Nu este un secret faptul că majoritatea persoanelor preferă shoppingul online, opțiune care oferă avantaje atât pentru cumpărători, cât și pentru vânzători. Un business de succes care vinde in mediul online, beneficiază de o optimizare realizată conform anumitor standarde tehnice, unde fiecare pagină de produs (PDP) a fost realizată corespunzător.
De ce este important să optimizăm pagină de produs?
În cadrul unui shop online, optimizarea paginilor de produs implică îmbunătățirea experienței utilizatorului (UX) și creșterea poziționării în Google. Pe termen lung, o astfel de acțiune se reflectă în creșterea numărului de vizitatori pe pagină, dar și a ratei de conversie.
Research-ul de cuvinte cheie pentru pagina de produs
Optimizarea paginii de produs începe prin research-ul de cuvinte cheie, care stă la baza oricărei acțiuni SEO.
Alegerea cuvintelor tranzacționale
Există mai multe tipuri de cuvinte cheie, însă cele tranzacționale sunt specifice shop-urilor online. Scopul oricărui cuvânt cheie este de a sintetiza diferite informații și de a facilita legătura dintre utilizator și găsirea rezultatului dorit.
Scopul unor cuvinte cheie tranzacționale este de a răspunde direct întrebărilor cumpărătorilor. Astfel, ele fac „tranziția” dintre nevoie/cerere și ofertă. Câteva exemple sunt:
- Cumpără pantofi
- Închiriază mașini
- Microunde preț
Integrarea în categoriile potrivite
Experiența cumpărătorilor online este influențată de organizarea site-ului, iar cele mai bune practici în această direcție implică încadrarea fiecărui produs în categoria potrivită. In procesul de optimizare al magazinelor online se se recomandam a includem minimum 3 categorii principale și un număr cât mai mare de subcategorii pentru a oferi un UX bun, dar și pentru a targeta cuvinte cheie în pagină.
În plus, se recomandă ca, în fiecare subcategorie, să se afle cel puțin 5 produse atașate pentru a evita riscul de bounce rate și a le oferi utilizatorilor cât mai multe opțiuni.
Cum creezi un URL de produs optimizat
Un URL (link) de produs optimizat trebuie să fie cât mai simplu și clar, să fie unic și să conțină informațiile esențiale despre produsele care se găsesc în pagină. De exemplu, un URL optimizat conține numele produsului, brandul, SKU și/sau diferențiatorii unici.
Optimizarea denumirii de produs
Denumirea de produs este clară și nu lasă loc de interpretare. Cu cât titlul este mai exact, cu atât cresc șansele ca un cumpărător să acceseze pagina de produs indicată.
Ce să faci când alegi un Titlu de produs
Alegerea unui titlu de produs trebuie să respecte anumite criterii, precum:
- Brand;
- Caracteristici unice (diferentiatori);
- Includerea cuvintelor cheie relevante;
- Prezentare succintă (~150 de caractere).
- Folosirea unui template de denumire de produse pentru a-ți ușura munca.
Iată câteva tipare utilizate adesea în industria fashion!
Tip Produs + Gen + Brand + Model + Caracteristici (culoare, materiale, mărime formă)
ex.: Tricou Barbați Bershka cu Guler Albastru, 100% Bumbac, Marimea M
Alt exemplu din zona auto:
Tip Produs + Sezon + Brand + Dimensiuni (Lățime, Întâlnire, Diametru)
ex.: Anvelope de Iarnă Continental Premium Contact 5 205/55R1691V
Ce să eviți atunci când alegi un Titlu de Produs
În funcție de produsele promovate, recomandările pot varia. Totuși, iată câteva lucruri pe care este recomandat să le eviți în general:
- Fără material promoțional (preț, promoții, cost livrare și altele);
- Fără cuvinte pe care anumiți utilizatori nu le înțeleg (din limbi străine sau de specialitate).
