Structura si Arhitectura Site-ului – Cheia Succesului in SEO

Structura si arhitectura unui site web

Esti antreprenor si vrei sa iti imbunatatesti prezenta in mediul online? Ai ajuns fix unde trebuie! In acest articol vom explora elementele cheie ale structurii și arhitecturii unui site web, astfel incat sa poti intelege mai bine cum sa construiesti un site care sa fie usor de utilizat si de navigat. Daca esti interesat sa inveti mai multe despre acest subiect, ramai cu noi si citeste mai departe!

Ce este structura unui site web?

Structura unui site web reprezinta modul in care paginile si continutul sunt organizate pentru a fi accesate de catre utilizatori si motoarele de cautare. De obicei, structura site-ului contine meniul navigational cu link-uri interne catre categorii, subcategorii si paginile importante din site. O structura bine realizata ajuta in procesul de crawling, imbunatateste experienta utilizatorilor pe site si duce la cresterea traficului organic, dar si a lead-urilor/vanzarilor.

De este importanta structura site-ului in procesul de optimizare SEO?

Avand in vedere ca in ultimii 10 ani, am fost implicati in optimizarea SEO a peste 200 de proiecte, putem spune ca realizarea arhitecturii unui site web ar trebuie sa fie punctul de plecare in orice strategie de marketing. Nu de putine ori, am intalnit cazuri in care structurile site-urilor erau realizate dupa “ureche” fiindca antreprenorul/programatorul a crezut ca “asa arata cel mai bine” sau “asa cauta utilizatorii”, bineinteles fara a se face un studiu prealabil.

Printre principalele beneficii aduse de o structura de site optimizata seo, enumeram:

  • Imbunatatirea experientei utilizatorilor. O structura de site bine organizata ii va ajuta pe utilizatori sa navigheze mai usor prin site, sa gaseasca mai repede informatiile de care au nevoie.
  • Imbunatatirea procesului de crawling. O structura de site optimizata va ajuta motoarele de cautare sa inteleaga mai bine care sunt cele mai importante pagini din site, ierarhia paginilor, topicurile principale si secundare, dar si felul in care sunt conectate paginile intre ele prin internal linking.
  • Imbunatatirea ranking-ului. Prin organizarea si structurarea clara a informatiilor de pe site, paginile se vor indexa corect, vor obtine pozitii mai bune in motoarele de cautare, ceea ce va duce la cresterea vizibilitatii.
  • Cresterea traficului organic si a vanzarilor. Imbunatarirea ranking-ului va face ca site-ul sa fie mai usor de gasit de potentialii clienti, iar traficul organic si numarul de lead-uri/vanzari vor creste, ceea ce va duce la o dezvoltare sanatoasa a afacerii tale.
  • Costuri mai mici cu publicitatea platita. Cresterea traficului si a vanzarilor din canalul organic va duce la reducerea costurilor cu publicitatea pe canalele platite precum: google ads, facebook ads, tik tok ads etc.

Pasii de urmat pentru crearea unui arhitecturi de site

Realizarea unei arhitecturi de site optimizata pentru a aduce vanzari reprezinta un intreg proces care trebuie sa respecte pasii de mai jos:

Keyword research

Keyword research-ul sau studiul de cuvinte cheie reprezinta punctul 0 in construirea unei arhitecturi de site optimizata corect.  In acest pas, pornind de la serviciile sau produsele pe care le vei comercializa trebuie identificate cuvintele cheie si expresiile cautate de utilizatori. Aspecte importante de care trebuie sa tii cont:

  • Verificarea intentiei de cautare: cuvinte cheie informationale, navigationale, comerciale, tranzactionale.
  • Verificarea principalilor metrici: volum de cautare, dificultate.
  • Verificarea trendurilor de cautare
  • Lungimea expresiei: short tail sau long tail.
  • Am abordat pe larg subiectul cuvintelor cheie in capitolul dedicat din ghidul nostru de optimizare SEO.

Creare ierarhie pagini

Odata ce ai identificat cuvintele cheie relevante pentru site-ul tau, este momentul sa incepi procesul de creare al unei ierarhii de pagini. Practic, in acest pas vei realiza organizarea paginilor in noul site. In procesul de creare al ierarhiei dintre pagini, trebuie sa stabilesti urmatoarele actiuni:

  • Care sunt cele mai importante pagini;
  • Gruparea paginilor in functie de topicul principal, dar si de topicurile similare;
  • Logica conectarii paginilor;
  • Navigabilitatea intre pagini;
  • Folosirea de cuvinte cheie relevante pentru fiecare pagina.
Mod de organizare a paginilor intr-un site web

sursa foto: https://www.crazyegg.com/blog/website-design/

Creare url-uri optimizate seo care sa respecte ierarhia

Dupa ce ai stabilit ierarhia paginilor este important sa construim si adresele url ale viitoarelor pagini. URL-urile trebuie sa fie cat mai simple, sa nu contina caractere speciale sau spatii si sa include cuvinte cheie relevante pentru viitoarea pagina.

In cazul in care site-ul va fi un magazin online cu o arhitectura pe mai multe nivele, recomandam ca url-urile sa fie cat mai scurte pentru a fi usor indexabile si crawlabile de Google.

