Ești antreprenor și vrei să îți îmbunătățești prezența în mediul online? Ai ajuns fix unde trebuie! În acest articol vom explora elementele cheie ale structurii și arhitecturii unui site web, astfel încât să poți înțelege mai bine cum să construiești un site care să fie ușor de utilizat și de navigat. Dacă ești interesat să înveți mai multe despre acest subiect, rămâi cu noi și citește mai departe!
Ce este structura unui site web?
Structura unui site web reprezintă modul în care paginile și conținutul sunt organizate pentru a fi accesate de către utilizatori și motoarele de căutare. De obicei, structura site-ului conține meniul navigațional cu link-uri interne către categorii, subcategorii și paginile importante din site. O structură bine realizată ajută în procesul de crawling, îmbunătățește experiența utilizatorilor pe site și duce la creșterea traficului organic, dar și a lead-urilor/vânzărilor.
De ce este importantă structura site-ului în procesul de optimizare SEO?
Având în vedere că în ultimii 10 ani, am fost implicați în optimizarea SEO a peste 200 de proiecte, putem spune că realizarea arhitecturii unui site web ar trebui să fie punctul de plecare în orice strategie de marketing. Nu de puține ori, am întâlnit cazuri în care structurile site-urilor erau realizate după „ureche” fiindcă antreprenorul/programatorul a crezut că „așa arată cel mai bine” sau „așa caută utilizatorii”, bineînțeles fără a se face un studiu prealabil.
Printre principalele beneficii aduse de o structură de site optimizată SEO, enumerăm:
- Îmbunătățirea experienței utilizatorilor. O structură de site bine organizată îi va ajuta pe utilizatori să navigheze mai ușor prin site, să găsească mai repede informațiile de care au nevoie.
- Îmbunătățirea procesului de crawling. O structură de site optimizată va ajuta motoarele de căutare să înțeleagă mai bine care sunt cele mai importante pagini din site, ierarhia paginilor, topicurile principale și secundare, dar și felul în care sunt conectate paginile între ele prin internal linking.
- Îmbunătățirea ranking-ului. Prin organizarea și structurarea clară a informațiilor de pe site, paginile se vor indexa corect, vor obține poziții mai bune în motoarele de căutare, ceea ce va duce la creșterea vizibilității.
- Creșterea traficului organic și a vânzărilor. Îmbunătățirea ranking-ului va face ca site-ul să fie mai ușor de găsit de potențialii clienți, iar traficul organic și numărul de lead-uri/vânzări vor crește, ceea ce va duce la o dezvoltare sănătoasă a afacerii tale.
- Costuri mai mici cu publicitatea plătită. Creșterea traficului și a vânzărilor din canalul organic va duce la reducerea costurilor cu publicitatea pe canalele plătite precum: Google Ads, Facebook Ads, TikTok Ads etc.
Pașii de urmat pentru crearea unei arhitecturi de site
Realizarea unei arhitecturi de site optimizată pentru a aduce vânzări reprezintă un întreg proces care trebuie să respecte pașii de mai jos:
Keyword research
Keyword research-ul sau studiul de cuvinte cheie reprezintă punctul 0 în construirea unei arhitecturi de site optimizată corect. În acest pas, pornind de la serviciile sau produsele pe care le vei comercializa, trebuie identificate cuvintele cheie și expresiile căutate de utilizatori. Aspecte importante de care trebuie să ții cont:
- Verificarea intenției de căutare: cuvinte cheie informaționale, navigaționale, comerciale, tranzacționale.
- Verificarea principalilor metrici: volum de căutare, dificultate.
- Verificarea trendurilor de căutare
- Lungimea expresiei: short tail sau long tail.
- Am abordat pe larg subiectul cuvintelor cheie în capitolul dedicat din ghidul nostru de optimizare SEO.
Creare ierarhie pagini
Odată ce ai identificat cuvintele cheie relevante pentru site-ul tău, este momentul să începi procesul de creare al unei ierarhii de pagini. Practic, în acest pas vei realiza organizarea paginilor în noul site. În procesul de creare al ierarhiei dintre pagini, trebuie să stabilești următoarele acțiuni:
- Care sunt cele mai importante pagini;
- Gruparea paginilor în funcție de topicul principal, dar și de topicurile similare;
- Logica conectării paginilor;
- Navigabilitatea între pagini;
- Folosirea de cuvinte cheie relevante pentru fiecare pagină.
sursă foto: https://www.crazyegg.com/blog/website-design/
Creare url-uri optimizate seo care sa respecte ierarhia
După ce ai stabilit ierarhia paginilor, este important să construim și adresele url ale viitoarelor pagini. URL-urile trebuie să fie cât mai simple, să nu conțină caractere speciale sau spații și să includă cuvinte cheie relevante pentru viitoarea pagină.
În cazul în care site-ul va fi un magazin online cu o arhitectură pe mai multe nivele, recomandăm ca URL-urile să fie cât mai scurte pentru a fi ușor indexabile și crawlabile de Google.
