Optimizare SEO On-Page

Home Ghid SEO Optimizare SEO On-Page

Optimizarea SEO On-page, cunoscuta si drept optimizare SEO on-site, face referire la practica de a imbunatati paginile unui website astfel incat acestea sa rankeze in motoarele de cautare si sa aiba parte de cat mai mult trafic organic. Fata de SEO Off-page, care face subiectul resurselor externe pe care le primeste un website, On-Page, precum ii spune si numele, trateaza atat continutul intern, cat si unele aspecte tehnice ale paginilor din site.

Astfel, pe langa content, SEO On-Page include si optimizarea URL-urilor, a linkurilor interne, a tag-urilor si a imaginilor. Sa le luam pe rand:

URL-urile

Pentru ca o retea de computere si servere sa poata comunica eficient, calculatoarele folosesc un cod alcatuit din numere si litere, numit o adresa IP. Fiecare dispozitiv care se conecteaza la internet are o adresa de IP unica, care arata cam asa:

59.2f.f3.d1 (0x592ff3d1) sau 89.47.243.209

Desigur, unui utilizator ii va fi destul de dificil sa tasteze aceasta adresa pentru a ajunge la un website, motiv pentru care au fost inventate numele de domenii. Acestea inlocuiesc adresele de IP cu un limbaj usor de citit si de memorat. Poti compara numele unui domeniu cu o “porecla” a unei adrese IP.

Ce inseamna URL

URL provine de la Uniform Resource Locator. Practic, URL-urile nu sunt altceva decat adrese ale unei anumite resurse unice de pe internet. Aceste resurse pot fi pagini HTML, documente CSS, imagini etc.

URL-ul incorporeaza atat numele domeniului, cat si alte informatii detaliate, formand astfel o adresa completa, care permite browserelor precum Chrome, Firefox sau Edge sa se deplaseze la o pagina indicata.

Cum arata un URL

Ce este adresa URL

Structura unei adrese URL este fundamentala deoarece ajuta motoarele de cautare sa inteleaga importanta unei pagini, acordandu-i in consecinta un scor de relevanta in contextul domeniului. De asemenea, structura este importanta si din perspectiva textelor ancora, care pot contine un cuvant sau o expresie cheie, astfel ca utilizatorii vor avea mai multa incredere sa urmeze respectivul link.

Iata si un exemplu de adresa URL care ajuta utilizatorul sa inteleaga mai usor unde conduce linkul:

https://www.exemplu.ro/mobilier/dormitor/noptiere

Precum se observa, aceasta adresa de URL prezinta clar informatia pe care utilizatorul se asteapta sa o gaseasca in respectiva pagina. Aceasta structura ajuta nu doar utilizatorul, ci si motoarele de cautare sa inteleaga ierarhia unei pagini in contextul unui site (domeniu). 

Iata un exemplu de structura de URL-uri deficitara:

https://www.imdb.com/title/tt0120737/

Fata de primul exemplu, acest URL nu reflecta nici o informatie. Google poate extrage doar cateva date, stiind ca domeniul este imdb.com, iar ca respectivul link duce la un titlu de film. In afara de aceste lucruri, Google nu poate determina exact despre ce este vorba doar din adresa URL-ului. Prin urmare, acest tip de structura aduce o valoare foarte scazuta pentru motoarele de cautare.

Pe scurt, URL-ul unei pagini trebuie sa fie usor de citit si de interpretat. Poate ca nu este cel mai important factor de ranking, insa poate ajuta. Un alt beneficiu este ca, atunci cand cineva face o referire la o pagina de pe site-ul tau folosind un naked link (adica un link natural, de tip https://www.wordstream.com/naked-link), backlinkul va include si cuvantul cheie. Iata si cateva recomandari de optimizare SEO a URL-urilor:

  • Sa contina cuvantul cheie principal
  • Sa fie cat mai scurt
  • Sa nu contina litere de tipar sau diacritice
  • Sa nu contina caractere speciale sau spatii ((@#$%^&*.,’;)
  • Separatorul intre cuvinte trebuie sa fie “-” (minus)

Cum se face arhitectura unui site?

Arhitectura unui website este o structura ierarhica a paginilor din site. Aceasta structura se reflecta prin internal linking, ajutand atat utilizatorii, cat si crawlerii Google sa gaseasca mai rapid informatia si sa inteleaga relatia dintre diverse pagini. 

