Tag-ul Canonical este un element SEO lansat în anul 2012, care vine sub forma unei etichete HTML, se implementează în secțiunea head a fiecărei pagini și îi spune motorului de căutare care este adresa URL unde se regăsește conținutul original.
Care este rolul tag-ului rel=canonical?
Rel=canonical ajută motoarele de căutare să înțeleagă mai bine conținutul din site-ul tău, să indexeze conținutul la adresele URL originale, dar și pe webmasteri, prin prevenirea indexării conținutului duplicat. Este unul dintre cei mai importanți factori de care trebuie să ții cont atunci când începi un proces de optimizare SEO, fie că deții un site de tip lead generation, fie că deții un E-commerce.
De ce trebuie să folosim tag-ul canonical?
În cazul în care nu vei folosi tag-ul canonical, atunci riști ca motorul de căutare să indexeze conținut duplicat, ceea ce în timp va duce la:
- Penalizări de algoritm
- Ranking slab; site-ul nu va atinge potențialul maxim
- Transmiterea de link juice și autoritate pe adrese URL dinamice
- Indexarea de pagini pe care nu le dorești (de exemplu, indexarea unei adrese URL de tip filtru care conține 5 produse, în detrimentul URL-ului general de categorie care conține 50 de produse)
- Motorul de căutare poate alege să plaseze în SERPs pagini din site-ul tău pe care nu le dorești.
Best Practices pentru folosirea tag-ului canonical
Fiindcă internetul abundează de informații legate de folosirea tag-ului canonical și nu toate sunt 100% corecte, ne-am gândit să oferim o serie de bune practici:
Folosirea tag-ului Self Canonical
Chiar dacă site-ul este al tău, are doar pagini statice și nu există adrese URL dinamice, Google ne recomandă să folosim tag-ul canonical pe self pentru a-i arăta care este adresa URL originală. Într-o platformă precum WordPress, această opțiune vine setată by default.
Implementarea rel=canonical pentru filtrarile dintr-un magazine online
Diversele platforme de E-commerce, fie că sunt SaaS-uri, fie că sunt custom made, pot genera mii și zeci de mii de link-uri din zona de filtrare a produselor aferentă categoriilor și subcategoriilor.
Pentru a oferi un User Experience bun utilizatorilor, majoritatea magazinelor online implementează zone multiple de filtrare după diverse caracteristici:
- Preț
- Rating
- Mărime
- Culori, etc.
Să luăm un exemplu practic:
https://go-vita.ro/vitamina-d/ listarea produselor de tip vitamina D
Dacă aplicăm 3 filtre: după preț, concentrație și brand, vom genera:
https://go-vita.ro/vitamina-d/?filter_producator=now-food
https://go-vita.ro/vitamina-d/?filter_concetratie=10-000-iu
https://go-vita.ro/vitamina-d/?min_price=30&max_price=230
Care sunt practic 3 URL-uri dinamice, variații ale paginii originale de vitamina D, dar care generează conținut duplicat.
Pentru a preveni indexarea de conținut duplicat, cele 3 URL-uri generate vor avea implementat tag-ul canonical către categoria principală de produse.
Greșeli de evitat în folosirea tag-ului rel=canonical
Dacă puțin mai sus am abordat o serie de bune practici, în cele ce urmează vom prezenta și o serie de greșeli care trebuie evitate cu foarte mare atenție:
Canonicalizarea către o pagină 404
Această greșeală poate duce la scoaterea paginii corecte din index și introducerea unei pagini care are status code 404 (Page not found).
Canonicalizarea către o adresă URL care trece printr-un redirect
Implementare care poate introduce motorul de căutare în eroare și va consuma foarte mult din bugetul de crawling.
Generarea de Canonical Chains
Nu de puține ori am întâlnit următorul caz:
Link A -> Canonical către Link B -> Canonical către Link C
O greșeală care apare foarte des în cazul magazinelor online, este foarte greu de identificat și de scos. Necesită folosirea unui Crawler precum Screaming Frog care are un raport special construit pentru acest lucru.
Folosirea tag-ului canonical în paginare
În 2019, Google a anunțat că nu va mai ține cont de atributele rel=prev și rel=next. Odată cu acest anunț, foarte mulți webmasteri au crezut că paginile 2, 3…X dintr-o categorie ar trebui canonicalizate către pagina 1 din respectiva categorie.
Folosind această implementare, îi dăm directiva motorului de căutare ca pur și simplu să ignore paginile 2, 3…X ca și cum ar fi conținut duplicat… mai pe românește, ne dăm foc singuri la pălărie.
Noi la ClickBrainiacs, recomandăm în continuare folosirea rel=prev, rel=next (neoficial, par că încă funcționează) sau implementarea de infinite scrolling.