Alegerea meta-elementelor pentru Pagina de Produs
Sfaturi pentru optimizarea Meta Titles
- Folosirea cuvântului cheie, de preferat, chiar la începutul Meta titlului;
- Conținut atractiv și original, care să capteze atenția;
- Includerea unor detalii precum brand, site, nume produs;
- Format succint (~60 caractere).
Sfaturi pentru optimizarea Meta Descriptions
- Utilizarea cuvântului cheie;
- Includerea unui Call to Action, precum „Cumpără Acum – Asigurăm Livrare 24/48H”
- Descriere scurta si relevanta, care sa atraga utilizatorii.
Sfaturi pentru optimizarea heading-urilor
- Includerea cuvintelor cheie;
- Rolul lor este de a păstra ordinea logică în pagină: H1 (heading 1) prezintă informațiile cele mai relevante;
- Dacă nu este cazul, utilizarea tagurilor H2, H3 nu este obligatorie
Atenție! Când sunt folosite în aceeași pagină, cele trei meta elemente păstrează aceleași cuvinte cheie.
Cum sa creezi continutul pentru paginile de produs
Pentru o optimizare corectă, nu trebuie să fie neglijată partea de conținut din pagina de produs, cea cu care interacționează direct utilizatorul obișnuit.
Importanța descrierilor clare și concise
Motivul principal pentru care oamenii preferă cumpărăturile online se referă la timpul pe care îl economisesc. O descriere produs clară, simplă și concisă contribuie la acest aspect. Astfel, cumpărătorii știu că au găsit ce căutau și nu simt nevoia să caute mai departe.
Cum să scrii descrieri de produse care vând
- Notarea caracteristicilor specifice;
- Accentuarea avantajelor și elementelor unice oferite de produsul respectiv;
- Adresarea directă a audienței țintă;
- Utilizarea unui limbaj simplu, clar și natural;
- Includerea cuvintelor cu impact pozitiv (ex: avantajos, util, rentabil etc).
Cele mai bune practici pentru formatarea și afișarea descrierilor:
- Structurarea simplă a descrierii poate fi realizată prin bullet points, font-uri speciale s.a.
- Includerea imaginilor cu text explicativ, dacă este cazul.
- Realizarea unor descrieri optimizate prin utilizarea meta-elementelor.
- Utilizarea unor imagini optimizate.
Optimizarea imaginilor pentru paginile de produs
La fel de important este și impactul vizual. Alegerea unor imagini potrivite pentru paginile de produs crește percepția de ownership și poate lucra în avantajul tău dacă urmezi următoarele recomandări.
Importanța calității imaginilor
Calitatea imaginilor are un impact direct asupra reacției potențialilor cumpărători. Dacă este înaltă calitatea, crește încrederea utilizatorilor și posibilitatea ca aceștia să distribuie produsul pe contul personal de social media.
Optimizate corect, imaginile produselor sunt afișate atât în rezultatele din motoarele de căutare, cât și în Google Images. Totodată, viteza de încărcare a site-ului (page speed) crește, aspect esențial pentru orice platformă online interesată de vânzări.
Cum să selectezi și să editezi imaginile
Pentru a profita la maximum de avantajele amintite anterior, este important să optimizezi imaginile corespunzător și acestea să nu afecteze viteza cu care se încarcă pagina. Imaginile pot fi preluate din diverse website-uri care oferă imagini fără drepturi de autor.
Cele mai bune practici pentru afișarea imaginilor de produs
Pentru o bună practică SEO, categoria de imagini cu produse trebuie să fie optimizată după cum urmează:
- Redimensionate și să se încarce rapid (~100kb);
- Redenumite utilizând cuvântul cheie în titlu;
- Adăugarea tag-ului ALT;
- Este recomandat ca pozele să fie dispuse pe un background alb;
- Salvate ca JPEG (.jpg) sau, excepțional, ca GIF (.gif) sau PNG (.png).