Exemplu:

Homepage:                         www.domeniu.ro

Categorie:                            www.domeniu.ro/imbracaminte-barbati/

Subcategorie:                     www.domeniu.ro/tricouri-polo/

Pagina de Produs:            www.domeniu.ro/tricouri-polo/tricou-polo-bumbac-123-X/

Plan de targetare al cuvintelor cheie la nivel de pagina

Dupa ce ai stabilit care sunt paginile principale si ierarhia in meniu este timpul sa distribui cuvintele cheie pentru fiecare categorie/subcategorie/landing page in parte.

In acest pas vei alege cuvintele cheie pentru fiecare categorie, subcategorie, landing page in in parte, descrescator, de la cuvintele cu cele mai multe cautari pana la cuvintele cheie cu 10 cautari, tinand cont de specificul paginii si de intentia de cautare a utilizatorilor.

Organizare content

Dupa ce ai stabilit exact cum vor fi targetate cuvintele cheie in pagina este timpul sa mergi la pasul in care vei organiza contentul si practic vei definitiva structura de meta elemente SEO compusa din: Meta Titles, Meta Descriptions, Tag-uri H1, H2 si H3 pentru fiecare categorie/subcategorie si landing page in parte.

Best practices pentru arhitectura optimizata SEO

Arhitectura  trebuie sa fie usor de navigat atat

O structura de site trebuie sa fie usor accesibila atat de utilizatori pentru a te asigura ca acestia vor gasi din maxim 3…4 click-uri produsul sau serviciul de care au nevoie, dar si de motorul de cautare pentru a intelege bine legatura dintre pagini si cuvintele cheie pe care le targetezi in pagina

Iata cateva exemple de arhitecturi de site

Arhitectura de TIP FLAT

Acest gen de arhitecturi este de cele mai multe ori intalnit la site-urile de tip lead generation sau pentru magazinele online care au cateva zeci de categorii si sute de produse.  

Arhitectura site de tip flat - se foloseste in cazul site-urilor mici si medii.

sursa foto: https://beproductiveme.com/website-architecture-for-seo-flat-vs-deep-site-architecture/

Arhitectura de tip DEEP

Se foloseste de cele mai multe ori in cadrul magazinelor online cu sute de categorii/subcategorii si mii sau zeci de mii de produse.

Arhitectura Site de tip Deep - se foloseste in cadrul magazinlor online foarte complexe cu mii si zeci de mii de produse, transferul de autoritate SEO realizandu-se in sistem piramidal.

Link-urile interne au rolul foarte important in procesul de optimizare seo dar si in experienta utilizatorilor pe site. In privinta utilizatorilor, ii ajuta sa gaseasca mai usor informatiile si sa navigheze usor printr-un site. Din punct de vedere SEO, link-urile interne ajuta la trasmiterea autoritatii si relevantei intre diferite pagini ale site-ului, ajuta motorul de cautare sa asocieze topicurile din site si nu in ultimul rand ajuta procesul de crawling si indexare. Am abordat pe larg subiectul link-urilor interne in capitolul dedicat optimizarii seo on page din ghidul nostru.

Evita genererea de Orphan Pages

Orphan pages reprezinta paginile dintr-un site care nu au nicio legatura interna cu alta pagina din site. Este extrem de important ca atunci cand realizezi arhitectura site-ului web sa acorzi o atentie mare pentru a nu genera pagini orfane, intrucat acestea pot afecta negativ ranking-ul site-ului deoarece:

  • Nu primesc autoritate seo
  • Sunt considerate mai putin relevante de motorul de cautare
  • Sunt greu de descoperit de crawlerii google.
Orphan Pages reprezinta paginile dintr-un site care nu sunt legate prin link-uri interne de alt site. Aceste pagini nu primesc autoritate SEO si de obicei afecteaza negativ ranking-ul site-ului.

Foloseste breadcrumbs

Breadcrumbs sunt elemente de SEO Tehnic must-have in optimizarea site-urilor, intrucat transmit un mesaj catre motoarele de cautare in privinta structurii site-ului, dar si despre conectarea logica a paginillor.  In ceea ce priveste User Experience-ul, ii ajuta pe utilizatori sa vada exact in ce pagina a site-ului sunt, dar si sa se orienteze spre alte pagini din site, iar aceste lucru va duce la cresterea timpului petrecut pe site.

Breadcrumbs ajuta motorul de cautare la o mai buna intelegere a arhitecturii site-ului.

 

Genereaza un sitemap al site-ului

Sitemap-ul este o harta a site-ului in format .XML sau .HTML care contine o lista a tuturor paginile din site cu status code 200. Sitemap-ul ajuta motorul de cautare sa descopere, crawlereze si indexeze paginile din site-ul sau magazinul nostru online. Acest fisier include informatii precum:

  • Ultima data cand s-au actualizat paginile
  • Frecventa actualizarii paginilor
  • Importanta fiecarei pagini din site.

Concluzii

Optimizarea SEO este esentiala pentru antreprenorii prezenti in mediul online care doresc sa obtina mai multe lead-uri si vanzari prin intermediul site-ului lor. Pentru a reusi sa obtinem acest lucru, este extrem de important sa sa aducem vizitatori targetati pe site care sa nu iasa in primele secunde de la accesare.

Sunt foarte multi factori care influenteaza user experience-ul, iar structura site-ului web este unul dintre cei mai importanti. Realizarea unei structuri de site reprezinta un proces complex in care trebuie sa imbini o serie de factori de seo on-page cu factori de User Experience pentru a obtine reteta succesului.

Surse:
https://www.semrush.com/blog/website-structure/
https://blog.hubspot.com/marketing/website-architecture
https://backlinko.com/hub/seo/architecture