Optimizare SEO Off-Page

februarie 25, 2025
10 minute
februarie 25, 2025
10 minute
info graph optimizare SEO Off-Page

Cuprins

SEO Off-Page, denumit uneori și off-site SEO, face referire la acțiunile întreprinse în afara website-ului, cu scopul de a îmbunătăți ranking-ul în paginile cu rezultate Google (SERPs).

Optimizarea SEO Off-Page implică modificări care ajută atât motoarele de căutare, cât și utilizatorii, să aibă o percepție mai bună asupra relevanței, popularității și autorității unui website. Acest lucru se întâmplă atunci când alte surse „reputabile” de pe internet trimit un backlink către site-ul tău, promovându-l și practic „garantând” că ai un website cu conținut de calitate, relevant și necesar utilizatorilor.

Ce este un Backlink?

Un backlink reprezintă un link care vine de pe pagina unui alt website. Practic, dacă pagina A trimite un link către pagina B, atunci putem spune că pagina B are un backlink de la pagina A. În termeni SEO, backlink-urile ajută la transferul de autoritate (PageRank) către o altă pagină, atunci când vorbim despre un link dofollow, și includ două atribute: un text ancora, care descrie backlink-ul, precum și un target URL. Spre exemplu: Motorul de căutare Google.

Backlink-urile se numără printre cei mai importanți factori de ranking în SEO. Există o corelație directă între cantitatea, calitatea și relevanța link-urilor și poziționarea în paginile cu rezultate.

ce este un backlink

Care este diferența dintre inbound link și backlink?

În lumea optimizării SEO, cei doi termeni sunt practic sinonimi. Cu toate acestea, unii specialiști de marketing folosesc termenul de inbound links, dar se referă mai degrabă la traficul care provine de pe altă pagină. În schimb, pentru SEO, este mai important transferul de autoritate de la o pagină la alta (link juice).

Google PageRank

PageRank este, de fapt, o ecuație matematică inventată de Larry Page și Sergey Brin, fondatorii Google. Această ecuație evaluează calitatea și cantitatea backlink-urilor care conduc către o pagină, pentru a determina un scor de la 0 la 10 al respectivei pagini, în termeni de autoritate și influență. Acesta a fost primul algoritm folosit de Google pentru a ordona paginile în lista cu rezultate.

Site-urile precum Facebook, Twitter, YouTube etc. au un PageRank maxim, având și cel mai mare volum de inbound links, dar și deținând în același timp autoritatea pe respectiva nișă.

Dacă vrei să afli ce PageRank are site-ul tău, trebuie să știi că Google nu mai afișează această informație. Cu toate că scorul nu mai este afișat public, Google PageRank continuă să se numere printre factorii de ranking ținuți în secret de către motorul de căutare.

Cu toate acestea, poți accesa diverse simulatoare de PageRank, iar formula aproximativă de calcul a PageRank-ului este aceasta:

PageRankul paginii A = (1-d) + d(PageRankul paginii B care trimite link către A / Numărul total de linkuri de pe această pagină + PageRankul paginii C care trimite link către A / Numărul total de linkuri de pe această pagină + …..)

d este factorul de amortizare – o valoare destul de relativă, însă despre care se presupune că ar fi de aproximativ 0.85.

infograph page rank

Ce este link juice?

Atunci când un alt website trimite un link către pagina ta, Google vede acest lucru ca pe un „vot de încredere”. Google adună toate aceste „voturi” pentru a trage concluzii despre site-ul tău.

Acest transfer de PageRank de la o pagină la alta se numește link juice, sau link equity. Cu cât backlink-ul provine de la o pagină de calitate, cu atât link juice-ul va fi mai mare. De asemenea, juice-ul este invers proporțional cu numărul de linkuri prezente în pagina care emite o legătură către site-ul tău.

Cum funcționează transferul de autoritate?

Dintre toate beneficiile aduse de link building, autoritatea unui site care îți trimite un link contează cel mai mult. Acest lucru se întâmplă deoarece calitatea unui link este determinată de autoritatea paginii care trimite respectivul link, dar și de autoritatea domeniului pe care se află pagina. Altfel spus, un link care provine de la un site de știri, precum ziarulfinanciar.ro, valorează mult mai mult decât un link care provine de la un blog puțin cunoscut.

Cu toate acestea, fiecare pagină are o cantitate limitată de link juice pe care îl poate transmite mai departe. Atunci când această pagină trimite linkuri către alte pagini, autoritatea acesteia se împarte egal la numărul de linkuri trimise. Chiar dacă alegi să nu pasezi autoritate, folosind atributul NoFollow pe unul dintre linkuri, Link Juice-ul tot se împarte la numărul total de linkuri prezente.

Spre exemplu, să spunem că pagina care îți trimite backlinkuri are 10 puncte PageRank. Dacă această pagină are 4 linkuri prezente, iar trei dintre acestea au atributul NoFollow, atunci linkul DoFollow, care conduce spre pagina ta, va transfera doar o pătrime din PageRank-ul total de care dispune.

