Profesionalismul, seriozitatea și calitatea din cadrul unei companii sunt aspecte esențiale, însă nu sunt suficiente pentru a garanta succesul urmărit. Acesta poate fi îndeplinit doar prin intermediul unor strategii de marketing care au fost gândite inteligent și implementate corect. Dacă dorești să descoperi mai multe despre acest subiect și să afli cum se promovează corect o afacere, ai ajuns în locul potrivit. Iată ce trebuie să știi!
Ce este o strategie de marketing: definiție pe înțelesul tuturor
O strategie de marketing reprezintă un plan detaliat și bine pus la punct, utilizat de către o companie sau organizație pentru a-și atinge obiectivele de marketing si de business. Strategia implică identificarea publicului țintă, cercetarea și analiza pieței, aplicarea unor tactici și alocarea resurselor pentru a promova și vinde produsele sau serviciile oferite.
O strategie de marketing eficientă poate face diferența dintre un business de succes și unul de eșec, motiv pentru care trebuie construită și pusă în practică într-o manieră corespunzătoare. Este indicat să nu se piardă din vedere scopul unei strategii, anume de a genera cât mai multe lead-uri și a atrage cât mai mulți clienți fideli către business-ul respectiv.
Diferența dintre un plan de marketing și o strategie
În timp ce definiția unei strategii indică faptul că aceasta cuprinde pașii necesari pentru îndeplinirea unui anumit obiectiv, planul de marketing al unei firme este un proces mai complex, în cadrul căruia pot fi incluse mai multe strategii.
Altă diferență este reprezentată de obiectivele stabilite – strategia are obiective concrete (publicare săptămânală de conținut, de exemplu), iar planul are întotdeauna un obiectiv de business, care este global. Dacă strategia de marketing este definită de flexibilitate, planul de marketing este bine pus la punct, iar obiectivul de business nu trebuie pierdut din vedere.
Care sunt beneficiile aduse de o strategie de marketing?
Orice strategie își propune să promoveze o companie și, mai exact, site-ul acesteia, precum și produsele sau serviciile oferite. Prin strategia de marketing a unei firme sunt vizate diferite reușite și beneficii. Atunci când sunt gândite și implementate corespunzător, strategiile aduc numeroase avantaje, precum:
- creșterea cifrei de afaceri;
- îmbunătățirea relației cu publicul țintă;
- atragerea noilor clienți;
- poziționarea brandului într-un context avantajos;
- delimitarea companiei de competiție;
- progresul companiei pe termen scurt, mediu și lung.
Pentru a te bucura de toate aceste beneficii, și de multe altele, este esențial să știi care sunt elementele incluse într-o strategie de promovare!
Ce ar trebui să conțină o strategie de marketing?
Strategia de marketing a unei firme este un document complex, schițat în urma mai multor analize și realizat în concordanță cu obiectivele de business. Strategia începe prin analiza pieței, decuparea segmentului potrivit pentru afacere, analiza clientului ideal și, simultan, a concurenței.
De reținut faptul că mulți marketeri vorbesc despre „cei patru P” din marketing, esențiali pentru o strategie reușită. Astfel, factorii succesului sunt: Produs, Preț, Promovare și Plasament/Distribuție. Aceștia reprezintă reperele esențiale, în funcție de care se construiește strategia.
La fel de importante sunt și analiza pieței, analiza SWOT și stabilirea obiectivelor de marketing. Pentru a fi siguri că o strategie de marketing este completă și corectă, aceasta trebuie să conțină:
- O analiză complexă a pieței;
- Stabilirea clară a unor obiective de marketing;
- Stabilirea clară a bugetului de marketing;
- Evaluarea resurselor disponibile;
- Stabilirea unui plan de implementare;
- Monitorizare și ajustare
Nicio strategie nu este inteligentă, completă sau eficientă dacă nu este și flexibilă – astfel, monitorizarea și ajustarea sunt elemente esențiale. Partea de monitorizare presupune urmărirea constantă a performanței și progresului în raport cu obiectivele stabilite.