Integrarea review-urilor și testimonialelor
Altă componentă esențială se referă la partea de review-uri de produse și la testimonialele clienților.
Importanța părerii utilizatorilor
Aproximativ 93% dintre utilizatori apelează la secțiunea de recenzii pentru a afla mai multe despre produsele care îi interesează, fiind influențați de aceasta. Spre deosebire de descrieri, care sunt obiective, review-urile relatează experiența subiectivă a altor clienți, fiind considerate „mai de încredere”.
Cum poți colecta și afișa review-uri și testimoniale
Înainte de orice, este important ca pagina de produs să includă o secțiune de comentarii/review produse. Atunci când un utilizator dorește să lase o recenzie, nu trebuie să fie nevoit să introducă prea multe date despre el sau să aibă un cont în site.
Magazinele de succes (ex: Etsy, Amazon, eMag etc.) le permit utilizatorilor să adauge imagini cu produsul achiziționat. Nu uita să răspunzi chiar și review-urilor negative, aspect care va crește nivelul de credibilitate al shop-ului tău.
Cele mai bune practici pentru folosirea review-urilor pentru influențarea deciziei cumpărătorilor
Pentru a profita de impactul pe care review-urile îl au asupra cumpărătorilor online, este indicat să afișezi numărul de review-uri, media notelor obținute de produs, precum și distribuția acestora. Din moment ce ele contribuie la indexarea site-ului în motoarele de căutare, se vor plasa cât mai sus în pagina.
Îmbunătățirea funcționalității paginilor din perspectiva UX
La începutul articolului, menționam importanța UX (experiența utilizatorilor) pentru creșterea ratei de conversie. Acum a venit momentul să afli mai multe despre acest aspect, extrem de relevant pentru orice pentru orice antreprenor care vrea să facă comerț online
Importanța navigației ușoare în site
Navigarea facilă pe site influențează traficul și pozițiile din motoarele principale de căutare, fiind esențială pentru UX și, implicit, pentru rata de conversie. Dintre funcțiile pe care le poți implementa, nu trebuie să neglijezi utilizarea unor breadcrumbs.
Datorită acestora, cumpărătorul știe în orice moment la câte pagini „distanță” se află de homepage. Relevante atât din punct de vedere SEO, cât și UX, breadcrumbs permit utilizatorilor să se întoarcă la pagina sau la categoria principală oricând doresc. Astfel, scade nivelul de bounce rate (renunțarea la site) și crește rata de conversie. Aceste aspecte pot fi verificate utilizând Funnel Google Analytics ori alte filtre.
Pagini de produs mobile-friendly
Majoritatea traficului online este realizat de pe telefonul mobil, iar adaptarea paginii poate aduce cu până la 55% mai mulți vizitatori. Pagina mobile friendly are următoarele caracteristici:
- Adaptive design
- Design responsive
- Mobile first
- Prioritizează UX
- Viteza de încărcare a paginii este optimizată
- Navigarea este intuitivă
Implementarea funcțiilor precum zoom, compară produs și add to cart
Alte funcții esențiale pentru pagina de produs sunt cea de zoom și cea de comparare a produselor. Datorită lor, utilizatorul are parte de o experiență autentică, asemănătoare celei pe care ar avea-o într-un magazin fizic. Nu uita nici de „Add to Wishlist”, o funcție esențială pentru cei care nu își doresc să cumpere pe loc.
Alte funcții ce pot fi implementate
Pentru buna funcționare a platformei, precum și pentru o experiență cât mai plăcută, se folosesc multe alte funcții. Pentru utilizator, acestea sunt filtrele care îl ajută să navigheze pe site și să găsească rapid și simplu ce caută.
Doar câteva exemple sunt:
- prețul
- caracteristicile
- disponibilitatea
- transportul
- garanția
- marca și/sau modelul produsului
- codul de produs (SKU)
- comentariile
- oferta specială
- livrarea gratuită
- reducerile
- posibilitatea de precomandă
- afișarea produselor similare
- oferte bundle etc.
