosind cautarile organice, interogari ale utilizatorilor care afiseaza pagini ale site-ului, numarul de utilizatori care ies de pe anumite pagini, statistici demografice precum locatie, varsta, sex etc.
Poti citi mai multe amanunte despre acesti KPI’s in capitolul dedicat de pe blogul Clickbrainiacs!
Concluzii
Optimizarea SEO pentru magazinele online are ca scop aducerea mai multor utilizatori pe site, precum si cresterea numarului de conversii si, implicit, vanzari. Ideea de baza este de a crea un traseu cat mai simplu si mai agreabil pentru utilizatorii care au nevoie de produsele tale. Aceasta experienta porneste de la o simpla cautare in Google si se opreste dupa checkout.
In prezent, linia demarcanta dintre SEO si optimizare pentru ecommerce s-a subtiat atat de mult, incat a devenit aproape invizibila. Foloseste insa recomandarile noastre si vei putea obtine un magazin online cu pagini usor de parcurs, care contin informatii relevante, pareri ale utilizatorilor si, desigur, cresteri semnificative la nivel de vanzari!
In scrierea acestui articol, ne-au inspirat:
https://ecommercedb.com/markets/ro/all
https://sumo.com/stories/ecommerce-product-page-best-practices
https://www.rivalmind.com/benefits-of-ecommerce-seo
https://domains.google/learn/how-to-come-up-with-a-good-domain-name/
https://www.searchenginejournal.com/ecommerce-guide/technical-seo/