Ajustarea se face analizând indicatori de perfomanță relevanți, precum cifra de vânzări, feedback-ul clienților și poziția concurenței. Pe baza acestor date, se fac ajustări și optimizări care să aducă rezultate mai bune și să răspundă eficient la schimbările din piață și din comportamentul consumatorilor.
Exemple de Strategii de Marketing (online și offline)
Pentru a înțelege mai bine importanța tuturor aspectelor teoretice amintite până aici, iată câteva exemple practice de strategii de marketing care ilustrează eficiența acestora atunci când sunt implementate corespunzător!
După cum vei vedea, există numeroase strategii care pot fi aplicate atât în mediul online, cât și în offline și care pot fi folosite împreună sau separat, în funcție de modelul tău de business.
SEO
În mediul online, una din cele mai eficiente strategii de promovare este prin serviciile de optimizare SEO. Această abordare poate fi eficientă pentru afacerea ta întrucât: crește vizibilitatea în motorul de căutare, aduce trafic relevant, crește credibilitatea și încrederea, are costuri mai reduse pe termen lung, oferă rezultate măsurabile.
PPC
Există mai multe forme plătite de marketing digital, cunoscute și sub denumirea de PPC (Pay-Per-Click), precum Google Ads, Bing Ads. O astfel de strategie de promovare garantează business-urilor că pagina lor de web va fi afișată în funcție de cuvintele cheie folosite pentru căutări. Campaniile PPC pot fi desfășurate și în cadrul rețelelor de social media, după cum vei afla în continuare.
Facebook & Instagram Ads
Cele două platforme de social media sunt extrem de populare, motiv pentru care multă lume apelează la Instagram sau Facebook Ads. Datorită acestora, paginile afacerilor ajung la publicul țintă, ceea ce le aduce mai mult trafic și duce la creșterea ratei de conversii.
Tik Tok Ads
TikTok Ads este o strategie de marketing inovatoare care valorifică popularitatea aplicației de conținut video. Videoclipurile scurte și baza masivă de utilizatori le permite companiilor să interacționeze cu un grup demografic mai tânăr, crescând atât nivelul de brand awareness, cât și vânzările.
Linkedin Ads
Altă strategie de marketing puternică este LinkedIn Ads, prin care companiile pot contacta profesioniștii din industria lor. Cu opțiuni solide de direcționare, firmele ajung la publicul potrivit, își promovează produsele, serviciile, își construiesc notorietatea de brand etc.
Pinterest Ads
Pinterest Ads oferă o strategie de marketing captivantă din punct de vedere vizual, cu opțiuni precise de direcționare, prin care afacerile pot inspira și implica potențialii clienți.
Utilizeaza campanii de Remarketing
Campaniile de remarketing presupun targetarea utilizatorilor care au interacționat deja cu un anumit site sau brand. O astfel de abordare influențează pozitiv creșterea ratei de conversie și aduce alte avantaje de care se poate bucura orice magazin online.
Promovare pe Whatsapp
O astfel de promovare implică transformarea anumitor aspecte ale aplicației (precum numărul mare de utilizatori de WhatsApp și posibilitățile de comunicare instantă) în avantaje pentru business-ul tău. Iar dacă folosești WhatsApp Business, găsești numeroase alte setări precum mesaje automate, un chatbot eficient etc.
Social Media Marketing
Una dintre cele mai eficiente metode de promovare rămâne social media marketing. Eforturile de promovare sunt maximizate prin rețelele de socializare, loc care poate ajuta orice tip de business să câștige mai multă vizibilitate și încredere din partea publicului.
Creează-ți o comunitate în Social Media
Construirea și creșterea unei comunități în Social Media sunt extrem de benefice. Astfel, se creează eWOM (electronic word-of-mouth), mai exact o bază de recomandări și păreri, venite din partea unor persoane reale, însă, de această dată, în mediul online.