Pe lângă acest lucru, contează și relevanța domeniului unui site care îți trimite backlinkuri. Spre exemplu, dacă ai un magazin de pantofi, atunci linkul primit de pe un website cu rețete nu va avea la fel de multă influență ca un link primit de pe un site de blogging, sau de la un alt magazin cu îmbrăcăminte.

De asemenea, contează și poziția din conținut a linkului care este trimis de pe respectiva pagină. Astfel, un link din footer sau din alte zone ale website-ului nu are atât de mult „juice” ca un link găsit în zona de conținut.

pozaitia link-urilor in pagina

Realizarea unui profil de backlinkuri stă la baza unei strategii de SEO Off-Page. Motoarele de căutare văd backlinkurile ca pe niște indicatori că site-ul tău are un conținut de calitate, astfel că un website care deține multe backlinkuri relevante și de calitate va ranka de obicei mai bine decât alte site-uri cu mai puține backlinks sau cu backlink-uri irelevante.

Clasificarea backlink-urilor după modul în care au fost construite:

Linkuri naturale

Adică acestea vin în mod natural, de la utilizatori care sunt încântați de conținutul site-ului tău, fără a necesita acțiuni extra din partea ta.

Linkuri construite manual

Acestea sunt create prin activități deliberate de link-building, precum acțiunea influencerilor, sau prin a-i ruga pe parteneri/clienti să dea share la conținutul de pe site-ul tău.

Linkuri construite de către tine

Sunt create prin diverse modalități, precum adăugarea site-ului în directoare, forumuri, articole de blog sau prin comunicate de presă, cu ancore text optimizate pe cuvinte cheie. Unele asemenea tactici nu sunt văzute cu ochi buni de Google, care tinde să le claseze în zona de BlackHat SEO.

Indiferent de numărul de linkuri obținute, este important ca, în eforturile SEO, să le alegi pe cele care transmit cel mai mult link juice. Există mai multe semnale care contribuie pozitiv la acest lucru, precum:

  • Popularitatea site-ului de unde provine linkul
  • Cât de asemănător este topicul site-ului de unde provine linkul cu topicul paginii unde trimite linkul.
  • Cât de „proaspăt” este linkul
  • Textul ancoră folosit în link
  • Cât „de încredere” este site-ul care trimite linkul (aici intră și scorul de spam al acestuia)
  • Numărul de alte linkuri prezente în pagina care trimite backlinkul
  • Autoritatea domeniului și a paginii care trimite respectivul link.”

Clasificarea backlink-urilor după transferul de autoritate SEO:

Link DoFollow

Linkurile DoFollow: Sunt backlinkuri esențiale pentru activitatea de Optimizare Off-Page SEO, deoarece transferă autoritatea de la pagina de origine la pagina de destinație.

Link NoFollow

Linkurile Nofollow: Acestea conțin un tag care spune motoarelor de căutare că autoritatea paginii NU se transferă către pagina de destinație. Altfel spus, linkurile NoFollow spun motoarelor să nu ia în considerare acest link ca pe un „vot”.

În mod evident, eforturile de backlinking în SEO ar trebui să se concentreze pe linkuri „dofollow” ori de câte ori este posibil.

Cu toate acestea, poți folosi și tag-uri NoFollow pentru anumite linkuri de pe site-ul propriu, precum linkuri către paginile de social media (Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn etc.). De asemenea, poți pune rel=”nofollow” și pe linkurile care duc la alte surse externe, precum cei care au construit website-ul, firma de hosting sau alte linkuri către alte pagini de referință.

transfer link juice

Profilul de linkuri ca și factor de ranking

Profilul de linkuri al unui website face referire la toate linkurile care direcționează către respectivul site, precum și la caracteristicile acestora. Astfel, pe lângă numărul total de linkuri, un link profile ia în considerare și tipurile de backlinkuri primite, textul ancoră al acestor linkuri, dar și maniera în care au fost obținute linkurile.

Google ține cont de toți acești factori, pentru a preveni orice mijloace „nenaturale” de a obține linkuri, precum cumpărarea de backlinks, care apar live în același timp, spam-ul și alte mijloace BlackHat.

Alte aspecte de care google ține cont atunci când analizează profilul de backlink-uri al unui website:

Anchor text

Anchor text (sau textul ancoră) este porțiunea vizibilă dintr-un text, pe care se poate da click pentru a ajunge la altă pagină. Se pare că Google ia în calcul anchor text-ul ca fiind un factor de ranking.

Să spunem, așadar, că primești un backlink de pe un alt website, cu textul ancoră „Încălțăminte Bărbați”. Google vede acel text ancoră și se gândește că site-ul către care face trimitere trebuie să aibă legătură cu încălțămintea pentru bărbați.

Acest lucru a fost destul de abuzat în trecut, motiv pentru care astăzi, această tactică de a construi multe linkuri cu același text ancoră este văzută ca spammy de către Google.