Artificii SEO pentru paginile de produse
Pentru realizarea corectă a unui product page SEO, există mai multe funcții și filtre ce pot fi implementate. Iată doar câteva exemple!
Alegerea filtrelor potrivite
Din punct de vedere SEO, filtrele joacă un rol esențial. Când nu sunt setate corespunzător, site-ul este „penalizat” de către Google, pierzând poziții și trafic organic. Cele mai importante recomandări din punct de vedere SEO sunt:
- Tag-ul canonical
- Noindex, follow
- Disallow din robots.tx
- Optimizarea paginației
În cazul primei recomandări, tag-ul canonical se folosește pentru a indica motorului de căutare URL-ul principal dintr-o categorie, respectiv subcategorie, precum și faptul că există o serie de „variatii” ale paginii respective care nu trebuie indexate.
Pentru a înțelege mai bine, iată un exemplu! Un magazin online de haine are o categorie de tricouri băieți, accesibilă la link-ul: www.domeniu.ro/tricouri-baieti
În urma filtrărilor, în această categorie se vor genera următoarele 3 link-uri:
www.domeniu.ro/tricouri-baieti/filtru-culoare-123
www.domeniu.ro/tricouri-baieti/filtru-marime-123
www.domeniu.ro/tricouri-baieti/filtru-pret-100-300
Fiecare dintre cele 3 link-uri generate trebuie să aibă link canonical către categoria mamă, mai exact, către www.domeniu.ro/tricouri-baieti/
Implementarea schema.org pentru product
Vocabularul de date Schema (schema.org) facilitează comunicarea dintre magazinul online, Google și cel care realizează căutarea (interogarea). Datorită acestui limbaj, Google interpretează corect și rapid informațiile oferite de site, pe care le transmite, într-o manieră la fel de clară, utilizatorilor de Internet.
Site-urile de comerț electronic folosesc „schema org product” pentru afișarea detaliilor legate de preț, disponibilitate și alte informații relevante în SERP-urile Google. Implementată corect, Schema oferă un vocabular de date structurate care conduce la creșteri în ranking-ul organic Google.
Verificarea altor aspecte ce țin de SEO tehnic
Fără îndeplinirea unor aspecte ce țin de SEO tehnic, un magazin online nu își atinge maximum de potențial. Implementarea corectă a acestora, realizată de către persoane cu experiență în domeniu, asigură creșterea traficului online.
Printre elementele indispensabile ale unui site realizat corect, se numără următoarele exemple:
- Sitemap-ul;
- Indexarea;
- Securizarea site-ului (protocolul HTTPS);
- Statusul paginilor (status code-urile);
- Includerea fișierului robots.txt;
- Atributul Hreflang (pentru conținutul în mai multe limbi) etc.
Concluzii
Vei observa că, atunci când regulile amintite anterior sunt respectate, site-ul crește în poziții pe Google, câștigă trafic organic și, eventual, crește rata de conversie. Fiecare punct din lista de mai sus este extrem de important, iar noi îți stăm la dispoziție atât pentru a-ți răspunde la alte întrebări, cât și pentru a te ajuta să realizezi optimizarea corectă a paginilor tale de produse!
Resurse:
- https://www.ambab.com/blogs-and-resources/blogs/ecommerce-optimization-why-does-your-online-store-need-it
- https://www.baymard.com/blog/respond-to-negative-user-reviews
- https://www.bigcommerce.com/ecommerce-answers/what-are-optimized-product-pages/
- https://www.insiderintelligence.com/content/for-online-shoppers-photos-can-influence-a-purchase
- https://www.searchenginejournal.com/ecommerce-product-page-seo-dos-donts/386068/
- https://www.shopify.com/blog/product-page
- https://yoast.com/breadcrumbs-seo/