In cele mai multe cazuri, aceasta structura este de tip arbore, avand homepage-ul ca pagina de plecare (root). Apoi, restul paginilor se impart in diverse ramuri, care la randul lor au alte ramuri. Toate acestea, insa, au o legatura stransa intre ele. Pornind de la keyword research, vom descoperi cele mai importante cuvinte cheie care trebuie targetate in site si astfel vom realiza arhitectura site-ului, impartita in: homepage, categorii principale, subcategorii, pagini de produse.

Structura unui website

O arhitectura bine construita va contribui la experienta utilizatorilor, acestia percepand navigatia in site ca fiind una intuitiva, care urmeaza o structura logica. Iata si alte avantaje aduse de o arhitectura corecta:

  • Ajuta motoarele de cautare sa crawleze eficient website-ul
  • Incurajeaza userii sa descopere mai multe pagini din site
  • Distribuie echitabil autoritatea paginilor
  • Intareste autoritatea pe un anumit topic, datorita internal linking-ului si a structurii logice dintre pagini care trateaza subiecte asemanatoare

Internal Links

Inainte ca un continut sa poata ranka, va avea nevoie de link-uri. Google “gaseste” cel mai usor paginile atunci cand adresa acestora apare undeva pe Internet. Si, desigur, cel mai bun loc unde poti afisa aceste adrese este chiar site-ul tau. In plus, linkurile interne conecteaza tot continutul si ajuta motoarele de cautare sa determine structura unui website. Acestea pot stabili diverse notiuni de ierarhie dintre pagini, permitand anumitor pagini importante sa iasa mai usor in fata. 

Ce este un link intern?

Un link intern reprezinta orice link care trimite de la o pagina din website catre o alta pagina din acelasi website. Atat utilizatorii, cat si motoarele de cautare, folosesc linkuri interne pentru a naviga prin continutul unui website. De asemenea, linkurile interne contribuie atat la determinarea relevantei unei pagini, a relatiei dintre continut, cat si la impartirea valorii unui link (link value sau, cum este adeseori numit in SEO, link juice). Putem imparti linkurile interne in link-uri structurale, care ajuta la obtinerea unei structuri ierarhice (cum sunt cele intre categorii si subcategorii), si in linkuri contextuale, care leaga anumite pagini cu un subiect asemanator (cum ar fi linkul de la o postare pe blog la o pagina de produs).

Cum se face linking intern

Optimizarea imaginilor

Motoarele de cautare si alti boti nu pot interpreta imaginile la fel ca utilizatorii, insa acestea sunt cruciale pentru experienta unui utilizator. Este greu sa ne imaginam cum am putea face shopping online intr-un site lipsit de poze, sau cum am putea citi un blog despre turism, fara acele imagini cu plaje ispititoare. Din fericire, exista alt tag-uri, un text introdus in codul HTML, care poate fi citit si interpretat de catre motoarele de cautare

Alt title

Alt title, cunoscut si sub denumirea de alt tag, alt attribute sau alt description, este un atribut HTML adaugat imaginilor dintr-o pagina web, al carui scop este sa ofere o alternativa text motoarelor de cautare. Cand Googlebot sau alti crawleri inspecteaza o pagina, aceste imagini care au setat corect atributul alt (img alt title) contribuie la modul in care pagina este indexata. Mai mult, optimizarea imaginilor te poate ajuta sa rankezi in Google Images, fapt care iti poate aduce trafic relevant si conversii.

Un alt title bine optimizat ar trebui sa tina cont de urmatoarele reguli:

  • Sa descrie in cel mai bun mod posibil o imagine
  • Sa fie scurt (nu ar trebui sa depaseasca 7-8 cuvinte)
  • Sa evite keyword stuffing-ul

Meta elemente SEO

Meta elementele SEO sunt snippet-uri de cod, care ofera motoarelor de cautare informatii importante despre o anumita pagina web, cum ar fi modul in care aceasta este afisata in rezultatele cautarilor din SERPs, dar si in social media. Meta elementele includ meta title-ul, meta description-ul si meta keywords.