Foloseste marketing-ul prin Afiliere
Printre cele mai populare tehnici promoționale se numără și marketingul afiliat. Acesta presupune o tranzacție realizată între o afacere și un afiliat (care poate fi o persoană fizică sau juridică). Acesta promovează produsele companiei sau chiar brandul respectiv, fiind remunerat pentru serviciile oferite, iar compania câștigă vizibilitate și clienți noi.
Campanii de Email Marketing
Strategia aceasta presupune contactarea clienților potențiali și actuali prin intermediul unor emailuri tranzacționale, promoționale sau „declanșate” de activitatea utilizatorului în site. Prin intermediul email marketing-ului, se menține legătura cu persoanele interesate de o anumită afacere, ceea ce este avantajos pe termen lung.
Campanii de SMS Marketing
Din categoria de tipuri de strategii de marketing, nu poate lipsi nici cea de mobile. Cea mai avantajoasă formă de mobile marketing rămâne cea prin SMS. În acest caz, mesajul trebuie să fie cât mai simplu și concis, trimis la momentul potrivit și să includă un link care a fost scurtat.
Utilizează Video Marketing (conținut pe YouTube, Vimeo)
Cea mai consumată formă de conținut în online este cea video, motiv pentru care mulți marketeri aleg să se promoveze astfel. O campanie de video marketing realizată corespunzător poate construi un brand puternic, CRM, loialitate și multe altele.
Scrie conținut pe blog
La fel de important este și conținutul scris atunci când vine vorba de promovare online. Există mai multe avantaje asociate cu postările pe blog, precum construirea unei relații de încredere cu clienții și câștigarea de trafic organic, acestea fiind puncte forte pentru SEO.
Organizează concursuri și give-away-uri
O altă metodă de a atrage și păstra oamenii alături de un business constă în concursuri și give-away-uri. Astfel, un business obține mai mulți urmăritori, conturează imaginea de brand și construiește o comunitate în online și nu numai. Acest tip de strategii sunt utilizate în cazul unei lansări de produs, însă pot fi aplicate și în alte contexte.
Dezvoltă imaginea prin PR
Esentiale pentru orice companie, strategiile de PR (relații publice) sunt realizate de profesioniști și cresc reputația unui brand prin apariții media, postări constante, reclame și multe altele.
Colaborează cu influenceri
Utilizatorii au încredere în sfaturile primite de la cei pe care îi urmăresc în online, motiv pentru care folosirea strategiilor de influencer marketing are doar efecte benefice. Pentru maximizarea rezultatelor, este importantă alegerea unui influencer de interes pentru publicul țintă.
Marketing prin Storytelling
Nimic nu vinde mai bine decât o poveste convingătoare, iar brandurile care folosesc strategii de marketing prin storytelling cunosc acest lucru. Apelând la emoții și la situații recognoscibile, poveștile te aduc mai aproape de audiența ta.
Participă la evenimente
Prezența la evenimente are numeroase avantaje – se câștigă atât pe partea de networking, cât și în zona de informații, rămânând la curent cu noutățile din domeniu.
Organizează webinarii
Utilizate pentru strategia de marketing de conținut, webinariile sunt un instrument util, prin care companiile câștigă atât clienți, cât și noi parteneri de business.
Organizează o serie de Podcasturi
Altă metodă de promovare, care îți permite să fii prezent în online și să te conectezi cu publicul, este reprezentată de podcasturi. Dacă apelezi la această strategie, nu uita să creezi un landing page sau să rogi o agenție de marketing online să te ajute cu acest aspect!
Folosește mass-media (TV, Radio, Ziare locale/nationale)
Marketingul tradițional este, în continuare, o sursă puternică de promovare, motiv pentru care afacerile nu ar trebui să neglijeze promovarea prin mass-media, fie că este vorba de TV, radio sau presă.