Cum putem verifica dacă am implementat corect tag-ul canonical?
În procedura de auditare al site-ului, vom identifica dacă tag-ul rel=canonical a fost implementat corect. În acest proces, ne putem folosi de:
Analiza manuală cu view page source
De cele mai multe ori, analiza manuală bate tool-urile automatizate, așa că atunci când vrei să verifici o adresă URL, acceseaz-o în browser, click dreapta cu mouse-ul, alegem view page source și începem să ne uităm prin cod.
Folosirea de extensii de chrome precum SEO Minion
Pentru Google Chrome există o serie de extensii care pot ușura munca unui specialist SEO. Noi, la ClickBrainiacs, folosim SEO Minion, care face o mini analiză SEO la nivelul fiecărei pagini.
Scanare cu screaming frog
Screaming Frog este unul dintre cele mai bune instrumente de tip Crawler care îți analizează fiecare adresă URL dintr-un site și îți arată cei mai importanți metrici SEO. Pe baza rapoartelor generate, poți face o filtrare la nivel de adrese URL indexabile, neindexabile sau care au tag-ul canonical implementat și astfel vei identifica dacă ai conținut duplicat sau nu.
Analiza datelor din Google Search Console.
Search Console este ajutorul pe care îl oferă Google webmasterilor pentru a ști cum este văzut site-ul lor în ochii motorului de căutare. Pentru a identifica implementarea corectă a rel=canonical
, trebuie analizate 3 rapoarte importante:
- Alternative page with proper canonical tag
- Duplicate without user-selected canonical tag
- Duplicate, Google chose different canonical tag
Rel=canonical vs Redirect 301
Foarte mulți „specialiști” SEO se întreabă dacă rel=canonical
transferă autoritate și link juice precum redirect-ul 301. Ei bine, vom lămuri imediat acest aspect.
- Atunci când în pagina A implementăm tag-ul canonical către Pagina B, îi spunem motorului de căutare că B este pagina originală și A nu are nicio valoare din punct de vedere SEO. În acest caz, în front-end-ul site-ului, ambele pagini X și Y vor putea fi accesate de utilizatori.
deci NU SE TRANSFERĂ AUTORITATE ȘI LINK JUICE.
- Atunci când redirecționăm pagina A către pagina B, îi spunem motorului de căutare că pagina A nu mai există, iar topicul, autoritatea și link juice-ul să fie transferate către pagina B. În acest caz, utilizatorii vor mai putea accesa doar pagina B.
deci SE TRANSFERĂ AUTORITATE ȘI LINK JUICE.
Rel=canonical vs Disallow in Robots.txt
Deși ne apropiem de final, trebuie să menționăm și acest aspect: fiecare site are un buget de crawling oferit de Google, care, din păcate, nu este nelimitat.
În cazul magazinelor online foarte mari, cu milioane de pagini, precum: eMAG, Altex, EvoMag, Amazon, tag-ul canonical nu este suficient și atunci trebuie să dăm directive motorului de căutare pentru a nu mai crawla paginile pe care ne dorim să nu le indexăm.
În acest caz, trebuie să optimizăm robots.txt
, primul fișier care este citit de crawlerii Google atunci când accesează un site… însă despre acest lucru vom discuta într-un subiect viitor.
Întrebări frecvente despre Tag-ul Canonical
Când se recomandă implementarea tag-ului canonical?
Tag-ul canonical se implementează atât în paginile statice, pe modul self, cât și în paginile dinamice pentru a-i spune motorului de căutare la ce adresă URL să indexeze conținutul original.
Cum se implementează tag-ul canonical?
Tag-ul canonical se implementează în secțiunea head
a fiecărei pagini prin implementarea unei etichete HTML care poate avea forma:
<link rel=”canonical” href=”https://www.domeniu.ro/exemplu-pagina” />
Concluzii
Tag-ul canonical este un element care ține de optimizarea SEO tehnică și care te poate ajuta, dar care îți poate genera și probleme dacă nu este implementat corect. Urmând sfaturile pe care le-am oferit în acest articol, poți fi sigur că vei evita indexarea conținutului duplicat și vei avea rezultate pozitive vizibile pentru site-ul tău.
BIBLIOGRAFIE
https://moz.com/learn/seo/canonicalization
https://developers.google.com/search/docs/crawling-indexing/consolidate-duplicate-urls
https://ahrefs.com/blog/canonical-tags/#what-is-a-canonical-tag
https://en.wikipedia.org/wiki/Canonical_link_element
https://www.semrush.com/blog/canonical-url-guide/
https://www.screamingfrog.co.uk/how-to-audit-canonicals/