Meta title

Ce este un meta titlu

Meta titlurile sunt elemente critice ale strategiei de SEO On-page, deoarece ofera utilizatorilor o descriere sumara a subiectului unei pagini. De obicei, aceasta este prima informatie transmisa unui utilizator care vede pentru prima data site-ul tau in pagina cu rezultate Google, detinand un factor de decizie major in contextul alegerilor utilizatorilor. Prin urmare, este si normal ca un meta title sa fie de cea mai buna calitate, atragand astfel atentia utilizatorului si raspunzand la search intent-ul acestuia. Iata si cele mai bune metode de a crea un meta titlu de exceptie:

  • Creeaza un meta titlu unic pentru fiecare pagina in parte
  • Fii succint, insa descrie cat mai mult din subiectul respectivei pagini
  • Evita titlurile vagi sau generice
  • Foloseste litere de tipar pentru cuvintele importante
  • Incearca sa faci un titlu care sa atraga, fara a fi clickbait
  • Ia in calcul search intent-ul utilizatorilor
  • Include cuvantul cheie principal intr-un mod natural
  • Pastreaza limita de 60 de caractere

Referitor la aceasta ultima informatie, trebuie sa stii ca, de fapt, limita unui meta title nu este data de numarul de caractere, ci mai degraba de numarul de pixeli. Exact, atat meta titlurile cat si meta descrierile se masoara in pixeli, nu in caractere. Pentru meta title, limita este de 580 de pixeli pentru dispozitive desktop (aproximativ 60 de caractere). 

Care sunt cele mai des intalnite erori in privinta meta titlurilor?

  • Prea lungi sau prea scurte – evita titlurile prea lungi, insa incearca sa descrii cat mai mult in limita de caractere
  • Nu exista – Google spune ca fiecare pagina ar trebui sa aiba un meta titlu
  • Meta titluri multiple pe o singura pagina – Motoarele de cautare pot afisa un meta title indezirabil daca exista mai multe pe o singura pagina
  • Meta titluri duplicate – Google spune ca este important sa ai meta titluri distincte si descriptive pentru fiecare dintre paginile unui site.

Meta description

Ce este o meta descriere

Meta descrierea este un sumar al continutului unei pagini. Acesta apare in rezultatele cautarilor sub meta titlu, oferind o descriere mai ampla a subiectului paginii respective.

Uimitor, insa, meta descrierile nu sunt un factor direct de ranking. Cei de la Google sunt de parere ca “Cu toate ca folosim meta descrierile pentru snippet-urile afisate in pagina cu rezultate, nu le luam in calcul ca fiind factori de ranking”.

Chiar si asa, acest lucru nu inseamna ca meta descrierile nu detin un rol major in strategie de SEO On-page, ba din contra. Cele mai de succes metode pentru scrierea meta descrierilor includ:

  • Formuleaza o descriere unica pentru fiecare pagina in parte
  • Incearca sa rezumi continutul cat mai exact
  • Evita descrierile generice
  • Aliniaza-te la search intent-ul utilizatorilor
  • Include cuvantul cheie intr-un mod cat mai natural cu putinta, precum si brandul si un Call-to-Action
  • Pastreaza limita de caractere intre 120 si 158 (920 de pixeli). 

Meta keywords

Unii specialisti inca mai sunt de parere ca meta keywords tag este locul ideal pentru a enumera toate cuvintele cheie dintr-o pagina. Aceasta practica nu este doar fara sens, ci si potential periculoasa. Google nu mai vede meta keywords-urile ca factor de ranking inca din 2009, datorita abuzurilor. Prin urmare, cea mai buna metoda este eliminarea cu totul a tag-ului meta keywords din site.

Headings

Ce sunt headings?

Heading-urile sunt indicatori intr-un text, care ajuta la ghidarea utilizatorilor prin continut. Astfel, acestia trebuie sa indice subiectul unui paragraf sau a unei sectiuni de text.

Cei mai multi utilizatori, atunci cand intra pe o pagina cu continut informativ, prefera sa scaneze intai pagina, in loc sa se apuce imediat de citit. Heading-urile sunt cruciale in acest sens, deoarece separa continutul in paragrafe care sunt mult mai usor de digerat. Pe scurt, heading-urile ajuta la obtinerea unui text calitativ, usor de parcurs si de citit. 

In cele mai multe editoare online de text, precum cel de WordPress, se poate observa si selecta dintr-o multitudine de headings, de la Heading 1 pana la Heading 6. Acestea sunt convertite automat in cod HTML, putand fi gasite dupa tagurile <h1> pana la <h6>. Sa le alegem pe primele doua, cele mai importante:

Tagul H1

In primul rand, este necesar sa stii ca poti folosi un singur tag H1 pentru fiecare pagina in parte. De altfel, tagul H1 ar trebui sa fie numele/titlul paginii sau articolului. Spre exemplu, intr-o pagina de categorie, tag-ul H1 ar trebui sa fie numele categoriei. Intr-o pagina de produs, H1 ar trebui sa contina numele produsului.