Folosește reclama stradală
Pentru a familiariza publicul cu brandul lor, multe companii aleg reclama stradală. Afișajul sau publicitatea stradală se dovedește profitabilă în diferite contexte și contribuie la crearea unei imagini de brand recognoscibile.
Organizează evenimente caritabile
Afacerile care organizează strângeri de fonduri sau alte evenimente caritabile își promovează în timp ce oferă ajutor unde este nevoie. Spre deosebire de alte tipuri de marketing, cel de caritate este menit să faciliteze conexiunea cu donatorii și voluntarii și se concentrează mai puțin pe consumator.
Colaborează cu nume mari din industria ta
Dacă ești la început de drum (și nu numai), nu te feri de asocierea cu brandurile care sunt deja renumite în domeniu. Astfel, notorietatea lor se va reflecta și asupra afacerii tale, iar tu vei învăța lecții extrem de importante despre mediul de business.
Creează și distribuie materiale gratuite (eBook, infografice)
Informațiile sunt valoroase și, atunci când împărtășești gratuit din cunoștințele tale, oamenii îți vor rămâne recunoscători. Prin crearea și distribuirea unui eBook gratuit sau a unui infografic, îți vei crea o rețea de oameni interesați de același domeniu și vei primi mai multe idei de marketing!
Realizarea de parteneriate cu ONG-uri
Afacerile câștigă vizibilitate și reclamă pozitivă, găsind noi oportunități de marketing, prin intermediul unor parteneriate cu ONG-uri. Astfel de organizații sunt extrem de relevante pentru sustenabilitatea unui business, iar parteneriatele aduc numeroase avantaje.
Marketing prin recenzii și testimoniale
Prin recenzii și testimoniale, se câștigă încrederea potențialilor clienți și se crește rata de conversie. Review-urile oferite de clienți garantează calitatea produselor oferite, motiv pentru care orice business ar trebui să se concentreze asupra acestui aspect.
Campanii de reduceri și promoții
Menite să augmenteze vânzările, campaniile de reduceri și promoții atrag clienți noi, încurajează loialitatea celor deja existenți și cresc nivelul de brand awareness. Acestea pot avea loc regulat (de Black Friday, sărbători sau la sfârșit de sezon) ori în momentele în care ai nevoie de reîmprospătarea imaginii.
Cum te poate ajuta ClickBrainiacs?
Specialiștii din cadrul agenției ClickBrainiacs au experiență în tot ceea ce înseamnă SEO, promovare prin Google Ads, Meta Ads și Tik Tok Ads.
Ne place să oferim să realizăm și implementăm strategii de marketing complete pentru clienții noștri. La noi, Paid-ul nu exclude organicul și nici viceversa.
Experiență celor peste 250 de proiecte ne-a arătat că fiecare business este unic în felul lui și are nevoie de o abordare personalizată.
Concluzii
Așadar, o strategie de marketing ar trebui să fie subtilă, dar eficientă, să urmeze anumite obiective, însă să își păstreze flexibilitatea și să aibă neîntrerupt în vedere perspectiva de ansamblu și planul de business. În funcție de specificul business-ului tău, anumite strategii pot ajuta la dezvoltarea brand-ului și a vânzărilor, în timp ce altele vor aduce rezultate mai slabe. Atunci când iei decizia de a-ți promova afacerea, este bine să ai alături un partener care îți poate crea o strategie sustenabilă ce va aduce rezultate pe termen mediu și lung.
Resurse:
- coschedule.com/marketing-strategy/marketing-strategy-examples
- investopedia.com/terms/m/marketing-strategy.asp
- investopedia.com/terms/w/word-of-mouth-marketing.asp
- mayple.com/blog/marketing-strategy
- professionalacademy.com/blogs/what-are-smart-objectives-and-how-do-i-apply-them/
- semrush.com/blog/swot-analysis-examples
- strategus.com/blog/swot-analysis-smart-marketing-strategy
- web-assets.bcg.com/the-concept-of-strategystedit-tcm80-46371-1.pdf