Exemplu:
Homepage: www.domeniu.ro
Categorie: www.domeniu.ro/imbracaminte-barbati/
Subcategorie: www.domeniu.ro/tricouri-polo/
Pagină de Produs: www.domeniu.ro/tricouri-polo/tricou-polo-bumbac-123-X/
Plan de targetare al cuvintelor cheie la nivel de pagină
După ce ai stabilit care sunt paginile principale și ierarhia în meniu, este timpul să distribui cuvintele cheie pentru fiecare categorie/subcategorie/landing page în parte.
În acest pas vei alege cuvintele cheie pentru fiecare categorie, subcategorie, landing page în parte, descrescător, de la cuvintele cu cele mai multe căutări până la cuvintele cheie cu 10 căutări, ținând cont de specificul paginii și de intenția de căutare a utilizatorilor.
Organizare content
După ce ai stabilit exact cum vor fi targetate cuvintele cheie în pagină, este timpul să mergi la pasul în care vei organiza conținutul și practic vei definitiva structura de meta elemente SEO compusă din: Meta Titles, Meta Descriptions, Tag-uri H1, H2 și H3 pentru fiecare categorie/subcategorie și landing page în parte.
Best practices pentru arhitectura optimizată SEO
Arhitectura trebuie să fie ușor de navigat atât
O structură de site trebuie să fie ușor accesibilă atât de utilizatori pentru a te asigura că aceștia vor găsi din maxim 3…4 click-uri produsul sau serviciul de care au nevoie, cât și de motorul de căutare pentru a înțelege bine legătura dintre pagini și cuvintele cheie pe care le targetezi în pagină
Iată câteva exemple de arhitecturi de site
Arhitectura de TIP FLAT
Acest gen de arhitecturi este de cele mai multe ori întâlnit la site-urile de tip lead generation sau pentru magazinele online care au câteva zeci de categorii și sute de produse.
sursă foto: https://beproductiveme.com/website-architecture-for-seo-flat-vs-deep-site-architecture/
Arhitectura de tip DEEP
Se folosește de cele mai multe ori în cadrul magazinelor online cu sute de categorii/subcategorii și mii sau zeci de mii de produse.
Foloseste link-uri interne relevante
Link-urile interne au rolul foarte important în procesul de optimizare SEO, dar și în experiența utilizatorilor pe site. În privința utilizatorilor, îi ajută să găsească mai ușor informațiile și să navigheze ușor printr-un site. Din punct de vedere SEO, link-urile interne ajută la transmiterea autorității și relevanței între diferite pagini ale site-ului, ajută motorul de căutare să asocieze topicurile din site și, nu în ultimul rând, ajută procesul de crawling și indexare. Am abordat pe larg subiectul link-urilor interne în capitolul dedicat optimizării seo on page din ghidul nostru.
Evită generarea de Orphan Pages
Orphan pages reprezintă paginile dintr-un site care nu au nicio legătură internă cu alta pagină din site. Este extrem de important ca atunci când realizezi arhitectura site-ului web să acorzi o atenție mare pentru a nu genera pagini orfane, întrucât acestea pot afecta negativ ranking-ul site-ului deoarece:
- Nu primesc autoritate seo
- Sunt considerate mai puțin relevante de motorul de căutare
- Sunt greu de descoperit de crawlerii google.
Folosește breadcrumbs
Breadcrumbs sunt elemente de SEO Tehnic must-have în optimizarea site-urilor, întrucât transmit un mesaj către motoarele de căutare în privința structurii site-ului, dar și despre conectarea logică a paginilor. În ceea ce privește User Experience-ul, îi ajută pe utilizatori să vadă exact în ce pagină a site-ului sunt, dar și să se orienteze spre alte pagini din site, iar acest lucru va duce la creșterea timpului petrecut pe site.
Generează un sitemap al site-ului
Sitemap-ul este o hartă a site-ului în format .XML sau .HTML care conține o listă a tuturor paginilor din site cu status code 200. Sitemap-ul ajută motorul de căutare să descopere, crawlereze și indexeze paginile din site-ul sau magazinul nostru online. Acest fișier include informații precum:
- Ultima dată când s-au actualizat paginile
- Frecvența actualizării paginilor
- Importanța fiecărei pagini din site.
Concluzii
Optimizarea SEO este esențială pentru antreprenorii prezenți în mediul online care doresc să obțină mai multe lead-uri și vânzări prin intermediul site-ului lor. Pentru a reuși să atingem acest obiectiv, este extrem de important să aducem vizitatori targetați pe site care să nu iasă în primele secunde de la accesare.
Sunt foarte mulți factori care influențează user experience-ul, iar structura site-ului web este unul dintre cei mai importanți. Realizarea unei structuri de site reprezintă un proces complex în care trebuie să îmbini o serie de factori de SEO on-page cu factori de User Experience pentru a obține rețeta succesului.
Surse:
https://www.semrush.com/blog/website-structure/
https://blog.hubspot.com/marketing/website-architecture
https://backlinko.com/hub/seo/architecture