Broken links

Un broken backlink este un link (de regulă mai vechi) care conduce către o pagină din website care nu (mai) există. Acest lucru se poate întâmpla din mai multe motive: fie site-ul a migrat pe alt domeniu, fie pagina a fost ștearsă sau mutată în altă parte.

Prin urmare, pentru a nu pierde link juice-ul provenit de la diverse alte website-uri, este important să încerci fie să restabilești paginile vechi, fie să folosești redirecționări 301 către alte pagini relevante din website.

Backlink-urile băgate în disavow?

Uneori, se poate întâmpla ca site-ul tău să primească backlinkuri de la diverse site-uri de spam, care conțin mii și mii de linkuri către alte domenii. Aceste link-uri nu doar că nu te ajută foarte mult, trimițând link juice foarte diluat, însă pot scădea „încrederea” pe care Google o acordă site-ului, mai ales după ce vede că primește sute de linkuri de pe alte website-uri cu o reputație „discutabilă”.

Disavow este un tool care elimină toate aceste „recomandări”, fiind de mare ajutor atunci când site-ul tău este spamat sau când anumiți competitori se folosesc de tehnici de BlackHat SEO pentru a lansa un atac asupra site-ului. Astfel, asocierea cu linkurile spammy este întreruptă, astfel încât site-ul tău să funcționeze fără probleme sau penalizări.

info graph disavow

Ce poți face pentru a identifica backlink-uri valoroase?

Analiza linkurilor competiției se numără printre primii pași pe care trebuie să îi întreprinzi pentru a construi o strategie de link-building viabilă. Astfel, dat fiind că backlinkingul este printre cei mai puternici factori de ranking, vei putea să evaluezi modul prin care aceștia au atins cele mai ridicate poziții în SERPs.

Atunci când folosești un tool pentru a analiza linkurile competiției, vei putea vedea și cuvintele cheie de interes, pe care dorești să rankezi la rândul tău, precum și referințele care trimit aceste linkuri. Astfel, poți reține ce a funcționat pentru competiție, dezvoltând în consecință o strategie unică, ideală pentru brandul tău.

Mai mult, după ce ai analizat câțiva competitori, poți vedea atât ce funcționează, cât și ce nu a funcționat. Este mult mai util să înveți din „greșelile” altora, așadar nu uita să filtrezi aceste informații.

Cum se face Link Building in 2025?

Există multe metode de a obține backlinks în 2025, însă doar o parte dintre acestea sunt văzute cu ochi buni de Google, fiind și eficiente în același timp. Pentru toate acestea, însă, ca regulă generală, trebuie menționat faptul că vei avea nevoie de conținut de cea mai bună calitate, care să poată fi share-uit de către utilizatori. Iată și câteva metode mai puțin întâlnite de a face link building în acest an:

  • Caută referințele la brandul tău pe alte site-uri și trimite un e-mail administratorului, rugându-l să adauge și un link către site-ul tău pe numele brandului.
  • Caută pagini care menționează și trimit link-uri către diverși competitori din nișa ta și încearcă să obții un link de la aceștia.
  • Caută liste de tipul „top site-uri cu încălțăminte bărbați” și contactează administratorii cu rugămintea de a lista și site-ul tău.
  • Găsește linkuri vechi, expirate, în articole de blog din nișa ta de activitate. Creează conținut unic și roagă administratorii să schimbe linkul vechi cu website-ul tău.
  • Creează infografice sau alte tipuri de conținut și permite celor interesați să dea share pe propriul website, în schimbul unui backlink către site-ul tău.
  • Elaborarea de content Evergreen – Cu alte cuvinte, conținut care este mereu la căutare, indiferent de trenduri.

Cum te poate ajuta ClickBrainiacs?

ClickBrainiacs este mai mult decat o agentie de marketing online. Suntem partenerul tău de încredere pentru creșterea vizibilitatii si profitabilitatii afacerii tale. Echipa este formata din specialisti cu experienta de peste 15 ani in oferirea serviciilor de optimizare seo pentru business-uri de tip lead generation sau ecommerce. Ne diferentiem de ceilalti jucatori din piata prin prisma experientei, dar si A/B Testing corelate cu analize detaliate pentru a descoperi care surse de backlinks sunt sanatoase pentru afacerea ta.

Alegand ClickBrainiacs vei avea siguranta ca nu vei fi afectat de update-urile regulamente de algoritm, iar tehnicile de linkbuilding pe care le folosim sunt 100% agreate de Google.

Concluzii

Obținerea de linkuri este poate cea mai des întâlnită activitate din domeniul Off Page, însă există și alte metode pentru a te face cunoscut în afara website-ului propriu. Aceste metode includ social media marketing, guest blogging, menționări ale brandului (chiar și fără linking) sau influencer marketing. Chiar dacă aceste tactici nu se înscriu neapărat la activitatea de link building, poți beneficia de pe urma lor, atât timp cât se face o referință la website-ul sau brandul pe care îl deții.

Cuprins

Abonează-te la newsletter
Am citit si sunt de acord cu Termeni si Conditiile website-ului.