Tagul H2

Tag-urile H2 sunt cel putin la fel de importante ca cele H1 si ajuta la organizarea continutului intr-un mod care ajuta utilizatorii sa gaseasca ceea ce doresc. Acestea aduc multiple avantaje:

  • Pun accentul pe cuvinte cheie secundare
  • Despart continutul in paragrafe, facandu-l mai usor de digerat
  • Subliniaza informatii importante

Uite si un mic exemplu de structura de heading, folosita pentru un articol de blog despre pantofi de barbati:

H1: Pantofii de barbati – cum sa ii alegem?

   H2: In ce situatii ai nevoie de pantofi de barbati?

      H3: Pantofi pentru nunta

      H3: Pantofi pentru serviciu

      H3: Pantofi pentru alte ocazii speciale

   H2: Care sunt criteriile de alegere a pantofilor potriviti

      H3: Forma pantofilor

      H3: Culoarea – ce spune aceasta despre tine

      H3: Pretul

Elemente de navigatie site

Una dintre caracteristicile de baza ale usability-ului (utilizabilitatii) unui website este usurinta de navigatie. Nu conteaza cat de flashy sunt imaginile, cat de creativ este continutul si cat de bine arata o pagina dintr-un site, daca utilizatorul nu intelege cum a ajuns acolo sau care este rolul paginii in contextul site-ului, este posibil ca acesta sa paraseasca pagina. Asadar, indiferent de motivele pentru care un user a intrat pe un webpage, este rolul nostru sa il ghidam corespunzator, oferindu-i toate elementele de care are nevoie pentru o experienta armonioasa.

Ce este un user interface?

User Interface (UI) sau “ interfata cu utilizatorul” este acel punct in care o persoana interactioneaza cu un computer, cu un website sau cu o aplicatie. Scopul aceste interfete este sa ofere utilizatorilor o experienta usoara si intuitiva, astfel incat acesta sa depuna un efort minim pentru a ajunge la informatiile de care are nevoie. 

De vreme ce motoarele de cautare au inclus atat UI, cat si UX (user experience) in algoritmii de ranking, este crucial sa ne asiguram ca atat design-ul, cat si traseul utilizatorului, contribuie la o experienta de top a celor prezenti pe site. De exemplu, exista multi factori, precum timpul petrecut pe o pagina sau bounce rate-ul care joaca un rol major in pozitionarea unei pagini. Toti acesti factori depind major de modul in care un utilizator interactioneaza cu respectiva pagina.

In elementele de UI/UX se regasesc variabile precum optimizarea pentru dispozitie mobile (responsive design), elemente de cod bine organizate si usurinta de navigatie in site. Despre primele doua vorbim in detaliu la capitolul SEO Tehnic.

Organizarea meniului

O interfata atragatoare, care anticipeaza nevoile si traseul utilizatorilor, va beneficia intotdeauna de pe urma unui meniu bine organizat. Acest lucru inseamna ca atat meniul, cat si continutul, vor fi aranjate intr-un mod care sa fie cat mai la indemana utilizatorilor. Prin urmare, meniul poate fi realizat prin folosirea unei structuri logice, dar si prin internal linking care sa conduca utilizatorul exact unde doreste sa ajunga. Spre exemplu, in contextul unui magazin online, o pagina de produs ar trebui sa contina atat zone de navigatie care sa conduca la produse asemanatoare (vezi si alte produse din gama), cat si spre categorii care pot surescita interesul utilizatorilor (alti utilizatori au mai cumparat si…).

Breadcrumbs

Breadcrumbs-urile sunt elemente navigationale care apar intr-un website si care ajuta la imbunatatirea user experience-ului si a crawling-ului. Practic, aceste elemente sunt de fapt link-uri interne, care ajuta userii sa identifice traseul parcurs pe website pana la acea pagina, precum si distanta fata de homepage. Mai mult, acestea ajuta si motoarele de cautare sa inteleaga mai usor structura site-ului. Un exemplu de breadcrumbs arata in felul urmator:

Home > Pantofi > Barbati > Cole Haan

Breadcrumbs-urile sunt afisate in partea de sus a paginilor, imediat sub meniu, de regula in stanga.

Cum arata breadcrumbs
Suna acum